/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Have Problem med Nabo
Fra : Ech60
Vist : 1185 gange
20 point
Dato : 29-05-12 00:24

Kære Byggeexpert,
Jeg hendvender mig til Dem i håb om hjælp og svar.
Mit problem drejer sig primært om hegnen som tidligere naboer på egen hånd, uden tilladelsen fra BoligAdministration, varmesteren eller Bestyrelsen har flyttet den hele 0,5 meter til fordel for den anden side.
Eftersom vi naboer var opmærksomme på hvad der var sket, vidste vi uden at involvere os i andres hændelser. Hegnen var flyttet uden Bolig tilladelse. Vi var kun observatører- ingen af os andrer har haft direkte med situationen at gøre, heller ikke Administrationen af ejendomen var informeret , til den dag en af os flyttede ind i den mindre have, og det er mig.
Jeg fik den havelejlighed som er i den samme opgang lige under hvor jeg flyttede fra 1 sal.
Jeg vil gerne have at hegnen skal flyttes tilbage til den oprindelige position som byggeplanen viser. Jeg har bestyrelsen og andre naboer på min side men ikke den sidenabo som sagen drejer sig om. Vi har i første omgang prøvet at snakke sammen men personen skifter meninger konstant så det er ikke muligt længere.
Hvad kan jeg gøre. Vi skal snart til møde med Boligadministrations område inspektøren og han siger at hvis vi ikke opnår en fredelig løsning til sagen skal længere i systemet.
Set fra tilsvarende sager med nabo tvister og HageLoven kan dette koste os alle sammen tid penge og kan ende med et tomrum da denne situation kunne ikke finde bestemte punkter i Hegnelov som beskriver vores situation.
Synes De at dette kan løses helt på vores fælles snart kommende møde hvor BoligAdministrationens områdsinspektør samt vores Bestyrelse kan afgøre eller tage et mål af begge haver og placere hegnen i midten hvor den oprindeligt stod(før den blev placeret uden tilladelse fra Boliadministratør, mellem 2 nabo) Dette er og kan være direkte Udlejerens ansvar som dels Boligblokkens GrundEjer taget under Udlejens(Boligadministrationens) terren( Have) regulleringer?
Jeg håber at høre fra Dem snart.
Den ulykkelig havelejer

Kommentar
Fra : gwh

Dato : 29-05-12 01:14

Kære Ech60 Velkommen på Kandu, jeg kan jo se at du er helt "ny" derfor vil jeg også lige sige til dig at her på kandu er det alle mulige forskellige mennesker, der giver gode "råd" du kan godt være heldig, at der er kanduer der lige ved noget om netop dit spørgsmål, men der er nok meget få "byggeeksperter" der svare på dit spørgsmål, vi er bare kandu medlemmer der hjælper / giver gode råd og kommentarer.

Jeg kan nu ikke helt forstå at inspektøren siger, at i skal opnå en fredelig løsning, man kan da ikke bare se til, at nogen tilraner sig mere have fra en naboer, men et eller andet sted, må den tidligere ejer af din have jo ha`gået med til at få mindre have. Jeg mener selvfølgelig, at du skal have den have størrelse der høre til dit lejemål , det betaler du jo for i huslejen.
mvh. gwh.

Accepteret svar
Fra : Ysseven

Modtaget 20 point
Dato : 29-05-12 06:49

Det er helt klart boligselskabets opgave at se til, at lejemålet er, som det skal være. Og det gælder også størrelsen på haven. Deres påstand om at I skal finde en mindelig løsning er ikke acceptabel - og da slet ikke, når det flyttede hegn er uden tilladelse...!

BL har udgivet noget om standard vedligeholdelsesreglement, som (hvis linket virker) kan findes på

http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=almen%20bolig%20hegn&source=web&cd=3&ved=0CHgQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.bl.dk%2Fmedia%2F101002%2FB-VEJL.doc&ei=q1LET5SIFcjTtAb32dXvCg&usg=AFQjCNHgAovqxuN8XO8l7R3axjNgemHxnQ

Misligholdelse
Misligholdelse foreligger, når boligen eller dele heraf er forringet eller skadet som følge af fejlagtig brug, fejlagtig vedligeholdelse eller uforsvarlig adfærd af lejeren, medlemmer af dennes husstand eller andre, som lejeren har givet adgang til boligen.

Du kan med fordel henvende dig til LLO (Lejernes Landsorganisation). Ofte er et brev derfra nok til at sætte skub i ting, men ellers hjælper de med at bringe sagen for Beboerklagenævnet, som så kan pålægge udlejer og/eller din nabo at få bragt tingene i orden.

