/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Få skæreplotter til at skære i pap?
Fra : Lukas2011
Vist : 1717 gange
25 point
Dato : 29-04-12 18:11

Jeg laver nogle billeder på lærred ved hjælp af skabelonsfolie men det er super svært at få til at hæfte på lærredet og derfor ville jeg høre om der mon er nogen af jer der ved om man kan få en plotter til at skære i tyndt pap, da jeg så ville bruge det som skabelon i stedet :)

På forhånd tak for hjælpen :)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-04-12 18:16

Det kan man.

Kommentar
Fra : Lukas2011

Dato : 29-04-12 18:35

Er der noget bestemt pap man skal bruge? Og skal man bare sætte på trykket til det fungerer?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-04-12 19:03

Brug tynd pap og prøv dig frem.

Kommentar
Fra : Lukas2011

Dato : 29-04-12 19:13

Okay tak :) er det noget du har erfaringer med? Har plotteren godt af det?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-04-12 20:02

Hvad er det for en plotter du har til rådighed...............det er vel ikke en tegnemaskine du vil bruge.

Kommentar
Fra : Lukas2011

Dato : 29-04-12 20:03

Eyvind, Det er en hel almindelig skæreplotter fra redsail :)

Kommentar
Fra : Lukas2011

Dato : 29-04-12 20:06

Og nej, den skal skære og ikke tegne. Har en kniv og en kuglepen til den men vil helst at den selv skærer det med det samme så jeg ikke skal sidde med skalpel bagefter :)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-04-12 20:13

OK - sådan en har jeg ikke set arbejde. Det er kun en flerfarvet tegnemaskin til arkitekttegninger jeg har prøvet til helark i ruller (A0)

Men jeg så på nettet hvor meget de forskellige kunne klare af materiale tykkels.
Så du må også kunne læse et sted hvad den kan.

Accepteret svar
Fra : anuarak

Modtaget 25 point
Dato : 29-04-12 21:13

Jeg har skåret gummipakninger og papmodeller på en Roland fladbordsplotter, men det kan kun lade sig gøre med en styttefolie på bagsiden -- brugte en aplikationsfolie som styttefolie og lod plotteren skære motivet (gummi / PAP) fler gange indtil kniven kom ned til styttefolien.

Kommentar
Fra : Lukas2011

Dato : 29-04-12 21:23

Okay eyvind, synes jeg har søgt en del men jeg skal måske på den igen. Tak for det i hvert fald :)

Kommentar
Fra : Lukas2011

Dato : 29-04-12 21:26

Anuarak, aha det lyder meget logisk med beskyttelse bagpå men hvordan får man pappet til at sidde fast på sådan en beskyttelses"bagliner"?

Kommentar
Fra : Lukas2011

Dato : 29-04-12 21:27

Nu har jeg jo ikke en plotter hvor jeg kan ligge det fladt :) mon du har en ide?

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 29-04-12 21:56

Aplikationsfolie er en aftagelig klæbende folie man bruger når man har skåret tekst (bogstaver) i en selvklæbende folie og vil overføre denne tekst til et emne (bogstaverne hænger midlertidig fast i aplikationsfolien hvorved man kan fjerne baglinier og gnide teksten fast) --
Hvis din plotter kan skære i emnet flere gange uden at ramme ved siden af kan du måske godt bruge en rulleplotter -- jeg har arbejdet med en stor ploter, men også en modifiseret Roland dc980 med en selvfremstillet drejelig plotterkniv, men begge er fladbordsplotter (den store med sug i bordplade og Roland med elektrostadisk flad bordplade)

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 29-04-12 22:13

Applikationsfolien (manglede et p) som jeg bruget til bagliner

http://www.skilteproduktion.dk/?id=169&recordid=1258

Kommentar
Fra : Lukas2011

Dato : 29-04-12 22:32

Jeg ved godt hvad applikationstape er, det var mere om man mon kunne finde en bagliner til at ligge bag pappet :) nå jeg må videre på min søgen, ud fra dit første svar fik jeg hjælp til hvad jeg skal lede efter :)

Kommentar
Fra : Lukas2011

Dato : 29-04-12 22:33

Tak for svar allesammen :)

Godkendelse af svar
Fra : Lukas2011

Dato : 29-04-12 22:33

Tak for svaret anuarak.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 30-04-12 13:14

Prøv at se på skæreplottere hos www.vikiallo.dk