/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
gæld
Fra : iljbedste
Vist : 1411 gange
20 point
Dato : 31-07-12 10:57

prøver under jura at stille dette spørgsmål:
jeg skylder 80.000 i danske bank (kassekredit) er 67 alm folkepensionist, men samboende pr 1/1 2012 med fælles økonomi min forlovede er ligeledes folkepensionist... vi har knapt 8000 pr måned når der er betalt til budget. de 8000 skal dække kost, benzin, frisør, tøj osv.
sagen er overgået til inkasso og de vil have at jeg skal underskrive et frivilligt forlig og mener at jeg nemt kan afdrage med 1000 kr pr mdr.... det kan jeg bare ikke.
jeg ejer intet af værdi
kan de gøre udlæg i min forlovedes nye tv og hans lille ( gamle bil . købt i 2011 for 23.000)
jeg har en fornemmelse af at jeg ikke skal underskrive noget...
jeg modtager med glæde gode råd i denne sag... jeg har frist til 13/8 fra advokaterne
knus
bedste

Kommentar
Fra : iljbedste

Dato : 31-07-12 10:58

sorry vi har 7.100 til rest pr måned

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 31-07-12 11:01

HEjsa

de har ingen som helst muligheder for at gøre deres krav gældende overfor din forlovede, da i jo ikke er gift, og derfor i rettens øjne ikke ejer jeres indbo i fællesskab..

i er jo "kun" kæreste med det forbehold at i engang vil giftes.

Melander

Kommentar
Fra : iljbedste

Dato : 31-07-12 11:14

tak melander
har du et råd til hvordan jeg griber sagen an mht inkasso.... er det en god ide at indgå et forlig med feks 500 kr pr måned... jeg bliver joo aldrig færdig med at betale...
jeg går og pusler med om jeg på en eller anden måde kan låne 40.000 og tilbyde dem det til fuld og endegyldig indfrielse.... eller helt at afvise forliget og sige at jeg meget gerne vil men ikke kan afdrage

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 31-07-12 11:15

Men du vil blive tvunget til at afdrage. 8000 er et høj rådighedsbeløb for en familie uden børn.
benzinen er et luksus gode, og ikke nødvendig for dig, i det du som oplyser er pensionist.
Jeg syntes det er forkasteligt at du ikke vil forsøge at afdrage din gæld. Du vil højst sandsynligt ikke slippe.
Jeg er ikke med på hvorfor de vil have du skal skrive under, du er i forvejen bundet af aftalen, det virker som dårligt advokat arbejde, eller måske en udstrakt hånd før de smider dig i fogedretten.
udgifter til fogedretten vil blive lagt til din gæld.

Hvis du vil have et godt råd, så virk imødekommende, kontakt advokaterne for en aftale, hvis du ikke gør det, risikerer du at fogedretten ikke tager hensyn til dig. Det kan jo være du kan få nedsat beløbet til feks 700 stigende med 5% per ano

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 31-07-12 11:16

det er ulovligt at lave et nyt lån
- det giver fængselsstraf

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 31-07-12 11:20

https://www.borger.dk/Sider/Naar-du-har-gaeld.aspx

et link med rådgivning og gratis telefonlinie til rådgivning

Accepteret svar
Fra : Melander

Modtaget 30 point
Dato : 31-07-12 11:30

Hej igen bedste

Det er i hvert fald en god ide, at få et forlig igennem, da det i sidste indstans kan ende i fogedretten, og dermed kan de gå ind og vudere hvor meget du skal have til dig selv om måneden og trække det af din pension inden du får den udbetalt..

Du har brugt 80000,- som du ikke havde, og dem skal du selvfølgelig betale tilbage, for der er ikke nogen andre til at gøre det, jeg synes du skal indgå et forlig, med at betale et eller andet beløb hver måned indtil de 80000,- er betalt tilbage.

Det vil også give dig fred i sjælen, og du vil ikke hele tiden skulle tænke på den sag..

få den ud af verden hurtigst mulig.

og så er det helt dumt at låne penge for at betale lånte penge, det er skruen uden ende...

og du skal under alle omstændigheder undgå at den ryger til inkasso, for så bliver det først for alvor dyrt for dig..

Melander

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 31-07-12 11:39

Hej Melander husk lige at tilføje at der for nylig lige blev dømt fængselsstraf, til en kvinde, for at foretage et lån, efter hun i forvejen havde et lån hun ikke betalte på.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-07-12 11:52

Citat
sagen er overgået til inkasso og de vil have at jeg skal underskrive et frivilligt forlig og mener at jeg nemt kan afdrage med 1000 kr pr mdr.... det kan jeg bare ikke.

Du skriver sagen er overgået til inkasse - ergo så SKAL du betale de 80.000 kr tilbage, der er ingen vej udenom.

Du kan godt "forhandle" med fogeden, hellere lidt pr. mdr end intet, men som der er nævnt i tråden - 8.000 kr er et pænt stort rådighedsbeløb, så du kan godt betale 1.000 kr pr mdr. det er mere om viljen er der, mange har langt mindre og klarer sig

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-07-12 12:08

Nu vil jeg ikke være grov, men der er mange lavtvtlønnede i arbejde der har et mindre rådighedsbeløb, hvilket så også betyder at bankerne smækker kassen i for lån selv om de ikke skylder noget i forvejen.
Sætte Du afdraget ned til 500 kr om måneden dækker det stort set kun renterne.

