/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Beholde gammel model eller købe den nye?
Fra : Yxvandoolu
Vist : 558 gange
100 point
Dato : 16-06-12 17:09

Jeg har en Ford Focus 1.6 TDCI st. car (demomodel m/ekstraudstyr anno 2009) fra 2009, der har kørt 35.000 km og er udbetalt ca. aug. 2015 (variabel rente - pt 6,1% - netop steget igen). Den kan jeg få 140.000,- for i dag, så der er ca. 15.000 i friværdi i den. Dette er den gamle model (udgave ? - det er 3. udgave jeg har set af denne model). Jeg har ingen serviceaftale og lige måtte igennem en mindre bremsereperation.

I stedet kan jeg få en Ford Focus 1.6 TDCi (demomodel m/ekstraudstyr anno 2012) fra marts 2012, der har kørt ca.3-5.000 km. Den månedlige ydelse (m/fast rente til 7,5%) vil være den samme, men jeg kan få en serviceaftale til ca. 330,-/md til den nye (i 4 år) til denne bil. Her skal jeg så skaffe yderligere 10-13.000,- til udbetaling.
Dette er den helt nye Focus model.

Jeg står også for nok at skulle sælge mit hus om 2½-3 år for at flytte meget nærmere mit arbejde (pendler 4½ time i tog hver dag). Skal lige betale ekstragælden (sådan er det når man køber hus i starten af finanskrisen og ikke kan sælge det gamle hus til det forventede.)

Skal jeg investere i den nye bil nu? Jeg vil så ikke skulle skifte hus og bil samtidig, og den gamle bil er næppe så meget værd mere med en ny model på brugtvognsmarkedet snart. Jeg hælder til den nye bil, men er usikker om jeg bare er forelsket idéen om en bil og det i virkeligheden er en dum idé.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-06-12 17:18

Vi kender ikke din økonomiske situation, har du råd til at skifte bil? Hvis dit kørselsbehov ikke er særlig stort så skal der tungtvejende argumenter til at skifte, meget mere tungtvejende end din lyst til at køre i nyeste model

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-06-12 17:42

De har da lukket fidusen med demobiler.

Kommentar
Fra : Yxvandoolu

Dato : 16-06-12 17:46

Det er bare den nyeste bil jeg har råd til. Jeg er ligeglad med fidusser.Jeg ønsker bare en god bil.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-06-12 17:50

6.1 % rente og så tilmed variabel, så ågerkarlene kan sætte den vikårligt op. Det er ret dumt.

Du skal også se på om der er nogen reel forskel på gammel og ny model . Som regel er modelskifte kun noget modemæssigt i udseendet.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 16-06-12 17:54

Hvis jeg var dig, så ville jeg spander på mig en ny bil.Og køber du med service aftale så ved du hvad bilen koster for dig fremover.Det ved du ikke med den gamle bil som nu begynder med at blive slidt og den skal på værksted og have div. reparationer.
alimak

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 60 point
Dato : 16-06-12 17:54

Jeg vil sige at en bil som har 35000km. på klokken, stadig er en god bil, og det vil koste dig uforholdsmæssigt meget at skifte til nyere bil, men det er jo også dejligt at have sidste nye model, -hvis man har råd.
Altså vil dine kørte kilometer ved at handle ny bil nu, være dyrerer end hvis du lod din nuværende bil blive f.eks. 10 år. -Men det er jo ikke altid, at det er økonomien der råder.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 16-06-12 18:05

Jeg ville bede om en snak med min bankrådgiver, og lade ham / hende tage et kritisk blik på økonomien. Der er ingen af os, der kan spå om boligmarkedet går den ene eller anden vej i de kommende år, og det kan bankfolk godt nok heller ikke, - men de er alligevel gode når det gælder rådgivning.
Har du undersøgt, om du kan få en serviceaftale på din nuværende bil ?

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 16-06-12 18:47

Du har stort set ikke andet at bruge bilen til, end ren fritids luksus.
Jeg synes derfor det er helt hen i vejret at sætte dig i yderligere bil udgifter, når du alligevel pendler med tog og oven i købet kan forudse flere udgifter til en nært forestående flytning.

Jeg er stærkt overbevist om, at du vil møde samme holdning hos din bankrådgiver.

Biler kan man altid købe, og de vil altid meget hurtigt blive gamle.
Hvis du er så opsat på at holde ny og dyr bil, er mit råd at du selv går ind i bilsalgs branchen.

Kommentar
Fra : Yxvandoolu

Dato : 16-06-12 19:14

ren fritids luksus??? Jeg bruger den til at køre til toget hver dag! Der kører ikke busser.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-06-12 20:08

Nu er der jo ikke to mennesker,der har samme interesser,eller behov.Forudsætningerne er jo vidt forskellige.
Men umiddelbart,er jeg ikke i tvivl:Behold da den gode bil du har,med så få km. på bagen.
Andet vil være ren pengespild.Det er jo nu,du kommer til at køre de "billige" kilometre.

Som transor skriver,er en "ny" bilmodel tit en ansigtsløftning,af kosmetisk art.

Citat
kan få en serviceaftale til ca. 330,-/md til den nye (i 4 år) til denne bil.

Den ville jeg heller ikke vælge.Det er jo (normalvis) ikke de første 3-4 år,reparationerne kommer.
(Penge ud af vinduet).

Husk på,den du har kig på,også er en brugt bil.Og det kan give visse komplikationer,med en demo model.
Her er en FDM link om sagen.Dog af ældre dato,men jeg mener den holder stadigvæk:

http://www.fdm.dk/pressemeddelelser/baade-fordele-ulemper-ved-demobiler

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-06-12 21:05

Jeg var muligvis,lidt for hurtig til at kommentere begrebet "serviceaftale ".Er faktisk i tvivl om hvad det dækker.
Hvis der menes alt,der har med bilens drift at gøre,(bortset fra drivmidler) kan det nok svare sig.

Men hvis det er fratrukket alm.slidtage såsom dæk,bremser,udstødning m.m.,mener jeg ikke det er pengene værd.
F.eks. lygter og ruder,bliver jo tit dækket af kasko.

M.

Kommentar
Fra : Yxvandoolu

Dato : 17-06-12 09:13

Når jeg skriver model, mener jeg ikke version med facelift, men den nyeste (tredje) generation. Den gamle er fra anden generation. Ellers ville jeg ikke være interesseret.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-06-12 10:15

Hvori består den reelle forskel. Jeg har kigget på omtalen af modellerne, og har svært ved at se andt end salgsgas.

Godkendelse af svar
Fra : Yxvandoolu

Dato : 17-06-12 16:11

Tak for svaret stilkene.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 17-06-12 17:41

Jeg be`r.