/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Pris på materialer?
Fra : bjarnefilm
Vist : 662 gange
50 point
Dato : 04-07-12 23:34

Jeg har et spørgsmål om prisen på materialer, når man ringer efter en håndværker. Arbejdet er bestilt på regning. Arbejdet er korrekt udført, det er kun prisen der er diskussion om. For ikke at skrive for meget, har jeg forkortet nogle steder.

Jeg har fået udført noget arbejde. Håndværkeren har så sendt en regning. På regningen står arbejdstimer og materialer. Det med arbejdstimer er korrekt. Men det med materialer er ikke korrekt. Håndværkeren har ganget prisen med 4, i forhold til hvad materialerne koster i Silvan. Så har jeg sagt, at det vil jeg ikke betale. Så har håndværkere sagt, at det skal jeg. Så har jeg sagt, at jeg tager ud i Silvan og køber materialerne, og så kan han få dem tilbage. Så har håndværkeren sagt, at det går han ikke med til.

Så er spørgsmålet hvad det kan ende med? Findes der nogle regler om det?

MVH
Bjarne

Kommentar
Fra : poten

Dato : 04-07-12 23:39

Citat
Håndværkeren har ganget prisen med 4, i forhold til hvad materialerne koster i Silvan.

Hvis du ikke har aftalt på forhånd at du selv vil fremskaffe materialer, kan du jo ikke komme bagefter og klage...
Håndværkeren skal jo have noget for at hente materialerne og en form for avance skal der selvfølgelig også være.
Så det må vist være som det er

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 05-07-12 00:53

Vi kender ikke jeres aftale grundlag. Tilbud og aftaler gør man klogest i at få på skrift, for så står man langt stærkere i tilfælde af uenighed.

Hvem siger at håndværkerens materialer stammer fra Silvan, er det ikke din påstand, eller hvordan hænger det sammen?

I virkeligheden kan hans materialer være et andet valg end det fra Silvan, fremstillet på eget værksted, hvad ved jeg, - det kan vi ikke bedømme ud fra givne oplysninger.
Og selvfølgelig går håndværkeren da ikke med til at få materialer fra Silvan, hvad skal han bruge dem til?

Jeg synes, du skal få en fornuftig snak med håndværkeren, og spørge ind til hans valg af materialer, - forskellen på at være håndværker med kendskab til materialevalg og gør det selv folket, som henter materialer i Bilka, Silvan m.v., der har vi forskellige opfattelser!

Hvis arbejdet er tilfredsstillende udført, og du ikke selv kunne have gjort det bedre, så må du tage ved lære, og få et tilbud skriftligt en anden gang og så være yderst glad og tilfreds.
Mød håndværkeren positivt, så kan du måske få en rimelig forklaring og forståelse for hans "urimelige store materiale beløb".

(Vi ved ikke hvilket størrelsesbeløb vi snakker om).

I sidste instans kan du vælge at køre en syn og skønssag eller hvad det nu hedder, men har du ikke et skriftligt tilbud på en lavere pris på materialerne, så er der ikke meget at gøre.
Snak nu for pokker pænt med vedkommende og find en løsning ud fra de reelle facts.-

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-07-12 02:14

Tror næppe du noget ud af at klage din sag = andre steder end til firmaet
og de har jo bare gjort som du sagde de skulle.
---
Men set i bagspejlet? hvorfor fik du ikke en fast pris på materialet, samtidig.
Eller selv købte det hjem, og lod firmaet sætte det op
det ville sikkert have kostet mere i timeløn, da de ikke ville tjene
på deres egne varer, men så ville du kende prisen nøjagtig

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-07-12 02:38

Håndværkere har alle dage beregnet sig avance på materialerne........og på lærlingelønninger.
Har folk selv købt materialerne bruger nogle håndværkere også at skrue prisen op , eller afviser helt.

Indhent tilbud fra et par stykker næste gang, men allerhøjst 3 fimaer da Du ellers overtræder loven hvis det er skriftlige tilbud.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-07-12 08:01

Licitationsloven blev afskaffet for flere år siden Luffe. Du kan lovligt spørge så mange du vil.
Materialepris x fire er for vildt. Så er man for glubsk. Hvis det er en tømrer (gætter vi så på) ville det være normalt at tillægge 25 - 50% på netto indkøb.

De fleste fag "nøjes" med at forlange det man kalder listeprisen. Og idet der så fe. eks ydes 30% rabat, er det det mester putter i lommen.

Umiddelbart er det nødvendigvis ikke sikkert at du bare kan sammenligne Silvan Priser med din håndværkers indkøbspris.

