/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
retsgæld i bilhandel
Fra : Peder99
Vist : 735 gange
100 point
Dato : 16-05-12 22:29

Hej.

Hvis mand skal købe en brugt bil som der findes et pantebrev på, hvad er så den bedste metode for dette?

Jeg har læst at en slutseddel (købsaftale), hvor sælger lover at betaler efter køber har udleveret pengene ikke er holdbar.

Er der en anden smartere metode? - evt. hvor køber bank og sælgers pantehaver giver hinanden en garanti for pengene og rest beløbet så kun handles mellem køber og sælger.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-05-12 22:39

man skal ikke købe den bil.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-05-12 22:39

Citat
Ubesvarede

- Besvarede

- Annullerede

- Slettede

Ialt

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 17-05-12 05:10

Annullerer handlen ligesom du annullerer dine spørgsmål.

Spørgsmål
- Ubesvarede   1
- Besvarede   8
- Annullerede   9
- Slettede   0
Ialt   18

vic200

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 17-05-12 08:26

Hvis bilen koster 100.000 og pantebrevet er på 80.000, så kan du jo betale ham 20.000 alt inklusiv!

Husk at undersøge om du kan indløse pantebrevet - og om der er flere pantebreve i bilen - og få pantebrevene læst grundigt igennem først.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 17-05-12 09:08

Skriv det i slutseddelen og gå ned i banken sammen med køber og indbetal det skyldige beløb i fællesskab. Det har jeg selv praktiseret. Du skal selvfølgelig kontakte udlånsfirmaet og få det nøjagtige beløb.

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 17-05-12 09:20

Følgende skriver de på brugtbilguiden.dk

Undersøg bilen for restgæld
Der kan være gæld eller pant i brugte biler, og det er ikke nok, at sælger i slutsedlen lover, at bilen leveres fri og uden gældsforpligtelser. Uanset slutsedlens ordlyd vil en panthaver med et sikret krav i bilen nemlig stadig kunne gøre dig ansvarlig for betaling af restgælden. Du overtager med andre ord også gælden, når du overtager bilen!

Så undersøg selv om der er restgæld i bilen - specielt hvis der er tale om en nyere brugt bil. For at undersøge dette kan man ringe til "Bilbogen" ved retten i Århus på tlf. 86 12 91 45 mellem kl. 9 og 12. Det er gratis, man skal blot kunne oplyse bilens stelnummer, som står på registreringsattesten.

Husk at gøre dette INDEN du sætter din underskrift!

Dette siger bare intet hvad man gør når så der findes et pant!

Til Thyregod: derfor tror jeg ikke slutsedlen holder!

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 17-05-12 09:27

Når du skriver i slutseddelen er det kun for at dokumentere, hvad der er foregået. Når du indbetaler beløbet i fællesskab med sælger, skal du naturligvis sikre, at pantet bliver ophævet samtidig.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-05-12 12:22

Citat
Dette siger bare intet hvad man gør når så der findes et pant!

Det gør det da...det skriger da langt væk, at man ikke skal købe sådan en bil, for hvis du køber en bil med restgæld, så hæfter du for restgælden = at hvis kreditor vil have sine penge, så beslaglægges bilen sgu såfremt du ikke betaler hele restbeløbet, som typisk forfalder i samme øjeblik en sådan bil afhændes af den der skylder penge.

Så medmindre du får en garanti for, at restgælden/pantebrevet er indfriet, så køb ikke sådan en bil, for du kan riskere at komme af med den igen OG dine penge vil være totalt spildt

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 100 point
Dato : 17-05-12 12:55

du skal forlange at restgælden er væk og pantet aflyst inden du køber den.

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 17-05-12 13:01

Tror jeg vælger at gøre som trimare46 siger.

Jeg tror ikke jeg kan få en garanti for at pantebrevet fjernes efterfølgende, som jeg kan bruge til noget!

Det er nok bedst at pantebrevet fjernes først selvom sælger nok har lidt besvær med det!

Godkendelse af svar
Fra : Peder99

Dato : 17-05-12 13:01

Tak for svaret trimare46.