/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvordan sikres domæne og firmanavn?
Fra : cristian2
Vist : 887 gange
50 point
Dato : 16-08-12 08:40

Jeg skal starte nyt firma: "UpMind".
1. Jeg skal finde ud af om andre ikke har mit firmanavn i forvejen. Hvordan gør jeg det?
2. Og jeg vil gerne finde ud af om andre har navnet som domæne. Hvor gør jeg det, og hvad koster det?

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 16-08-12 09:04

Her kan du se om domænet er taget

http://www.netsite.dk/

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 16-08-12 09:05
Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 16-08-12 09:50

Tak for svarere.
1. Hvor ser man hvad "fornyelse" koster?
2. Er det en gang om året, man skal forny domænet - eller ved ny email eller lignende?

Kommentar
Fra : netop

Dato : 16-08-12 10:06
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-08-12 10:37

Hvis det navn ikke er registreret er det oplagt at stjæle det her fra.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 16-08-12 11:03

Citat
Kr. 45.- ved https://www.dk-hostmaster.dk/selvbetjening/find-dk-domaenenavn/

Er "Hostmaster" ikke blot registrering? Jeg kontaktede dem. De sagde at prisen for fornyelse osv. svinger hos udbyderne, og pas på: "De gratis har ingen service".

1. Er det fordelagtigt at vælge et "dyrt" domæne - da det betyder at man får bedre service (hvis ens site går ned eller lignende)?

2. Kan man i virkeligheden ikke bare flyttet til en anden udbyder den dag man har brug for bedre/mere service?

Kommentar
Fra : poten

Dato : 16-08-12 11:22

registrering og webhotel:

Du kan klare det hele på dette websted http://www.one.com/da/

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-08-12 12:42

Jeg vil advare mod one com
Det er meget svært for et firma at komme ud af aftalen med dem.

Domæne registreringen er altid hos dk hostmaster og koster for et dk domæne 45 kr pr år incl moms.

Du skal ikke forveksle med webhotel, som er stedet hvor du kan placerer din hjemmeside og hvor pris og service veksler meget. Hvis hostmaster betales via abonnement på et webhotel, kan di lægge yderligere på de 45 kr.

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 16-08-12 15:45

Transor Den erfaring har jeg ikke haft. Vi har brugt one.com i 6- 7 år uden problemer. vort antal af domæner er ca. 8. Vi har aldrig haft problemer med one.com.
med venlig hilsen Fleng

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 50 point
Dato : 17-08-12 00:46

Domæneregistrering er udmærket, og sikkert også fuldt tilstrækkelig beskyttelse for dit firmanavn. Men husk to ting. For det første: Du opnår kun en reel beskyttelse af navnet, hvis du bruger det i praksis, dvs, i annoncering, i tryksager, på brevpapir, overfor kunderne etc. etc. Ligger navnet blot i en skuffe og som en domæneregistrering, giver det reelt ingen anden beskyttelse, end at andre ikke kan registrere domænenavnet. For det andet: UpMind eller up mind er ganske almindelige ord, som anvendes i utallige sammenhænge. Søg blot på Google, så finder du Youtube-numre, bøger hos Amazon og meget andet. Derfor er det måske tvivlsomt, hvor stor beskyttelse du overhovedet kan opnå gennem en registrering. Normalt skal der jo et egentligt særpræg, et individuelt særpræg til, for at en navn kan beskyttes. Firmanavne kan opnå særpræg f. eks. ved at integrere et stednavn, et personnavn, et fantasinavn el. andet i firmanavnet. Men et firma, der hedder up mind eller lign. er ligeså lidt særpræget som hvis du kaldte det "beslutte" eller "mene" eller lignende. Jeg synes, din store udfordring ligger i at arbejde med firmanavnet, skriv 5 eller 10 ideer ned, lav din egen lille private fokusgruppe for at høre, hvad andre i din omgangskreds synes om navnene. Man skal ikke afskrive nogen mulighed på forhånd, men - sagt i al venlighed - så er jeg sketisk overfor at bruge to almindelige ord, der ikke i sig selv antyder ret meget om de produkter, du vil sælge.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 28-08-12 21:38

Tak for svaret Oldboston.