/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Brug af min tekst på en anden hjemmeside
Fra : nielsjakob
Vist : 891 gange
20 point
Dato : 12-08-12 19:32

Hej

Jeg har for noget tid siden lavet en hjemmeside, hvor jeg bl.a. har skrevet denne artikel: http://www.edidaktik.dk/socrative-i-undervisningen.html

Jeg er nu blevet opmærksom på, at en anden hjemmeside ganske nøjagtigt har kopieret teksten fra min artikel: http://www.emu.dk/gsk/fag/fys/socrative/anvendelse/index.html

Jeg har skrevet en mail til emu.dk, og spurgt om de ikke vil lægge en kilde på til min side. Hvis de vil det, er det helt fint med mig.

Jeg er dog i tvivl om hvordan jeg står, hvis de ikke vil lægge en kilde på - har jeg ret til at bede dem om at pille teksten af deres side? Teksten har jo åbenbart været på deres side i 3 måneder, og sikkert haft en masse læsere allerede, uden at jeg er blevet krediteret. Øv.

Jeg håber I kan oplyse mig - jeg ved ikke ret meget om copyright etc på nettet

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-08-12 20:03

Send dem en regning og en henvisning til en Advokat, med et beløb, du mener er rimeligt.
Og ikke lad dig skræmme af deres svar, Copyright er noget alle internet udbydere har respekt for.
Ingen må uden at Citere kilde/ navn viderebringe andres arbejde.

Dog skal du kunne bevise, at du her skrevet artiklen, men den har du vel gemt, med originale data.
Tænker på tidstempler i dokumentes egenskaber.

Ellers burde du ellers passe bedre på dine tekster og andet der muligvis kan kopiéres videre,
der findes mange måder at beskytte din egen hjemmeside.

Kommentar
Fra : nielsjakob

Dato : 12-08-12 20:08

mig-selv: Ok, det vil jeg overveje - men nu har jeg jo kontaktet dem med en anmodning om en kildeangivelse, og jeg aner ikke hvad jeg ville kunne tillade mig at forlange.

Jeg har historikken for hjemmesiden, og kan bevise hvornår den er skrevet, ja. Desuden giver teksten også kun mening i sammenhæng med resten af min hjemmeside.

Kan du evt. henvise til en måde at beskytte mine tekster på, så noget lignende ikke sker igen?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-08-12 20:10

Kan så nævne en masse sager om download af musik og film, og der kommer bøderne på i flere hundrede tusinde af kroner, men tvivler på at du, som privat person kan hente de penge ind.
Men det er sikkert nok, til at du sender et karv, med henvisning til en Advokat om at
kilde angivelsen skal være rigtig og ikke bare et link/ citat eller klip fra din egen hjemmeside.

Kan anbefale at du ser nærmere på.
http://www.piratgruppen.org/
Kræver at du logger ind med en bruger, men der får sagkyndig rådgivning.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-08-12 20:16

Angående beskyttelse af din hjemmeside, findes der masser af programmer.
http://www.antssoft.com/htmlprotector/screenshot.htm
Eller bare søg på Google under html encrypt FREE eller lignende, de beskytter dine tekst og billeder,
og skulle det gå helt galt, så bliver de efter et besøg på et kopieret link, videre sendt til DIN side, hvor originalen ligger.

Kommentar
Fra : nielsjakob

Dato : 12-08-12 20:19

Så vidt jeg kan se, er den slags programmer primært til beskyttelse af koden - ikke indholdet?

Jeg er lidt usikker på hvordan piratgruppen kan hjælpe mig - jeg er ikke interesseret i at begynde på fil-deling. Er der noget jeg har misforstået?

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 12-08-12 22:51

nu har jeg siddet og kigget på din side, og din copyright fremgår ikke af siden...derfor bliver det nok betragtet som opensource...

Melander

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 12-08-12 23:58

@ Melander: Der tager du nu grusomt fejl, det behøver ikke at stå på siden. Der er altid copyright på hvis intet andet fremgår af siden.
Se mere her: http://www.emu.dk/webetik/maa_paa_nettet/lovgivning/generelt.html

@ nielsjakob: måske du burde tage et kig på creative commons licenserne
De gør det nemt at vise hvad du tillader.
http://www.creativecommons.dk/

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 13-08-12 00:17

øhhh nilsjakob, nu har du vel fået tilladelse til at benytte det screendump du har på din side.
citat fra http://www.socrative.com/terms
Citat
e. Attempting to copy, duplicate, reproduce, sell, trade, or resell our Resources is strictly prohibited.

og
Citat
Copyrights/Trademarks
All content and materials available on Socrative.com, including but not limited to text, graphics, website name, code, images and logos are the intellectual property of Socrative.com, and are protected by applicable copyright and trademark law. Any inappropriate use, including but not limited to the reproduction, distribution, display or transmission of any content on this site is strictly prohibited, unless specifically authorized by Socrative.com.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 20 point
Dato : 13-08-12 10:16

Citat
nu har jeg siddet og kigget på din side, og din copyright fremgår ikke af siden...derfor bliver det nok betragtet som opensource

Det er så slet ikke korrekt.

Og glem alt om copyright i dansk regi, for det er et begreb der ikke eksisterer her.
man skal ikke i dansk regi gøre opmærksom på ejerskabet på sit materiale ved at påhæfte det nogen mærkning.

Fordi i henhold til Lov om ophavsret, har en "kunstner" ALTID ophavsret til sit materiale, det være sig lyd, tekst, billeder m.m.
Og det betyder, at medmindre indehaveren af ophavsretten har givet sin tilladelse, så er det strafbart at tage materialet og offentliggøre det andetsteds, det være sig på nettet, på tryk o.s.v.

Så det er storsindet at trådstarter, at ville lovliggøre tyveri af materialet blot mod angivelse kilde.
Trådstarter er berettiget til både at forlange materialet fjernet og kræve økonomisk kompensation for den tid materialet er blevet misbrugt

Godkendelse af svar
Fra : nielsjakob

Dato : 13-08-12 11:36

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : nielsjakob

Dato : 13-08-12 11:38

Citat
øhhh nilsjakob, nu har du vel fået tilladelse til at benytte det screendump du har på din side.
citat fra http://www.socrative.com/terms

Nej, det har jeg ikke. Jeg troede ikke det var nødvendigt, når jeg kun har skrevet artiklen for at gøre opmærksom på deres produkt, og beskrive hvad det kan bruges til. Tager jeg fejl?