/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Efterløn/kontingent
Fra : jensviggo
Vist : 1048 gange
20 point
Dato : 26-04-12 09:58

Man skal betale kontingent til A-kassen for kunne få sin efterløn

Og sådan har det været hele tiden, da efterlønnen udbetales Af A-kassen.

Og denne regel er gældende for alle A-kasser.

Det skriver manden fra fagforeningen, har han ret?

mvh
jensviggo

Kommentar
Fra : Peter

Dato : 26-04-12 10:04

Ja

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-04-12 10:22

Man skal have være medlem af en A-kasse og have indbetalt efterlønsbidraget hver måned i en uafbrudt periode på mindst 30 år for at kunne gå på efterløn den dag man bliver fra 60- 64 år (fødselsår bestemmer hvor gammel man skal være for at kunne gå på efterløn).

Men hvis du med efterløn mener det efterlønsbidrag nogen nu vælger at få udbetalt, så er det selvfølgelig sådan, at man skal have været betalende medlem af en A-kasse og yderligere have indbetalt den månedlige ydelse, typiske fra man fyldte 30 år, for at kunne få noget udbetalt nu.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-04-12 10:38

Citat
og yderligere have indbetalt den månedlige ydelse, typiske fra man fyldte 30 år, for at kunne få noget udbetalt nu.

Det blev sænket fra 40 til 30 år i midten af firserne.

Folketing og regering udstikker reglerne som a-kasserne ikke må fravige.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 30 point
Dato : 26-04-12 10:47

Nej love man skal følge , kommer fra folketinget og regenten i forening.
Hvad regeringen siger og mener, skal borgerne ikke følge, med mindre end minister er bemyndiget til det ved en lov indenfor et bestemt område.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-04-12 10:56

LuffeA

Ja, men det bidrag man kan få udbetalt nu, er kun dem der er indbetalt fra efterlønsreformen i 1999 og frem.

Dem vi indbetalte før det er "pist væk"

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 26-04-12 16:48

Tak for svaret transor.

Sådan

mvh

jensviggo

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 26-04-12 17:19

Det var da ellers Peter der svarede på spørgsmålet