/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hjælp til tydning
Fra : dabj
Vist : 813 gange
200 point
Dato : 28-04-12 22:37

Jeg søger en forklaring på følgende:

Gravers Nielsen er født juni 1761 ifg.
Viborg Amt, Vesterbølle Sogn 1681-1772 opslag 115

Hans far Niels Nielsen Dammergaard dør juni 1760 ifg.
Aalborg Amt, Farsø Sogn 1739-1766 opslag 177

Jeg må tyde een af disse forkert, da faderen ifg. dette så er død et år før Gravers fødsel.
Er det mig der læser forkert eller er der en fejl i kirkebøgerne?
Jeg vil blive utrolig glad, hvis nogen kan løse dette problem
På forhånd tak
Mvh
dabj

Accepteret svar
Fra : bronno

Modtaget 210 point
Dato : 28-04-12 23:33

Jeg kan se, at Gravers Nielsen er født den 8. februar 1761 og ikke i juni. Jeg læser i hvert fald der stor Dom. Invocavit, der er li med 1. søndag i fasten. Det hjælper jo noget.

Hilsen Brønno

Kommentar
Fra : bronno

Dato : 28-04-12 23:39

Og hans far er død den 1. juni. Så det ser jo helt rigtigt ud med de 2 datoer. Så er der jo 9 måneder fra dødsdato og til fødsel. Måske har måske ikke kunnet tåle anstrengelserne i sengen

Kommentar
Fra : bronno

Dato : 28-04-12 23:41

Nå, nej, knap 9 måneder (det er sent på aftenen til matematiske udregninger, haha), så avlingstidspunktet må jo have været i maj måned.

Godkendelse af svar
Fra : dabj

Dato : 29-04-12 19:54

Tak for svaret bronno.
Tak for hjælpen