En bil der ikke har større værdi vælger mange at droppe kaskoforsikringen på, så sparer de der, men der skal så lige være penge klar når de får en skade, det giver også forviklinger når to bilejeres forsikringsselskaber skal afregne skader.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-07-12 12:17

Der er faktisk mange børnefamilier i dag, der har betydeligt mindre til rådighed end de 7100 du nævner I har til de ting som mad o.s.v.

Så det er rent ud sagt et luksusproblem hvis du ikke vil afdrage din gæld, som i øvrigt hverken forældes eller kan købslåes om..ved bankgæld/kassekredit kan du glemme alt om at tilbyde dem eks. det halve beløb,

M.h.t. at gøre udlæg i ting af værdi i hjemmet, så skal din samlever kunne dokumentere, at det er ting vedkommende har bragt ind i forholdet eller kan dokumentere at vedkommende selv har købt og betalt.
Det dur f.eks. ikke såfremt betalingen er taget fra en fælles konto.

Det bedste du kan gøre er at underskrive det forlig og afdrage gælden.

Din gæld vil vokse yderligere hvis der først kommer en sag i fogedretten ud af det hvor du bliver dømt til at betale, da du oveni vil blive pålagt at betale sagsomkostninger som nemt render op i plus 10000,-

Kommentar
Fra : iljbedste

Dato : 31-07-12 12:27

tak allesammen for jeres kommentar
knus
bedste

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 31-07-12 13:36

Bare lig for god ordens skyld, jeg har for nylig været i banken og der taler man om, at når udgifter er betalt (inkl. afdrag på lån) så formodes en familie med et barn at have et rådighedsbeløb på 4000 pr. måned, så hvis du, uden børn, har 7100 så burde der være rig mulighed for at betale af.

Få sat det op fra 1000 til 3000 pr måned, så går det hurtigere OG bliver billigere da du ike kommer til at betale lige så mange renter

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-07-12 14:07

Citat
det er ulovligt at lave et nyt lån
- det giver fængselsstraf

Hvad er dog det for noget vrøvl

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-07-12 14:27

Citat
det er ulovligt at lave et nyt lån
- det giver fængselsstraf

Hvad er dog det for noget vrøvl [Meget forvirret]

Det gælder nok kun for grove tilfælde af gældsrytteri og brug af gummicheks, alligevel kan nogle selvstændige slippe afsted med det i årevis...........vi andre betaler for det show i sidste ende

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 31-07-12 14:33

Refi du er som sædvanlig uden viden.

Skal du have privat undervisning, så skal jeg betales, så skal jeg nok finde paragraffer og domme frem til dig.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 31-07-12 14:37

http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Jura/Obligationsret/svig

http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Jura/Retspleje_og_domstole/konkurs

Citat
Endvidere kan der være tale om bedrageri, hvis der stiftes ny gæld på et tidspunkt, hvor en skyldner ved, at der ikke er midler til dækning af den.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 31-07-12 14:39

http://www.themis.dk/searchinclude/lovsamling/Straffeloven_kap_28.html
Citat
§ 300. Med bøde eller fængsel indtil 1 år straffes

1) den, som på en tid, da han indser eller burde indse, at han er ude af stand til at fyldestgøre sine fordringshavere, betydeligt forværrer sin formuestilling ved stiftelse af ny gæld eller betaler eller stiller sikkerhed for betydelige forfaldne gældsposter,
2) den, som påfører sine fordringshavere betydeligt tab ved ødsel levemåde, ved spil, ved vovelige foretagender, der ikke står i forhold til hans formue, ved i høj grad uordentlig forretningsførelse eller anden letsindig adfærd,
3) den skyldner og tillidsmand, som ved afgivelse af de under rekonstruktionsbehandling fornødne erklæringer giver urigtige oplysninger eller gør sig skyldig i grov skødesløshed.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-07-12 15:20

De "love" og citater har jo INTET med sagen at gøre.....

Du konkrediserer ud fra nogle prømiser du selv opfinder.....

De er HELT GALT afmarcheret at sætte ALLE i samme bås på den måde

Det er vist dig der skal have "lærepengene" tilbagebetalt...

I det der tales om her er der jo oceaner af penge til rådighed - det er blot spørger der ikke mener det er nok....

Så JO - du må optage alle de lån du lyster UANSET om der er gæld i forvejen.....

Noget helt andet er jo hvis du erklærer dig insolvent - så kan det blive til svig/bedrageri

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-07-12 15:23

Ps...

Citat
§ 300. Med bøde eller fængsel indtil 1 år straffes

1) den, som på en tid, da han indser eller burde indse, at han er ude af stand til at fyldestgøre sine fordringshavere, betydeligt forværrer sin formuestilling ved stiftelse af ny gæld

Værdiløs i denne sammenhæng

FORMÅLET med lånet var jo at INDFRI gælden

Godkendelse af svar
Fra : iljbedste

Dato : 31-07-12 16:43

Tak for svaret Melander.