De kan dog måske finde på at skyde dig i skoene, at du kendte til forholdene inden indflytning - men det ændrer jo ikke ved den kendsgerning, at det er sket uden tilladelse.

Held & lykke med sagen.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-05-12 06:57

Hej Ech60

Sagen er, at du ikke har fået det du har krav på i din lejekontrakt (som skal angive lejemålets størrelse mv, og så har du krav på forholdsmæssigt nedslag i din husleje, som det står i lejelovens §11

"Er det lejede ikke ved overtagelsen og under lejeforholdets bestående i den stand, som lejeren efter retsforholdet mellem ham og udlejeren kan kræve, og afhjælper udlejeren ikke straks mangelen efter påkrav derom, kan lejeren selv afhjælpe den for udlejerens regning. Vedrører mangelen det lejedes forsyning med lys, gas, varme, kulde el. lign., kan lejeren ved fogdens bistand skaffe sig adgang til ejendommens installationer for at afhjælpe mangelen.

Stk. 2. Lejeren kan kræve et forholdsmæssigt afslag i lejen, så længe en mangel forringer det lejedes værdi for lejeren."

Din udlejer vil givetvis foretrække at din nabo skal flytte hegnet (og selv betale for det) fremfor at du skal betale mindre i husleje, så jeg tror du kan tage det roligt, når sagen kommer længere i systemet.

Hegnsloven kan ikke bruges, for den handler om hegn mellem ejendomme, og her er der tale om en ejendom, ejet af udlejer.

Så jeg tror, du får den have du har krav på, med udlejers hjælp

Men som gwh skriver, vi på kandu er ikke eksperter, men mange almindelige mennesker med mange forskellige erfaringer!

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 29-05-12 07:14

--> vagnr:
Det fremgår næppe af lejekontrakten, præcis hvor stor haven skal være - og dermed ryger muligheden for at påberåbe sig en mangel og kræve nedslag i lejen...

Men da man jo ikke kan vinde hævd ved almene boliger (modsat ejerboliger), så må løsningen ligge i, at det pålægges naboen at aflevere den uretmæssig tilegnede del af spørgerens have.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 29-05-12 07:19

Citat
Men som gwh skriver, vi på kandu er ikke eksperter, men mange almindelige mennesker med mange forskellige erfaringer!

Nemlig

Og min erfaring siger mig, at man ofte kan komme meget langt ved at sætte sig ind i modpartens problem. Det er da surt for ham, at han skal overdrage et stykke have, og specielt hvis det indebærer udgifter for ham i form af beplantning m.m.
Måske kunne du tilbyde ham at hjælpe med at genetablere hans have også?

Mon ikke han godt ved, at hvis der kommer en større sag ud af det, så er du vinderen? Det gætter jeg på. Så for nabofredens skyld så tag en snak med ham og forsøg at forstå hans problem også.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-05-12 07:26

>Ysseven

Det har du ret i, der skal åbenbart kun stå i lejekontrakten, at der er brugsret til have, ikke til hvor stor den er. Men løsningen er vi da enige om, en udlejer kan ikke acceptere at folk bare rager til sig på bekostning af de andre lejere, og det bliver selvtægtsnaboen der skal betale

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 29-05-12 07:31

Citat
det bliver selvtægtsnaboen der skal betale

Jeg forstod på Ech60 at det er tidligere naboer, der har udvidet haven og ikke den nuværende??

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-05-12 07:39

>pifo

jeg kan åbenbart ikke læse indenad længere, håber det er morgensløvhed og ikke begyndende alzheimers

Dit forslag om at klare problemet med at flytte hegnet sammen med naboen (gerne mens man deler noget mad og drikke) er nok den for alle parter, og ikke mindst for naboskabet, den bedste løsning, udlejer vil sikkert nødig betale!

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 29-05-12 07:44

Citat
gerne mens man deler noget mad og drikke

Mad og drikke er altid godt

Jeg husker, da vi og vores tidligere nabo blev enige om at sætte nyt hegn op. Da vi havde pillet det gamle ned, gik der et par uger, hvor der slet ikke var hegn. Vi delte mange "mad & drikke" i de uger - og vi var da tæt på at beslutte slet ikke at sætte hegn op igen, for det var i grunden så hyggeligt.

