/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Jordbier.
Fra : piaskov
Vist : 1395 gange
200 point
Dato : 12-08-12 18:09

Hej alle.
Vi har fået jordbier.
RIGTIG mange for det ikke skal være løgn.
De har "gravet" sig ned i vores kompostbunke og råhygger der.
De er meget aggresive ...når vi bare nærmer og flyver de om hovedt på os.
Jeg kan ikke tåle at blive stukket ...HVAD gør vi ....for at blive dem kvit ????

Kommentar
Fra : onkelstanley

Dato : 12-08-12 18:18

Hejsa
Vi bor selv et sted med mange former for bier og hvepse men jordbier har vi endnu ikke været plaget af.
Jeg har det sådan at før jeg gør noget for at bekæmpe et levende væsen, skadedyr eller ej så søger jeg oplysninger på det pågældende dyr.

Prøv at kikke på denne side, http://www.hvepseeksperten.dk/ den har jeg brugt meget så måske det kan hjælpe

Held og lykke med det

Onkel

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-08-12 18:25

Har lige læst det hele.
MEN ...man kan IKKE lige komme til boet fordi det er i kompostbunken.
En del skal fjernes først . Så man kan ikke se hvor langt nede selve boet er.

Der er rigtig mange i luften på en gang...gættet lyder på 150 - 200 ad gangen.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 12-08-12 18:26

Du skal ikke nærme dig, hvis jeres kompostbunke ligger frit kan I hælde benzin over og antænde det men det skal gå stærkt, en anden mulighed er en kulsyreslukker slukker. Gift virker for langsom, hvis ingen skal stikkes. I sidste ende kan i blive nød til at købe professionel hjælp.

Kommentar
Fra : onkelstanley

Dato : 12-08-12 18:29

Hej igen

Jeg glemte lige denne lille note som jeg fandt på google

"Jordbierne skal selvfølgelig ikke bekæmpes. Deres brod er svag, og de stikker vist nok aldrig mennesker, og de spiller uden tvivl en rolle for bestøvningen af visse frugtbuske og -træer."

så medmindre det er helt tosset burde der ikke være grund til panik

Onkel

Kommentar
Fra : onkelstanley

Dato : 12-08-12 18:33

Hej

Føj det er mange og især hvis man har børn omkring sig

Hvor stor er den kompostbunke for er der tale om rigtige mange bier så rygger skadedyrsbekæmpelsen jo ud men så koster det sikker også penge.

Den barske måde er jo en dunk benzin og en tændstik men det har du ikke hørt fra mig. tys tys

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-08-12 18:35

@ Kim.
Den kompostbunke ligger op ad hegnet ind til naboen...desværre.

Citat
Jordbierne skal selvfølgelig ikke bekæmpes. Deres brod er svag, og de stikker vist nok aldrig mennesker, og de spiller uden tvivl en rolle for bestøvningen af visse frugtbuske og -træer."

Kan så fortælle at vores søn er blevet stukket...det kostede en tur på skadestuen...så JO de kan stikke. Rigtigt meget endda.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-08-12 18:37

Kompostbunken er ca. 1 M. i højden og 1.5 i længden...den er "hjemmelavet" på den måde at affaldet "bare" er smidt derned ...det er samlet gennem 2 år.
Så den fylder en del .

Kommentar
Fra : onkelstanley

Dato : 12-08-12 18:42

Det er jeg da ked af at høre med jeres søn, håber da han er ok igen men jeg gad nok vide hvad pokker det er for nogle bier i slås med.

Er du sikker på det ikke er et hvepsebo der bare er skjult imellem grene, det kunne være forklaringen.

Men desvære ikke nemt at bekæmpe dem selv om Kim's ide med pulverslukker nok ikke var så dårlig

Onkel

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-08-12 18:47

Citat
Er du sikker på det ikke er et hvepsebo der bare er skjult imellem grene, det kunne være forklaringen.

Nej det må jeg så indrømme...det kan jeg godt være i tvivl om.

PS. Sønnen er ok...det er mange år siden nu.

Kommentar
Fra : onkelstanley

Dato : 12-08-12 18:59

Har der været bier/hvepse det samme sted i flere år eller er det andet sted i haven han er blevet stukket.

