/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Gipslofter kan huset HOLDE?
Fra : theill
Vist : 691 gange
500 point
Dato : 05-05-12 12:06

Hej.

Har købt andet hus fra 1973 og vil gerne have sat gipsloft op.
Så har undersøgt lidt på nettet og kom til at se at gips vejer ca. 8,5-11kg pr. m2.
Lige nu er der listeloft direkte på spær.

Jeg vil så forskalle og 2 lag gips.

Men så står jeg med spørgsmålet kan huset bære det???

Tænker huset er 113m2 og 2 lag gips vejer 17kg pr. m2 plus forskalning m.m.
Så det giver 113x17=1921kg så det er ca. 2 tons jeg skruer på loftet kan det holde til det???

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-05-12 12:19

Intet problem, loftet har jo adskillige støttepunkter hele vejen rundt.

Men det ville nok begynde at knage hvis Du hængte 2 tons op i en enkelt wire midt i et rum

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-05-12 14:22

Hvorfor vil du hænge 2 lag gips op i loftet.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-05-12 22:23

Jeg ville GO_NOK passe meget på
Lægterne/ og under dem lister kan altså IKKE holde til de kræfter
du vil smide op på dem, så er det lige meget om ``loftet´´ er godt lavet
---
Hvis det er almindeligt loft, så sidder der ikke mange
SØM/ stifter pr/ meter og smider du 2 TONS
så ser du måske - MÅNESKIN/ REGN de næste par uger
Selv har jeg kun almindelige laminat plader på mit
men de knager, bare min kat løber på isoleringen = SÅ

Prøv også lige at hør om din forsikring ER MED PÅ 2 TONS

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-05-12 22:30

NB:
Du er vel ikke være i familie med
http://www.kandu.dk/userprofile.aspx?uid=92802

Kommentar
Fra : theill

Dato : 05-05-12 23:03

Tak for svarene indtil nu.

MEN....

-Eyvind, nogen skruer 1 lag gips op andre 2 lag jeg vil gerne have 2 lag, da jeg mener det er best.

-Nomore, jeg tager det gamle liste loft ned og skyder forskalningen fast på spærene, ikke i det gamle loft. og nej tror ikke jeg er i familie med teil.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-05-12 09:52

det eneste rigtige er, at tage de gamle listelofter ned først. så kan du også komme til dine elinstallationer og få dem tjekket.
med hensyn til at holde til vægten behøver du ikke være bange. det kan holde til meget mere end den smule gips.
og det er rigtig fornuftigt med 2 lag. husk at forskyde samlingerne både på langs og sidevejs med mindst 30 cm.
og der skal spartelbånd over alle samlinger.
minimum 3 gange spartel med mellemslibning.

tømreren

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-05-12 11:16

Spærene skal være dimensioneret til både vindlast og snelast. Disse varierer med beliggenhed og taghældning. De vil dog normalt begge være meget større end det du angiver.

Snelast alene er ofte sat til 75 kg/m2

Så hvis spærene er rigtigt dimensioneret, er de par gipsplader bare en ubetydelig merlast.