/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Er min køler ved at dø?
Fra : zyberchief
Vist : 714 gange
300 point
Dato : 21-07-12 07:28

Heysa gutter og gutinder.

For en uge siden købte jeg en super lækker Cheverole Malibu fra 2001, men i går gik det galt

Jeg lægger lige en video op, hvor jeg viser hvad jeg kan se. Da jeg står i San Diego, prøver jeg også lige de lokale / udenlandske fora, men måske er jeg nødt til at tage forbi et værksted.
[YOUTUBE]Qvgy-nhWz_Q[/YOUTUBE]

http://www.youtube.com/watch?v=Qvgy-nhWz_Q&feature=g-upl

Jeg skal på arbejde på mandag, så ville bare lige høre, om der var nogen, der havde et hurtigt svar, som jeg selv kunne arbejde lidt på, ellers må jeg sende den til rep..

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-07-12 08:50

Et hurtigt svar er at din motor har været meget varm. Det kan være din termostat der har sat sig.

Det kan måske også være du er så uheldig at det er din toppakning der er røget.

Tjek om der er vanddråber på din oliepind, eller under dæksel til olie påfyldning. (Hvis der er det er det formentlig din toppakning).

Hvis det er din termostat der hænger burde du have opdaget at temperatur steg for meget (for hurtigt i det røde område), på dit termometer i instrumentbrædt.

Men du har ret så langt at hvis ens køler er frosset en vinterdag, kan man opleve det samme, at vandet i motor begynder at koge og at dette ikke kan komme rundt i systemet, når det så koger kommer dampen ud af overtrykafløb, sammen med vandet.

Det er umiddelbart mine bedste bud.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-12 10:57

Mit gæt er også den mekaniske thermostat som hænger.
Tag dækslet af og pil thermostaten ud - her i sommer kan den sagtens køre uden, for at prøve om det var det.

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 300 point
Dato : 21-07-12 11:10

Citat
For en uge siden købte jeg en super lækker Cheverole Malibu fra 2001,

hvad siger den tidligere ejer / sælger, ?
er der ikke noget garanti,.. 'over there' ?

der er jo stort overtryk i kølesystemet,
det opstår normalt af et defekt topstykke / toppakning,

det bliver nok en tur på værksted / mekaniker,
medmindre du selv råder over det nødvendige værktøj,

det eneste du umiddelbart selv kan gøre, er at fjerne termostaten helt,
evt. kun termostatens 'lukkeplade',.. mange termostater fungerer samtidig som pakning,
og kan ikke bare pilles ud,
hvis det ikke ændre noget,.. bliver det nok en tur på værksted.

guide til at finde termostaten
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20081210181207AA7tWFu

Citat
very easy to do by oneself ok pop your hood once its open take your right hand and follow a hose that comes from the radiator its the one on top follow it to the engine at the end it dhould have a metal piece where the metal piece meets the engine is where the thermostat is t. it has two bolts size 10 mm once you take em offf just pull the metal up and the thermostat should be in the engine just remove it be careful it could be hot

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 21-07-12 11:16

Ofte glemmer man af bare glæde over sin nye bil, at tjekke diverse væsker i motorrummet.
Det skal man gøre hver dag den første uge, for at opdage eventuelle utætheder.

Men hvem husker lige sådan et praktisk råd.

Du kan være heldig, at det er en ganske "almindelig" fejl med en utæt kølerslange, der har lækket kølervæske ud, så motoren er blevet for varm med for lidt kølervæske.

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 21-07-12 11:23

det er pt nat her, så jeg kan ikke lige gøre noget, men må nok forbi et værksted i morgen

Når jeg fylder vand på, kan jeg køre ca. 10 miles, hvor temperaturen ligger i midterområdet, derefter går det ret hurtigt op imod det røde, så jeg skynder mig at holde ind til siden.

Da jeg opdagede det i dag, var den helt gal. Motoren lød virkelig ikke glad. Den knagede, kun engang imellem, men det lød ikke godt! Efter en pause og en ordentlig tår vand, var der ikke nogen mislyd, men jeg kan altså ikke lide, I snakker om toppakning!

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-07-12 16:25

Hejsa.
Vi prøvede nøjagtigt det samme med vores vogn.
Det var termostaten der havde sat sig.
Så sats på det.
VH. Pia

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 21-07-12 17:54

Og når den nu har været tømt for kølevæske, er der desværre nogle biler der ikke udlufter sig selv, -så bare det må du være opmærksom på, -om der ikke er luft i systemet, for så må du have det ud inden den funktionerer normalt.
Undskyld min utidige indblanden, men kun lige en lille remember.

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 22-07-12 01:13

K, jeg har kørt den til rep og får i første omgang termostaten skiftet. Mekanikeren var ikke helt sikker på, hvad der var i vejen, men $1300 for ny toppakning og ventiler er lidt mange penge at smide allerede :(

Jeg giver lyd på mandag, når jeg ved om det bare var termostaten...

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 22-07-12 01:17

Ok...

Han kunne jo have trykprøvet systemet, så ville en defekt toppakning være blevet afsløret.

Så lad os krydse fingre for at det kun er termostaten det er hænger.

Mvh Benjamin

Godkendelse af svar
Fra : zyberchief

Dato : 25-07-12 21:35

Citat
der er jo stort overtryk i kølesystemet,
det opstår normalt af et defekt topstykke / toppakning,

Og det var det så... heldigvis gik sælgeren med på delvist at dække udgifterne ved skift at toppakning, selvom vi herovre ikke har samme garantiordning som i DK, så i slutningen af ugen, skulle den gerne være klar igen..

Tak for de mange gode råd fra jer allesammen, håber ikke I skal ud for samme trælse problemer, når I er ude og rejse

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-07-12 21:41

Tillykke