Men er din håndværker seriøs, sætter i jeg ned og får denne her løst. Du fortæller ham at du har fuldforståelse for at han skal have et fornuftigt dækningsbidrag, sådan han forretning og lever til næste år. Forslå ham at fremvise hans købsfakturaer. Og sig du naturligvis accepterer at der tillægges et fornuftigt DB til disse.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 05-07-12 13:25

de fleste håndværkere hæver prisen ganske betragtelig, hvis de ikke skal levere materialerne. de tjener en del af deres fortjeneste på materialerne, og det er indregnet i prisen. så du får nok ikke noget ud af det.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 05-07-12 13:44

Hvis man snakker netto gange 4 er det for stygt. Men spørgsmålet er om det lader sig eftervise. At håndværkeren gemmer lidt DB der er acceptabelt, men faktor 4 er for vildt.

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 05-07-12 16:07

Jeg har fået nogle gode input og det vil jeg tage med i mine overvejelse. Jeg har tænkt på måske at klage, men hvor kan man klage til. Er det håndværksrådet eller forbrugerrådet eller noget tredie? Jeg læste engeng noget statistik, og halvdelen af dem der klager, de får sat regningen ned.

Med hensyn til materialerne, så er det standard ting, der kan købes i ethvert byggemarked. Det er ikke tonet maling eller noget andet specielt.

Denne gang har jeg bestilt på regning. Men man skal åbenbart være forsigtig. Næste gang jeg skal have håndværker, vil jeg forberede det bedre. Nogle firmaer reklamerer med gratis skriftlig tilbud. Det er nok en god ide.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-07-12 17:37

Du skal bare undlade at bruge fupfirmaer. Om vi laver på tilbud, på overslag eller billigst i regning, overholder vi et vist moralsk kodeks, der fortæller os, at vi også gerne vil handle med kunden imorgen og han gerne må tale pænt om os. Men det er op til den enkelte hvordan man vil opføre sig. Det er ikke ulovligt at forlange overpris. Det bestemmer man selv, så vedtager jeg med mig selv at et søm koster tyve kroner, må jeg gerne det. Spørgsmålet er sådant set kun moralsk. Og ejer manden ingen etik, har du ingen anden udvej end at betale. Du kan så undlade, men risikerer så en tur i retten. Og har han lavet tingene fint er det utrolig svært at komme efter ham. Du kan jo heller ikke knalde kiosken fordi de forlanger mere for varerne en Brugsen og Bilka, vel?

Fejlen er din egen, ved at du ikke har præciseret spillereglerne. Aftalen kunne jo have heddet: Timeløn kr xxx, kørsel kr xxx pr km. Dele afregnes til listepris -5% for den varegruppe og listepris -15% for den varegruppe. Resterende dele gældende listepris. Dvs man aftaler på forhånd hvordan og hvorledes. Det bruger vi f.eks. når vi handler selvbyggersæt til ventilation.

Alternativt havde man lavet et udbud - altså en specifikation af hvad man vil have lavet, og bedt om et uforbindende tilbud. Alternativt et overslag. Tager man overslaget er almindelig kutyme at man afregner faktuelle omkostninger incl det dækningsbidrag man vil have, og så er den maksimale afvigelse opefter overslagsprisen + 10%. Men det er heller ikke noget der er retspraksis for, så de erhversdrivende kan opføre sig som de lyster.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-07-12 19:22

Citat
erhversdrivende kan opføre sig som de lyster

Og det gør de, i meget stor stil...og
De skal stadig tjene deres egen varer hjem?

Citat
Med hensyn til materialerne, så er det standard ting, der kan købes i ethvert byggemarked. Det er ikke tonet maling eller noget andet specielt.

men du vil ikke rigtig UD MED, hvad du har fået lavet
Så betragt prisen som FAIR (tror jeg det staves) 4X prisen eller ej
timelønnen har sikkert ikke været i top - i forhold til andre
ellers havde du vel ikke sagt JA til dit arbejde...
At sammenligne med Silvan - er ikke holdbart
da det er et GØR DET SELV markede...til billige penge = masse indkøb/ salg
Men prøv forbrugerstyrelsen...søg selv

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 06-07-12 08:57

Jeg vil anbefale alle, der kan gøre det, at indkøbe materialerne til udførelsen. det forudsætter selvfølgelig at man selv har overblik over arbejdet. Før man får arbejdet udført skal man måske lige aftale, at man selv fremskaffer materialerne.

Godkendelse af svar
Fra : bjarnefilm

Dato : 09-07-12 21:44

Tak for svaret 3773.