/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Langhåret collie krav
Fra : Cthemacman
Vist : 672 gange
50 point
Dato : 27-04-12 18:40

Hejsa

Hvilke krav er der man skal opfylde for at en langhåret collie ( fra hvalp ) ville kunne trives

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-04-12 18:55

Der står noget her, nederst på siden: http://www.lanadogs.dk/18882414

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-04-12 19:00

Her er der mere, ser ud til, at være god information: http://www.jolicoeur-collie.dk/11319506

Kommentar
Fra : Cthemacman

Dato : 27-04-12 20:02

Tak men jeg hører også gerne fra folk der eksempel selv ejer eller har vandt en collie hvad deres erfaringer er med hvor langtur motion pelspleje og dvs. Andre ting i det hele tage bare det i ved har nemlig kigge meget på nettet

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-04-12 21:41

Jeg har ikke haft collie selv, men jeg har kendt flere af racen. Det er en rolig og relativ nem hund, der er god til at tilpasse sig. Men især når den er ung har den brug for aktivering.
Det er en hyrdehund, der efterhånden mere er avlet som familiehund. Men den egner sig ikke til at være alene i mange timer hver dag. Slet ikke fra hvalp af.

Der er selvfølgelig en masse pelspleje, hvis man gerne vil have, at den skal ligne en smuk filmstjerne. Den kan meget hurtigt komme til at se uplejet ud, hvis man ikke børster den igennem regelmæssigt. Og hvis man færdes i naturen med den, så skal man regne med pelspleje når man kommer hjem. Om vinteren kan sneen hænge fast i fanerne på benene i store klumper. Mange vælger så at klippe fanerne helt korte. Ikke så godt, hvis man vil udstille.

Hvalpen skal vænnes til at blive børstet og få fjernet filter og blive kikket efter og have klippet negle og ordnet tænder lige fra den er helt lille. Ellers kan især pelsplejen blive pinefuld for den, når den får brug for det når den bliver ældre hvis ikke den har lært at nyde det som helt lille.

De collier, jeg har mødt, er næsten blevet FOR rolige når de er blevet voksne. Måske vil det være anderledes, hvis man aktiverer hunden og stimulerer den og giver den opgaver ud over den første ungdom og den grundlæggende lydighedstræning.

En hvalp skal til hvalpemotivation. Og senere til begynderlydighedstræning. Derefter kan man vælge, hvad man vil lave med hunden. Lydighed for viderekomne, lydighedsprøver kan beskæftige hund og ejer i det meste af colliens liv. Man kan også gå til HTM (dogdancing), spor, rally.Udfordringen er at gå til nogle ting med hunden, selv om den ikke selv beder om det.-----Hvis en collie bliver kastreret/steriliseret er den tilbøjelig til at få en ganske uoverkommelig pels der har tendens til at blive tyk, mat og filtret. Men da det er en nem hund, ER der sjældent problemer med temperamentet som kunne gøre at man ønsker at denaturalisere. Dog kan der jo komme sygdomme, der gør det nødvendigt.

Der er række medikamenter, der tåles rigtig dårligt af mange collier. Blandt andet nogle af loppemidlerne, midler mod dårlig mave og visse typer menneskemedicin. Så man skal aldrig give sin collie noget medicin, heller ikke håndkøbs- , uden at sætte sig godt ind i sagerne og/eller snakke med dyrlægen først.

Det er ikke en hund for mig. Men hvis man kan lide at pusle med at ordne pels og rede og børste en stor hund, så er det en smuk og blid hund.

Collier på film (og på udstillinger) er -ligesom menneskefilmstjerner- sminkede og børstede og trænede i lang tid inden scenen bliver taget. Og de er som regel ikke ret gamle.

Mød nogle ældre collier inden I beslutter jer for racen.
Find opdrættere på DKK's hjemmeside, og ring og aftal besøg hos nogle opdrættere. Helst nogen, der ikke har hvalpe første gang I kommer på besøg.

http://www.dkk.dk/Kob-Hvalp-Hund