/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Kaffe og metal
Fra : ThomasCSR
Vist : 1061 gange
25 point
Dato : 18-05-12 09:48

Min espressomaskine har en metalbeholder til opsamling af spildt kaffe.
Om morgenen, når jeg gør maskinen klar til dagen, lugter denne opsamlede kaffe fælt og der er kommet en algeagtig belægning på metallet?
Jeg kom til at huske, at i min barndom kom den samme lugt, hvis kaffen havde stået natten over i MadamBlå, der jo også har metal på indersiden. Derfor mit gæt, at det er metallet, der er synderen.
Kan nogen forklare fænomenet?

Kommentar
Fra : humleglad

Dato : 18-05-12 09:58

Hej. Det kunne være interessant at høre om der også kommer mælkespild med eller er det kun kaffe? Hvis det er spild fra f.eks. latte er det en ret fæl omgang, hvis det får lov at stå.

Jeg har imidlertid selv en opsamler i plast og jeg oplever ikke det samme problem, så det kan godt være at du har ret i at kaffen på en eller anden måde går i forbindelse med metallet i din opsamler.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-05-12 10:03

Lad den dryppe helt af inden Du fjerner koppen.

Min Senseo har en plastbakke hvor indholdet også kan lugte lidt, så det kan kun være kaffen.
Et kaffefilter samler mug efter 2 dage.

En "Madam Blå" samlede lynhurtigt kaffefedt, den belægning man også i mindre grad får i termokander.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 18-05-12 10:04

Der er kun kaffe i opsamleren, som er af rustfrit stål. Den gamle maskine, jeg havde, havde opsamleren af plast, og der opstod lugten ikke.
Jeg har faktisk prøvet at lede efter en mailadresse, hvor man kunne stille sådanne spørgsmål til Landbrughøjskolen, men sådan een har de åbenbart ikke :(

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 18-05-12 10:07

Det er nu ikke, fordi jeg mangler en måde at undgå lugten. Jeg er blot interesseret i, hvad der sker rent kemisk!
Og kaffefedt skulle jo så også give denne slimede og algeagtige substans, hvis kaffen stod i en kop natten over. Det gør den ikke.

Kommentar
Fra : humleglad

Dato : 18-05-12 10:16

Har søgt lidt på det. Flere taler om en metallisk smag på kaffe som indtages fra et rustfrit termokrus. Det viser sig at nogen er meget følsomme over for dette, mens andre slet ikke bemærker noget. Omvendt anbefales rustfrit stål fremfor skum eller pap-krus, da stålet har en ikke-porøs overflade og derfor ikke afgiver smag i samme grad som de andre. Der står ikke noget om at rustfrit stål og kaffe går i kemisk forbindelse, men nogen mennesker er altså meget følsomme over for lige netop denne kombination. Jeg ved godt at dette ikke direkte relaterer til dit problem, men det kan måske bringe dig lidt videre?

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 18-05-12 10:24

Jeg har også selv søgt lidt, men fandt ikke det ikke.
Jeg kan tilføje, at jeg tror, at det er den slimede belægning, der lugter. Jeg kommer til at tænke på "plak" på tænderne. Måske er det en bakterie, der trives i kaffe, men som skal have stål, for at leve.
Nå, det er jo ikke et livsvigtigt spørgsmål, så jeg overlever det nok

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-05-12 11:28

Du skal vist nedbryde emnet i i mindre dele (udelukkelsesmetoden) for at finde forklarigen.

1. I sig selv bidrager rustfrit stål ikke med bakterier eller micro organsismer der kan danne danne alger eller proteiner i.

1 . Hvis rustfrit stål havde den for for bidrag ville materialet aldrig blive brugt på sygehuse og ved tandlæger.

2. Hvis noget af ovennævnte trives, skal der være noget der påbegynder eller er kimen til væksten, som grundlæggende skyldes manglende rengøring. Der har som jeg husker det altid været en overtro om at kaffekander kun skulle skylles af og ikke vaske. Samt at man aldrig måtte vaske en kaffe kande af i sulfo. Sulfo dræber ikke bakterier, men indkapsler fedt stoffer, som holder fast i bakterier. At kaffe kander etc ikke må komme i opvaske vand burde være en afdød husholdningsregel.

3. En tredie faktor er temperaturen. Hvis temperaturen er rigtigt stuetemperatur, vil denne give vækst betingelser til mikroorganismer.

4. Et fjerde forhold kan være at der er mikroorganismer i de rør og forbindelse der leder til din opsamlingsbakke, rør og slanger der ikke lige er til at rengøre.

At der er rudsfrit stål der føre forskellen kan du godt udelukke.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 18-05-12 12:04

Med venlig hilsens Alan Berg.
den skal spilles til pers begravelse.
alan berg.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 18-05-12 12:06

skal finde ud af hvor jeg kan få disse stoffet til at bruge, mvh; Alan Berg,

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-05-12 13:46

Citat
Med venlig hilsens Alan Berg.
den skal spilles til pers begravelse.
alan berg.

Du har vist taget forskud på gravøllet

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 18-05-12 16:11

Der er ingen rør og slanger. Kun en bakke, der skal tømmes hver dag.
den er vasket i vaskepulder med enzymer, skyllet i sprit og rodaon.
Hælder jeg en smule rodalon i bakken når jeg har vasket den, er der næser morgen en tjærelignende masse, der næsten ikke er til at få ud!
Jeg hælder stadig til at stålet (mulig vis med crom). Metallet er i højglans, altså som et spejl.
Desuden må der jo være en grund til, at stål aldrig bruges til kunstige led.
Tænk på gammeldags fernis, der laves af olie og metaloxyder. Ståler kan bestemt ikke udelukkes.
Temperaturen? Der sker jo ikke noget, hvis der står en sjat kaffe i en kop lige ved siden af. De har vel samme temperatur.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 25 point
Dato : 18-05-12 16:16

Kaffe Der er delvist oxideret (iltet) får en fæl smag og lugt. Du kender det fra en sjat kaffe, som har stået længe på en varmeplade.
Varme og stor overflade i forhold til mængden fremmer oxidationen.

Visse metaloverflader kan ved katalyse også fremme processen. Der kan nikkel i rustfrit stål tænkes at have en virkning.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 18-05-12 16:22

Det er lidt mit eget gæt. Det er bare fantastisk, at det ligefrem bliver klistret og ildelugtende. Men på den anden side har fernis jo også en gennemtrængende lugt, der ikke ligner den som den olie, den blev lavet af. Og, ja fernis er jo også klistret.
Jeg var bare overbevist om, at det var noget biologisk.
Kaffefedt og metaloxyd=fernis. Den tror jeg på.
Nu skal jeg bare finde ud af at give point og lukke tråden :)

Godkendelse af svar
Fra : ThomasCSR

Dato : 18-05-12 16:23

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 20-05-12 19:12

Ok, nu har jeg lakeret bakken indvendigt, og lugten er væk!
Det har altså noget med metallet at gøre.
Blot en opdate.