/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Min hvalp laver på gulvet.
Fra : candywoman
Vist : 528 gange
9 point
Dato : 29-05-03 02:25

Jeg har en tævehvalp på ½ år, jeg har haft hende i ca. 2 mdr. og selv om vi har prøvet alle gode råd om renlighedstræning er det endnu ikke lykkedes os at få hende renlig.
Vi lufter hende ca. hver 3. time, og når hun har spist, leget eller sovet, vi roder hende meget og giver godbider når hun gør sig ren ude, men lige lidt hjælper det. Vi har fået det råd at vi ikke må skælde ud når hun gør sig ren inde, og det har vi heller ikke gjort, men det er lige meget hvad vi prøver, når vi er ude vil hun kun lege, og tisser så lige så snart vi kommer ind.
Vi har også prøvet at gå ind med hende lige så snart hun har lavet noget, så hun på den måde kan finde ud af at det er det vi genre vil have hende til, men nu er vi ved at fortvivle, hun vil bare ikke lære det.
Er der en eller anden der har et råd, de har god erfaring med.

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 29-05-03 09:15

jeg har det samme problem med min tæve, som også er 1/2 år gammel. Nu har vi startet på at skælle ud i det øjeblik hun tisser inde, og så få henne udenfor. Dette ser ud til at hjælpe, gulvet har været tørt i 2 dage nu. Men det nytter ikke at skælde ud for noget "gammelt", fordi det kan hun ikke fatte - det skal være her og nu. Lykke til.

Kommentar
Fra : stormfeldt

Dato : 29-05-03 11:54

Hver gang du ser hun gør sig ren inde, skal du skynde dig at sætte hende ud, det er måden at vise hende, det er her det foregår. Og så går jeg ud fra, at du har fulgt reglen om, at en hundehvalp skal ud, når den har sovet, leget og spist, hver gang. Det bliver jo sværere jo ældre hunden bliver.

Stormfeldt

Accepteret svar
Fra : lunadc

Modtaget 9 point
Dato : 29-05-03 15:01

Det beste er at gå samme sted hen hver gang, det er faktisk ikke nogen fordel at gå langt med hvalpen, dvs. hvis i har have så gå hen til samme sted hver gang og bliv der til der sker noget og så rose. Mange hvalpe er usikre og vil/tør ikke gøre sig rene hvor der kommer andre hunde, de vælger så at gøre det inde hvor de er trygge.
Dvs. samme sted hver gang, et roligt sted hvor der ikke kommer andre hunde og masser af ros.
Det skal nok komme og jeg tror ikke det vil hjælpe at skælde ud, hvis hvalpen er usikker vil det muligvis bare blive værer.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-05-03 17:38

Jeg er enig med lunadc. Pigen er nok noget usikker og vil hellere pølse hjemme, hvor hun er tryg. Det ville være synd at skælde hende ud. Sig stille og roligt "nej" til hende, når det går galt, og bær hende udenfor til et bestemt sted. Tag evt. indendørslorten med til stedet I ønsker at hun skal bruge fremover, og ros hende når lorten ligger det rigtige sted. Jeg er sikker på, at problemet løser sig i løbet af sommeren hvis I tager det stille og roligt, og bruger masser af tid sammen med hende udendørs. I kan styrke hendes selvfølelse ved at gå til træning med hende, eller ved selv at lære hende forskellige kunster, som hun kan få masser af ros for.

Kommentar
Fra : berthaprop

Dato : 29-05-03 18:17

du skal have det hele systamatiseret, hvalpen skal have et skema

ja ja tænker du nok, men her kommer svaret. Glem alt hvad du har gjort intil nu og start på en frisk.

når din hund har spist skal sætte snor på din lille guldklump og tage hende med ud i haven på toilet stedet(skal være det samme sted hver gang) og så står du helt stille og venter , venter, venter og venter lidt mere du må ikke lege med hende og undgå at få øjenkontakt med hende. Når hun så "gør" noget roser du hende helt vildt og jeg mener HELT VILDT, giv hende gerne supergode guffere som hun ikke får til dagligt. nu finder hun jo ud af at mor bliver helt vild glad når jeg gør mine sager udenfor.

hvis hun nu gør noget indenfor og du ser det, skynder du dig hen og tager hende op og sætter hende ud og hvis hun så gør sig færdig udenfor roser du hende meget!!!!!

hvis du ikke ser hende gøre det indenfor og opdager det bagefter er der ikke andet at gøre end at tørre op og TÆNKE pokkers. Det hjælper ikke at skælde ud, for hun forstår det jo ikke, det er jo derfor hun gør det indenfor

Godkendelse af svar
Fra : candywoman

Dato : 30-05-03 00:14

Tak for svaret lunadc.
Det er faktisk det vi har gjort hele tiden, men vi må prøve med lidt mere tolmodighed.