/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Færdigblandet kalkmørtel
Fra : smuller54
Vist : 1523 gange
200 point
Dato : 17-07-12 14:38

Ja, det viser sig at være ren vidensskab hvis man skal finde svar på den rigtige mørtel til at reparere en sokkel.

Jeg har fundet alt det jeg skal om, hvordan man gør, men det viser sig, at jeg ikke kan bruge hvad som helst af de færdigblandede produkter, til at pudse op med. Da det er et gammelt hus fra 1924, har jeg læst mig frem til at det skal være kalkmørtel, da de cementblandinger man bruger på nyere huse ikke er egnet.
Nu findes der et utal af produkter- og jeg skal finde noget som dels kan dække områder hvor der er omkring ½ til 1 cm der skal repareres og områder med et ganske tyndt lag. Jeg kan bare ikke finde den rigtige beskrivelse på lige netop det jeg skal bruge.
Er der nogen som har erfaringer med et godt produkt, som er let at arbejde med ? Og som egner sig til gamle huse. ? Eks. hvilke af Weber produkterne er egnet ?
mvh Smuller54

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-07-12 14:52
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-07-12 15:05

Har du været her http://www.bygningsbevaring.dk/files/A.N.Raadvad.pdf

Jeg kan lige gå ud og se, hvad vi bruger.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 17-07-12 16:01

@ katekismus
Tænkte det nok- det bliver ren videnskab

Jeg har bare brug for at vide hvilke af eks. disse er den er er mest velegnet :
http://eshop.silvan.dk/kategori_Cement-og-moertel_13217?gclid=CJ36-4HEoLECFULxzAodaUfOXg

eller er jeg ude i noget hvor det slet ikke kan bruges ?

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 17-07-12 20:33

Du skal bruge den samme mørtel, som eksisterende. Tag en klods med til en dygtig leverandør, eller send den med post, Sandsynligvis er det en kkhmørtel i to lag. Grovpuds inderst og finere uden på. Kkh 35/65/850 0-2mm uden på kkh 35/65/850 8-2mm

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-07-12 21:30

Citat
læst mig frem til at det skal være kalkmørtel
så behøver du ikke spørge videnskaben når du selv har fundet svaret, den her er en færdigblandet kalkmørtel:
http://eshop.silvan.dk/vare_Solid-strandmoertel-9%2C0%25-0-2mm_48124

du har ikke fortalt om den puds som er på soklen? De flager som er faldet af, er de lyse og nemme at brække midt over? Så har du ret, det er en kalkmørtel, hvis flagerne er grå og svære at brække over, så er det sikkert en cementmørtel.
Det er ret vigtigt at du bruger samme slags mørtel som den oprindelige.
Men altså det er ikke helt nemt at svare på uden at kende detaljerne

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-07-12 22:23

Tilføjelse: Jeg ville blande mere læsket kalk i den sandmørtel, der står 9% så det er sikkert 91% sand du køber, sandmørtel til udvendig puds på gamle huse ville jeg blande i forholdet 1 del læsket kalk og 3 dele strandsand, den hjemmelavede mørtel holder fint på mit gamle hus fra ca. 1880

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 17-07-12 23:26

@o.v.n

Det puds der er på soklen er netop som du beskriver- lige til at brække over og det er meget porøst nogle steder.
Men når jeg ikke har beskrevet det- er det fordi jeg har læst mig til at det er kalkmørtel jeg skal bruge- mit hus er som sagt fra 1924.

Men der er forskellige typer og nej jeg skal ikke til at blande selv.

@klemme2006
Det lyder som en god ide- jeg må se hvor jeg finder een-
Havde ellers kig på en blanding Kkn 20/80/475 0-4mm og som sagt så aner jeg ikke hvad der er forskel på den og dem som du beskriver.

Accepteret svar
Fra : klemme2006

Modtaget 200 point
Dato : 18-07-12 00:13

Hov. 35/65/850 er en tanketorsk (k/c blandingsforhold!). Det er kkh 35/65/500 jeg tænkte på.

Du kan tjekke linkene her ud:
http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=kkh+mørtel&ie=UTF-8&oe=UTF-8
http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=sokkelpuds+i+kalkmørtel&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Jeg har før fået rigtig god telefonisk hjælp hos nhl. ring evt til dem og lav en aftale om at du sender en prøve ind.

Ofte betragtes sokkelpudsen som et "offerlag". Læs mere herom: http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=offerlag+sokkelpuds&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-07-12 11:56

Citat
nej jeg skal ikke til at blande selv
synd for dig at du ikke vil blande selv du bliver så nødt til at købe din mørtel på et mørtelværk som sikkert gerne vil lave den rigtige blanding til dig, måske en hel bigbag med 700-800 kg. ret mig hvis jeg tager fejl, men jeg tror ikke du finder den mørtel som klemme2006 beskriver færdigblandet i et byggemarked

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-07-12 15:08

Citat
ret mig hvis jeg tager fejl, men jeg tror ikke du finder den mørtel som klemme2006 beskriver færdigblandet i et byggemarked

Muligvis svært at få fat på i byggemarked, men den findes i 25 kg sække- så må jeg jo finde ud af det derfra.

Umiddelbart tænkte jeg jo- at der var kommet produkter på markedet, som sagtens kunne bruges og evt. bedre end det der er i forvejen. Det er jo ikke hele soklen som skal pudses op.

Men hvis det bliver for besværligt, må jeg kontakte en murer alligevel. Jeg laver kun reparationer i det små- og jeg har masser af andre projekter som jeg kan give mig til.

Kommentar
Fra : momomo

Dato : 18-07-12 20:17

jeg har købt en sæk Weber hydraulisk pudsemørtel 35/65/500 til brug på et gammelt hus (1827) i Stark, de bestilte det hjem. Har brugt det til murreparationer.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-07-12 22:04

@momomo

tak for din oplysning

nu ser jeg om det er det jeg skal bruge. Må jo nok lige undersøge det nærmere.

Godkendelse af svar
Fra : smuller54

Dato : 19-07-12 18:48

Tak for svaret klemme2006.