/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
hvordan åbner jeg dbx filer ?
Fra : Strandkro
Vist : 1131 gange
142 point
Dato : 01-06-12 22:40

Jeg var ind i outlook express
Der fandt jeg i biblioteket en del filer med efternavnet dbx
jeg kunne ikke åbne disse filer.
Der kom et forslag frem BRUG WEBTJENESTE
Så der kom tilbud om donload "programmer" men det turde jeg ikke.

Hvordan kan jeg åbne filen - kan jeg omdøbe det til en anden efternavn ? og hvilken efternavn ??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-06-12 23:40

Dbx filer åbnes med Outlook Express eller et andet mail program som kan åbne .dbx, du kan godt omdøbe til et andet efternanvn, men så er filen ubrugelig

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 02-06-12 02:19
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 02-06-12 09:08

Open DBX file
How to open a dbx file without Outlook Express
http://www.oemailrecovery.com/open-dbx-file.html

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 02-06-12 13:42

Hvordan gør man det at åbne filen med jeres foslag ? Hvad er det præcis jeg skal gøre ? Nu forøger jeg pointet med 22 HEJ.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 02-06-12 14:06

Hvorfor vil du åbne en .dbx-fil, når du ikke ved hvad det er? .dbx er filer indeholder din adressebog, kalender osv. altså en databasefil, outlook express bruger den til at gemme de oplysninger du selv har bedt programmet om at gemme. Lad den ligge i fred, medmindre du synes du vil installere outlook igen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-06-12 18:02

Et eksempel: Indbakke.dbx indeholder alle de mails som er din indbakke i Outlook Express, det samme med de andre .dbx filer, når du så vælger at åbne Indbakke.dbx med Outlook Express, ja så åbner Outlook Express og viser din indbakke din indbakke, det samme med de andre .dbx filer, der er også en som hedder: Pop3uidl.dbx prøv at åbne den med Outlook Express, den åbner vinduet som du skriver en ny mail i, hvis du har Outlook Express på computeren hvad er det så du mangler?
Du kan for eksempel gå ind i det bibliotek og kopiere indholdet engang imellem, og så gemme kopierne på et eksternt medie, så kan du altid gendanne filerne (gamle mails) hvis nu du engang i fremtiden skal geninstallere Windows og alle mails er væk

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 02-06-12 18:03

Til F Elsborg
Jeg ville slette de filer - fordi jeg troede at de var dubleter/kopier af min breve og regneark filer men af en eller anden grund "programet" omdøbte disse excel og Word filer til dbx filer. ???!!!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 02-06-12 19:30

Hvis du mener det er word/excel filer kan du jo prøve at åbne dem med de word/excel!

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 02-06-12 19:45

Det forsøgte jeg - men det gik ikke !

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 03-06-12 22:51

Ok - men som o.v.n skriver, har de en funktion i outlook express.
Jeg har selv "taget backup" af disse filer flere gange ved simpelthen at kopiere dem til et sikkert/fredet sted på computeren, når jeg "lige skulle prøve et eller andet" på min pc, og bagefter har fundet ud af, at jeg nok hellere lige måtte rydde harddisken og starte forfra med ny installation.
Gem dem, eller lad dem i det mindste ligge i fred, hvis du ønsker at kunne se dine gamle mails, kontaktoplysninger eller hvad du ellers kan gemme i outlook expres.

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 04-06-12 10:27

Kære F Elsborg
Sagen er at jeg gemte intet p outlook express - den gemte sig selv ! Der er en del af disse gemt database filer er unødige for mig som jeg vil gerne slette- men jeg turde ikke :(
Hvad sker der med programmet hvis jeg slette disse filer (hvis det kan lade sig at gøre at slette dem ) ?

Nu har jeg forøget med 42 point extra - til den rigtige svar !

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-06-12 10:39

Citat
Sagen er at jeg gemte intet p outlook express
mon ikke du skulle få computeren scannet godt igennem med en god antivirus, der er intet som gemmer sig selv i Outlook Express mapperne uden at du bruger programmet Outlook Express.
Citat
en del af disse gemt database filer er unødige for mig som jeg vil gerne slette
Windows er ret god til at reparere sig selv, så hvis du sletter filerne vil der sandsynligvis dannes nogle nye .dbx filer, men de er tomme - du har jo slettet dem som indeholder mails med mere

Accepteret svar
Fra : f.elsborg

Modtaget 142 point
Dato : 04-06-12 14:25

Hej Strandkro.

De gemte formentligt ikke bare sig selv - de blev oprettet samtidig med installationen af outlook express. Hvis du er i tvivl om, om du vil slippe godt fra at slette dem, så kan du prøve at omdøbe dem først. Du kan f.eks. kalde dem .db1 i stedet for .dbx. Prøv så at starte outlook express. Går alt godt og det hele fungerer som det skal, kan du bare slette. Hvis skidtet ikke rigtigt fungerer, omdøber du blot .db1 tilbage til .dbx, så skulle alt fungere igen.
Du skal dog ikke blive forbavset, hvis filerne er gendannede som o.v.n skriver.
Og så lige til sidst ... hvis du får en melding om at du er ved at ændre systemfiler e.lign. så lad dem for guds skyld ligge i fred - de fylder jo ikke alverden, og da slet ikke, hvis du intet har gemt i outlook express, så egentligt synes jeg, at du bare skal lade dem være i fred.
MED MINDRE du har oplevet problemer som dem o.v.n hentyder til i sit indlæg.

Jeg tror ikke, det spiller så stor rolle, hvor mange points du hænger på et spørgsmål - enten kan/vil folk svare, eller også kan/vil de ikke.
Personligt har jeg aldrig rigtigt gidet sætte mig ind i, hvad det der point-halløj går ud på.
Jeg er som regel bare glad, hvis der er nogen der mener, jeg har skrevet noget fornuftigt

Godkendelse af svar
Fra : Strandkro

Dato : 05-06-12 10:14

Tak for svaret f.elsborg.
Så prøver jeg at lever med e filer
Hav en god dag