/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bålet Sankt Hans aften.
Fra : ebg_888
Vist : 759 gange
500 point
Dato : 21-06-12 22:01

Vil du skåne de dyr, der har gemt sig i kvasbunken til bålet Sankt Hans aften - fra at blive brændt levende?

Så skal du flytte bålet nogle meter, inden du sætter ild til det.

Det er ikke nok blot at ryste op i bunken, så vil fx pindsvinene blot putte sig - mange pindsvin lider hver Sankt Hans aften en frygtelig død.

På forhånd tak, hvis du vil gøre den ekstra ulejlighed!

http://dinby.dk/soenderborg-ugeavis/braend-heksen-ikke-dyrene

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-06-12 22:17

Det ved vi alle, kan være et problem, og rundt omkring er det heldigvis ansvarlige mennesker, der sættes til at stå for organisering af bål, og det er mit indtryk, at folk er gode til at lære fra sig, så næste generation også lærer, at der kan bo dyr i "bunken".

De fleste steder heromkring laver man først bålet aftenen før Skt. Hans.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 21-06-12 22:17

Det lyder som en ganske glimrende ide man kun kan understøtte -
Hvem har lyst til at grille pindsvin eller kattekillinger ?
Så jeg bifalder at man tænker sig om, holder båltalen og synger
midsommerviser med tanke for at der ikke brændes dyr af i bålet .....
God Sankt Hans aften til alle

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 21-06-12 23:06

Fordelen ved grillet pindsvin er, at der er tandstikkere klar

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 21-06-12 23:26

Det er nu ikke sådan bare lige at flytte et 5 m højt bål, ellers synes jeg ideen er god. Måske kunne man lade en hund opsnuse dyr inde i bålet og få jaget dem ud.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 21-06-12 23:46

Citat
Det er nu ikke sådan bare lige at flytte et 5 m højt bål

Jeg tror ikke, at det er så svært, som man umiddelbart forestiller sig.

Det er godt nok at flytte bålet dagen før afbrændingen, selvom det bedste selvfølgelig er på dagen.

Accepteret svar
Fra : USS-KILL

Modtaget 500 point
Dato : 23-06-12 12:12

Tror jeg vil kalde det:

Frihed under ansvar..

Ønsker man at fut af, så tager man naturligvis osse ansvar for sin handling.

Brug dagen før på at hygge sig med en kold pils sammen med Naboen og flyt bålet :)

Her i byen, klare mændene bålet, og Qvinderne søger for snorbrød til børnene, vi har altid 2 bål, det store, og et mindre til børnene..

Altid en hyggelig dag :)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-06-12 13:54

Vores bål ligger i mindre bunker, på selve dagen blivet det samlet til et stort. Så undgår vi pindsvin og ynglende fugle.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 23-06-12 14:21

Citat
Så undgår vi pindsvin og ynglende fugle.

Ja, netop, granner, ynglende fugle!! - godt du husker at nævne dem!

Mange tror, at det er p.g.a. pindsvinene, at bålet skal flyttes og at fuglenes ynglesæson er slut, men der findes masser at unger på reder, der er placeret i de store, "gamle" bål, der ligger klar rundt omkring.

Disse fugleunger bliver brændt ihjel sammen med pindsvinene og mange andre vilde dyr.

Hvis man ikke gider eller magter at flytte de større kvasbunker, så vil jeg påstå, at man ikke kan tillade sig at sætte ild til dem.

Så tag jer sammen og kom ud og flyt den bunke, det kan nås endnu

- og så ønskes I en dejlig Sankt Hans aften i det skønne sommervejr!

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-06-12 15:26

Citat
og så ønskes I en dejlig Sankt Hans aften i det skønne sommervejr!

ja jeg ved nu ikke - lige nu regner det på sydfyn- skulle vist nok klare op ved 19 tiden
- jeg tvivler

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-06-12 10:35

Ps. Hvad serverer man til grillet pindsvin.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 24-06-12 17:46

Selvfølgelig pinds-vin

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 24-06-12 17:53

Jeg tror grillet pindsvin smager udmærket, måske ligesom almindeligt svin. De grynter også som svin og er også kødædende. Og så får man medfølgende tandstikker med som kortoververden nævner.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-06-12 10:51

Jeg serverede det i går, men konen kunne vist ikke li' det for hun blev lidt prikken.

Ps. Hvad hedder pindsvinebørn.
Stiklinger
Grislinger
Pindsvineunger
Eller hvad.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 25-06-12 17:05

Citat
Ps. Hvad hedder pindsvinebørn.

De kaldes faktisk for stiklinger
- godt navn

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-06-12 17:55

Eller stikkelsbærunge.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-06-12 18:46

Tak ebg_888
Vi var på tur med en hyggelig guide, og der stillede hun spørgsmålet om hvad pindsvinebørn hedder.
Vi gættede det ikke, selvom der stod en flaske rødvin på højkant.
Da hun gav resultatet "stiklinger" påstod vi at hun snød............men det gjorde hun altså ikke.

Godkendelse af svar
Fra : ebg_888

Dato : 29-06-12 00:06

Tak for svaret USS-KILL.