/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
strøm
Fra : Tak_for_hjælpen
Vist : 780 gange
50 point
Dato : 06-08-12 18:20

Hej

jeg bor til leje hos AAB og næstem hvergang jeg tænder for min vaskemaskine og opvaskemaskiner ryger strømmen - så det er jeg holdt op med, men synes det er lidt øv.

Der må være en fejl et sted, men spørgsmålet er hvem skal betale for at jeg kan køre begge dele på engang. det kan jo også være det er vores anlæg der ikke er "stort" nok og kan jeg "kræve" at jeg kan gøre begge dele på en gang.

Min retfærdighedes sans skriger JA men loven er jo ikke altid det samme som man synes og føler.

Nogen som kender lejeloven og kan henvise til hvor der står at jeg har den på min sidde inden jeg puster mig op.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-08-12 18:27

Det nemmeste er at spøge LLO

http://www.lejerneslo.dk/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-08-12 20:21

Er begge maskiner en del af lejen skal de også kunne køre på en gang.
Er det dine maskiner kan ejendommen ikke holdes ansvarlig for hvad du vil belaste el-systemet med.
Spørgsmålet er lige om det er sikringen eller HPFI relæet der slår fra.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 06-08-12 20:30

Det er mine maskiner og de slå bare fra så alt strøm går.

Er det noget du ved at det bare er sur røv for mig, for man kan vel forvente at kunne bruge begge dele på sammen tid lige som jeg forventer at kunne se tv og bruge min pc samtidiget mens der er lys tændt :) ved godt det nok ikke belaster lige så meget men aligevel princippet i det.

Og det forventes i øvrigt hvis jeg fraflytter lejligheden at jeg ikke har ændret i køkkenet så der ikke er plads til en smal opvaske maskine og en almindelig vaskemaskine.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 06-08-12 20:31

Har godt siddet og set på LLOs hjemmeside men synes ikke lige der står noget konkret

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 06-08-12 20:37

Hvis det er dig der har stået for installationen af maskinerne, så er det også dig der er ansvarlig for at el-installationen kan "holde" belastningen.

Lige som at det er dig der er ansvarlig for at vand og afløbstilslutning er "lovlig"

Falcham

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 06-08-12 20:39

Der må jo stå noget i afdelingens bestemmelser.

Falcham

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-08-12 20:41

Hvis det er dine maskiner så har der også været en elektriker og installere dem.

Hvis du bare selv har sat dem til, kan de måske være farlige for dig og dine nærmeste.

El og vand sammen kan være en grim forbindelse.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 06-08-12 20:43

der har været en blikkenslager og ordnet det med vand da der skulle dobbelt lås på stikket er jo bare det der sidder i væggen - det har afdelingen sat i og der står ikke noget i de regler jeg har fået udleveret

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 50 point
Dato : 06-08-12 22:15

Da jeg var barn boede vi en boligblok, som var bygget allerførst i 70'erne, hvis min mor tændte ovn og vaskemaskine samtidig, så røg sikringerne. ;)

I alment boligbyggeri skal man ofte have tilladelse fra udlejer til at installere vaske- eller opvaskemaskine, dette er for at selskabet kan tjekke, om installationen er udført af en autoriseret og om lejerne har en forsikring, der dækker hvis uheldet er ude.

Hvis i har en afdelingsbestyrelse kan du på det årlige afdelingsmøde (som ofte finder sted i august eller september) stille forslag om, at få installationerne ført up to date.

Men husk, det er lejerne der kommer til at betale.
Der er, stort set, ikke andre penge i et boligselskab end dem, som lejerne betaler i husleje. ;)

Kommentar
Fra : alka

Dato : 07-08-12 09:26

Hvis der er fejl på 'en af dine maskiner - et varmelegeme er fx ofte anledning til en kortslutning - kan det jo være problemet. Hvis der ikke er fejl på maskinerne, burde det ikke være et problem, men hvordan er de tilsluttet? Samme kontakt/sikringsgruppe? Hvis de er det, så er det der fejlen ligger. Hvis det er dine egne maskiner, har du "selv install" maskinerne, så er det din udgift. Er det afdelingens maskiner, er det afdelingens udgift.
Kører de på 400 eller 230 volt? Hvis de begge kører på 230 volt, kan de godt sidde i samme "kontakt" hvis der er 400 volt til denne kontakt.
Så hvem der skal betale, kan du først finde ud af, når fejlen er fundet, men hvorfro ikke kontakt afdelingens bestyrelse/inspektør? De plajer da at være meget behjælpeloge.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-08-12 11:41

det lyder som om der er fejl på en af dine maskiner, og det er for egen regning.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 07-08-12 19:17

Jeg har fået tilladelse og de er sat til samme stik - det er også fra addelingesside mening at de skal sættes til samme stik og jeg har såmændt haft en autoriseret blikkenslager ude for at ordnet det.

Som skrevet er det mine maskiner, men de fejler intet og de kan godt køre hver for sig, det er først når de er på sammen der er et problem

Godkendelse af svar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 08-08-12 11:04

Tak for svaret Troldepige.

Alle de steder jeg har boedet har der været møder i starten af året og det er også gældene her :(

Så blev mine maskiner godkendt men det er stikket der ikke kan trække strøm på dem begge på engang :( der skal et nyt relæ til - det er jo helt vildt, det er hele køkkenet, gangen, badeværelse og stuen som er på samme gruppe.

Der er ikke noget at gøre jeg må vaske en af gangen.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 08-08-12 18:55

Ja, du må planlægge dig ud af det, der er nok ikke andet at gøre.

Men nu er jeg lige flyttet ind i en gammel lejlighed, afdelingen er bygget ca. midt i 50'erne, min lejlighed er en 3-rums på 72 kvm, der er 4 sikringer i relæet, 3 på 16 ampere, til komfuret, og så en enkelt på 10 ampere til resten, der har jeg så sat en 13 ampere i for en sikkerheds skyld.

Så jeg har hverken vaskemaskine eller opvaskemaskine.