/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
hjælp til hyundai accent 1.5 gls 97
Fra : bamse358
Vist : 559 gange
50 point
Dato : 21-06-12 13:09

hej købte i sidste uge en hyundai accent 1.5 gls fra 97, kørte prøve tur, tjekkede rust og divs skavanker man nu lige kan tjekke, bilen har kørt upåklageligt i 1 uge, men igår da jeg var ude og køre, begyndte abs lampen og lyse og alt strøm virkede pludselig ikk, kunne ikk blinke, eller bruge katastrofe blink, vinduesviskere virkede, hornet virkede sådan nogenlunde og varm/kold luft virkede, holdte ind til siden og slukkede den for og finde ud af jeg ikke kun starte igen, fik hjælp til og starte med startkabler og på vej hjem lyste abs lampen igen og det samme skete igen, har nu fået den startet igen idag med startkabler og har kørt en lille tur uden der har været noget, kan det være generatoren der er ved og stå af ? remmene sidder fint, håber nogen kan give et svar :) tak på forhånd, btw er helt ny herinde så bær lidt over med mig mht point :)

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 21-06-12 13:34

Kontakt sælger.

Kommentar
Fra : bamse358

Dato : 21-06-12 13:38

den er købt privat :)

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 60 point
Dato : 21-06-12 13:41

Har du set ladelampe lyse inden du starter, og slukker den når bilen starter?

Når du spørger her, går jeg ud fra at du ikke har købt bilen ved en forhandler.

Hvis den skal startes med startkabler er batteri eller gennerator tilsyneladende fejlbehæftet.

Hvad årsagen så er kan være alt fra en løs ledning, en stelforbindelse, kul på generator etc.

mv Benjamin

Kommentar
Fra : bamse358

Dato : 21-06-12 13:48

det en benziner :) den eneste lamper der går ud hvis du venter lidt med og starte er abs lampen,men problemet var da jeg var ude og køre igår at abs lampen lyste og alt strøm forsvandt og var somom den ikk ville lade op så længe abs lampen lyste, har startet den idag med startkabler og kørte en lille tur og hjem igen uden abs lyste og kunne sagtens starte igen

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-06-12 13:55

"den eneste lamper der går ud hvis du venter lidt med"

Jeg skal ikke starte din bil, "du"...

Hvis din ladelampe ikke slukker, lader din generator ikke.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-06-12 16:56

Desværre er ladelampen ikke den samme sikre indikator i moderne biler, som den var i gamle dage med jævnstrømsgenerator.

HPå de fleste biler er det sådan ar hvis bare generatoren kan lidt ( for lidt) lyser lampen ikke.

Med standard Bosh generatoren er det endda sådan at lampen ikke kan lyse, hvis kullene slet ikke har kontakt.

Sæt et voltmeter i cigartænderen medens du kører, så skal spændingen være lidt over 14 V. Ellers er generatoren defekt.
Det kan være dårlige kul, dårlig stelforbindelse. Defekt ensretterbro . I mere sjældne tilfælde er selve viklingen defekt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-06-12 17:00

Men skuynd dig at få sat en hjemmelader på batteriet. Det tåler ikke at stå i længere tid næsten afladet.

Hver gang su sætter startkabler på får du også lidt ladning på battteriet. Det holder en stakket tid.
ABS lyser når spændingen er så lav at den ikke længere fungerer med 200% sikkerhed.

Efter yderligere afladning kan resten heller ikke fungere.

Du har sikkert kørt 1 uge med strømmen fra batteriet alene.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 21-06-12 18:11

Start med en grundig afrensning af batteripolerne og kabelskoene. Start motoren ( Hvis den ellers kan ) og mål med et multimeter spændingen over batteriet - DC volts.
Der skal ligge mellem 13,8 og 14,2 volt når generatoren er i drift. At remmene ser fine ud er ikke ensbetydende med, at alt er ok. Hvis bilen starter og kører på startkabler tyder meget på et fladt batteri, og hvis generatoren ikke lader bliver det ikke bedre med tiden. Så få renset af og målt på den, så er du snart kørende igen.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 21-06-12 18:41

Selvom du har købt privat, har du stadig en moralsk garanti, hvis ikke der er nævnt over for dig at den havde en defekt.
Snak med sælger og find ud af om han bare er et røvhul, eller??

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 21-06-12 18:51

I privat handel gælder aftaleloven, og der er tale om svig eller falsk (og dermed ugyldig aftale), hvis sælger var vidende om en defekt generator, som jeg er enig med nogle af de andre om, som den mest sansynlige fejl.

Kommentar
Fra : bamse358

Dato : 22-06-12 08:45

tusind tak for alle svarene, har en mekaniker der kommer idag og kigger på den og måler strøm osv, nu har den stået stille siden igår og idag lyste ladelampen, men har den så ikk gjort de sidste 2 dage, så håber vi finder noget idag :) kommer med en opdatering senere :)

Godkendelse af svar
Fra : bamse358

Dato : 25-06-12 09:33

Tak for svaret Benjamin.Hansen.
vi fik eendelig fundet fejlen, kullene var sgu godt nok meget trætte, så et par friske kul i og nu køre den som en drøm :)