/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Må man spartle ovenpå el-kabler?
Fra : Br69
Vist : 3887 gange
20 point
Dato : 28-04-12 19:27

Jeg er ved at renovere køkken i min andelslejlighed. I den forbindelse er der fræset ud til kabler til omplacering af stikkontakter. Kablerne der fører til stikkontakterne er ikke lagt i plastikrør. Må jeg gerne spartle ovenpå kablerne, når de ikke ligger i rør? Det drejer sig kun om spartling af en udfræsning af en længde på ca. 20 cm.

Vh Br69.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 28-04-12 19:34

Uha bare vent til en elektrikker læser det, i prinsippet må du ikke lave noget somhelst selv.
Kun en elektrikker der arbejder under en autoriseret elinstalatør må bore huller lave riller, trække rør, indmure div dåser og rør mv.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-04-12 19:37

Hvis det er godkendt kalbel til indmuring.................så må du godt, men jeg ville foretrække at fylde ud med grus og cement. Indmurede rør og kabler bør føres lodret.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-04-12 19:38

Øh - så må man godt.

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 30 point
Dato : 28-04-12 20:01

JA det må du faktisk godt idag, men sæt da et plastrør over, så er der mulighed for at skifte kablet hvis du sener kommer til at banke et søm mm. i det. Der næst, hvis det skal indmures så brug sand og cement, det bliver så hort at det er svær at slå søm i, og der ved beskytte kablet meget bedre.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 28-04-12 20:07

PS. det er jo hvad der godt må laves, men du må bare ikke, og slet ikke en stikkontakt med jord, for det skal der være i dag når der renoveres, så få heller lige en AUT, EL-instalatør til at lave det el arbejde der er med kabel og montering mm. alr arbejde med at hakke rillerne mu du godt selv lave.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 28-04-12 20:48

Husk lige at ved salg af lejligheden, så skal elinstallationer først godkendes af en elinstallatør.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-04-12 22:12

du må mure alle de kabler ind du har lyst til.
og det med at kunne skifte dem, er der ingen krav om, at det skal være muligt.
det er meget almindeligt at man gør det, både i nye huse og ved renovering.
så kør du bare på.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 29-04-12 17:22

Læg rør ind og mur til, så kan der altid trækkes kabler igennem, hvis det bliver nødvendigt. Man må god sel grave den rigtige type kabler ned, fræse ud osv. efter forskrifter (godkendt kabel osv.), men ikke tilslutte. Hvis man kontakter en installatør, som vil give dig råd, og efterfølgende tilslutte, er du på den sikre side!

Kommentar
Fra : Br69

Dato : 29-04-12 21:16

Tak for alle svarene. Det er virkeligt pænt af jer. I kan være helt rolige. Jeg ville aldrig installere noget uden en autoriseret. Jeg undrede mig bare over, at den pågældende elektriker ikke bruger rør. Og derfor turde jeg ikke begynde at spartle ovenpå hans arbejde. Jeg har nemlig tidligere brugt en anden elektriker som aldrig lavede det mindste uden rør og han sagde i den forbindelse at det var/er meget vigtigt. Jeg var nu i tvivl om der blevet lavet noget forkert... Nu har jeg fået svar

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 30-04-12 09:31

Hvis din aut. elektrikker spare 20 cm. rør, for at flytte en stikkontakt, så er han da vis af det man kalder godt-nok typen, for det er da vandvittig at spare 20 sm. rør, når alt det andet er i rør.
JA det er lovligt det han gør, men håndværksmessigt, er det noget sjusk at spare de 20 cm. rør.

Lad os nu sige: Der bliver spattlet, sat fliser op, og så skal der hænges skabe eller andet op og der bores i kablet, er det i rør kan det ledt skiftes, uden at der skal brækkes fliser ned . MEN hvis det er muret fast ja så skal der brækkes fliser ned og meget meget mere besvær, end det er at have monteret de 20 cm. rør

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 30-04-12 13:28

Br69

Så mangler du bare at lukke tråden. :)

Godkendelse af svar
Fra : Br69

Dato : 30-04-12 16:28

Tak for svaret Hejdu58. Godt fif med indmuring med sand og cement.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 30-04-12 23:01

Selv tak Br69. Håber at du får sat de 20 cm rør over kablet inden du mure det til.