Har i frugtræer Æble/pære/blommetræer i haven så tyder det nok mest på hvepse men nu er jeg ved at være ret usikker.

Jeg tror du skal lade spørgsmålet stå åben og se om ikke der kommer en bi expert forbi med nogle mere stabile råd.

Jeg er nok for meget armatør når det er den mængde vi taler om.

Jeg håber i for det løst.

Onkel

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-08-12 19:02

Sidste år blev jeg stukket af jordbier, først hele to gange,
så efter 10-15 minuters behandling indendørs, gik jeg ud igen ogt blev stukket 3. gang,
denne gang på næsen og det sved i 3 dage...

Når de stikker dig påfører de dig også en lugt, du er nu fjenden,
og glem det med at jordbier ikke kan stikke, de er værre end hvepse.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-08-12 19:11

Har du en ukrudtsbrænder så tænd den med mundingen rettet mod kompost boet,
det er lidt barbarisk, men de kan hverken flyve eller stikke, når vingerne er brændt af.

Hvepse / gedehamse er store flotte insekter,
bakkebier er nogle små arrige sataner, og jeg taler af erfaring...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-08-12 19:32

Citat
Har du en ukrudtsbrænder så tænd den med mundingen rettet mod kompost boet,

Svend...det KAN vi ikke.
Boet ligger lige op ad hegnet til naboen og det er at TRÆ.. så vi skal ikke nyde noget med åben ild.

Citat
Har i frugtræer Æble/pære/blommetræer i haven så tyder det nok mest på hvepse men nu er jeg ved at være ret usikker.

Nej det har vi ikke og jeg er næsten sikker på det IKKE er hvepse.

Kommentar
Fra : netop

Dato : 12-08-12 20:29

Man kan sige meget om Kandu, men læg lige mærke til hvad der reklameres for i blokken under spørgsmålet...

http://kiratin.dk/index.php?page=hvepse-gedehamse

Bestil bekæmpelse af hvepsebo
Prisen på behandling af hvepsebo
fra kr. 800,- inkl. moms

Det må da vist være timet og tilrettelagt...

Kommentar
Fra : pjuller

Dato : 13-08-12 06:59

Havde samme problem sidste år. Har såmænd ikke noget mod dem, men de var bare blevet for mange tilsidst. Lagde. da det blev vinter og ro, et gammelt gulvtæppe med gummibagside over. Det ligger er endnu, og jeg bruger det til at smide grene og kvas på.
Bierne har jeg ikke set mere til!

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 13-08-12 10:48

Hej

En tur i Silvan og køb en dåse myrepulver - læs bag på, at det er farligt for bier...hæhæ - strø/pust pulveret ved indgangene og vupti, bierne er døde indenfor 4 timer.

Jeg har anvendt det mange gange i forb. med vepse i tagryg hvor det er svært at komme til....

Accepteret svar
Fra : grow

Modtaget 200 point
Dato : 13-08-12 11:27

Hos Materialisten kan du købe en sprayflaske med "trinol 810" Det virker meget hurtigt. Vent til sidst på aftenen, hvor de forhåbentlig alle er hjemme og spray ved indgangshullet eller bunken. Husk lige at have din flugtvejen åben, hvis et par stykker ikke var kommet hjem.

Kommentar
Fra : attuj

Dato : 14-08-12 19:55

Hej Piaskov!
Jordbier er, så vidt jeg ved, sorte. Hvepse er gul/sort stribede.
Kender du en biavler så få ham til at komme forbi din have. Vi benyttede en biavler, som kom i fuld ornat, heldragt med hat med net. Han fjernede et hvepsebo, som han skar af en busk i haven lod den dumpe ned i en plastikbærepose og lukkede tæt til, ned i fryseren - alle døde. Det kostede 2 flasker rødvin og en kop kaffe til ham og hans kone.
Hvis du bruger benzin behøver du ikke sætte ild til. Dampene bedøver dem og de dør straks.
Hilsen attuj

Godkendelse af svar
Fra : piaskov

Dato : 15-08-12 18:15

Tak for svaret grow.
Det hjalp...takker.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 16-08-12 08:37

Bare fint piaskov og tak for point.