Nå, men hegnet kom op, og naboen flyttede desværre, så det var nok meget godt alligevel at hegnet kom tilbage på plads.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-05-12 11:04

Efter min overbevisning skal hegnet mellem de to haver bringes til oprindelig standard - størrelse.
det er ikke en sag for hegnsynet da det er indenfor samme matrikel. Det må udelukkende være ejendomsselskabet som bør forlange lejemålet bragt til oprindelig tilstand.

Ellers kontakt LLO

Du skal ikke forhandle med hverken nabo eller den stedlige ejendoms-inspektør. De har nemlig ingen juridisk ansvar, for det de aftaler.

Al henvendelse om den slags, bør altid foregå skriftligt.

Godkendelse af svar
Fra : Ech60

Dato : 30-05-12 19:09

Tak for svaret Ysseven.

Kommentar
Fra : Ech60

Dato : 30-05-12 19:22

Kære Alle erfarende og godt orienterende,
Bolígselskabet har svaret idag og sendt følgende brev til Lejen_min Nabo.
Hegn
Vi har nu haft sagen angående hegnet ved Deres bolig til udtalelse hos vores jurister og kan meddele, at vi lukker sagen og hegnet bliver stående hvor det står.

Ved en eventuel fraflytning vil hegnet blive retableret på afdelingens regning.
Her er svaret fra Boligselskabets jurist:
Kære Ech60
Sagen har nu været til udtagelse hos vores jurister , din nabo har lejet boligen som den ser ud, det samme har Du, derfor er der ikke lov til at flytte hegn før din nabo fraflytter lejemålet, vi må fra vores side beklage at hegnet ikke blev flyttet før din nuværende nabo flyttede ind , Og vi må derfor lukke sagen fra Boligselskabets side .
Er det korrekt at jeg skal acceptere situation og lide fra have mangel og dets skæve format.Mit Boligsselskab tilstår fejlen men vil ikke gøre noget før naboen flytter.Som betyder aldrig ... da jeg har spurgt hende direkte har hun sagt at hun vil aldrig flytte herfra.Hvad kan jeg nu gøre er det det eneste og lovlig løsning som Boligselskabet jurist lukket sagen?
Jeg håber og venter på deres svar.
Med venlig hilsen
Ech60

Kommentar
Fra : gwh

Dato : 31-05-12 12:11

Hej Ech60 Du har lukket spørgsmålet, så du får nok ikke flere svar fra kandu. Jeg syntes at det er en mærkelig uretfærdig afgørelse, men kan også godt se at din nabo ville syntes at det ville være uretfærdigt at hun skulle miste noget af den have, hun har jo lejet lejemålet uden af vide, at hun havde for meget have. Har du snakket med lejerforeningen, de har jo både jurister og advokater der kan se på sagen, det koster et lille medlemsgebyr, men de arbejder for DIG så med deres resultat til din eller din nabos fordel, er endelig. Prøv at få dit boligselskab til at give dig en anden lejlighed med "normal" have størrelse, det må du simpelthen have første ret til, gerne med lejerforeningens hjælp.
Jeg ville heller ikke bare give op, hvis jeg var dig, jeg forstår dig godt, jeg ville også føle mig godt og grundigt snyt for mine huslejepenge.
Mvh. og god sommer i din lille have, som du må nøjes med lige nu.
gwh.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-05-12 19:02

Gå til LLO og spørg dem.

Kommentar
Fra : Ech60

Dato : 31-05-12 20:06

Hej gwh... Oh nej.. jeg er ny her på siden... og ved ikke rigtigt hvordan dette fungerer.
Måske lyder det dumt specielt da jeg selv kommer fra IT verdenen.... men jeg har bare accepteret en af svarende og pludselig så jeg at den har lukket min aktiv spørgsmål.
Du skal have rigtig mange tak for dit svar.
Mine livs erfaringer som efterhånden jeg er stolt ejer af , "ikke lejer... som jeg gøre med "min" have" ... siger mig at vi acceptere meget i livet, men nogle gange er det bare for meget at man har lyst til at bruge alle sine kræfter på sagen, men på et eller anden tidspunkt selvom vi ved at vi har ret...lykkes det os alligevel ikke og vi accepterer fortsat...dette må så være i mit tilfælde... Jeg vil prøve at tage solbriller på når jeg skal i min have for at undgå at kigge på den skæve Hegn...Plant masser af ukrut eller invitere David Copperfield...lærer af ham illusion, trylle kunst...så jeg kan lyve til mig selv at hegnen er super lig det er sikkert kun mig som har problem....
Jeg håber på en lang og varm sommer ...
og til alle jer dejlige mennesker mange tak herfra... Jeg ønsker jer en god sommer
Hilsen ech60