/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Køb af betonborenaskine
Fra : kartoffel88
Vist : 1484 gange
100 point
Dato : 25-04-12 16:48

Hejsa.

Er der en der kan linke til en udemærket og gerne prisbillig boremaskine, der også kan bore i beton.
Kan man få en der kan bruges til både småting i træ og til en beton væg?

Tak.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-04-12 16:57
Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 25-04-12 17:10

Er "slag" det samme som beton?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-04-12 17:16

jeg trode jeg var smart da jeg sendte dig linket, men der ser da ikke ud til at der er nogle af dem dr er pneumatiske slagbormaskiner.

Der findes boremaskiner far Hilti - der er super gode til beton, dem der er på min link er blot slagboremaskiner til hårde mursten.

Til beton skal du helst have en med pneumatisk hammer/slag.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-04-12 17:16

Citat
Er "slag" det samme som beton?

Nej....

Beton er materialet du skal bore i....

Slagboremaskine er det du skal bruge (sammen med et bor beton) til at bore i betonen....

Slagboremaskiner findes i mange afskygninger....

Lige fra de billige der dårligt kan bore i letbeton til slaghammere der borer i næsten alt....

Prisen er derefter,,,

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 110 point
Dato : 25-04-12 17:18
Kommentar
Fra : ove112

Dato : 25-04-12 18:10

hilti er nr 1

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 25-04-12 18:12

http://www.harald-nyborg.dk/p6842/power-super-mejsel-borehammer
Den kan klare de boreopgaver i beton, du har i huset og er prisbillig kr. 378,-
Og selekta slagboremaskine til kr. 149,- kan du bruge til alm bore opgaver i mursten og træ / jern

så for kr. 527,- skulle dit bore behov gerne være dækket ind

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-04-12 18:23

Du skal gå efter en borehammer

http://www.harald-nyborg.dk/search?q=borehammer

( eller sds bor

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-04-12 18:24

Enig: En billig borhammer med SDS-bor, der passer til dine hulstørrelser plus eventuelt (ikke strengt nødvendigt, borhammeren kan det hele) en billig standard-boremaskine. Køb dem i Harald Nyborg eller Silvan. Du skal øjensynligt ikke bruge dem professionelt, så køb bare hobbymodellerne. SDS står for den specielle hals, der er på hammerborene, og der plejer ved de billige borhamre at ligge minimum et 6mm og et 8 mm bor samt et par mejsler.
vh
pbp
Der er som regel også en borepatron ved -hamrene, men SDS-borene skal klikkes direkte i maskinen, altså uden patron. Hvis dit behov for almindelig boring ikke er stort, kan du også klikke patronen på og bruge maskinen til arbejde i træ og metal. De har et pragtfuldt moment til boring af specielt store huller i træ, hvor den lille maskine kan være lidt svær at håndtere.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-04-12 20:09

Citat
Slagboremaskine er det du skal bruge (sammen med et bor beton) til at bore i betonen....

En alm. slagboremaskine er ikke nok til beton.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-04-12 20:38

Hvad er "en almindelig"

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 25-04-12 22:42

En almindelig boremaskine er med traditionel borepatron der kan sættes forskellige stykker værktøj i.
Det kan være bor til træ, metal, murværk, kopbor, bitz til skruer osv.
En almindelig boremaskine kan fås både med og uden slag funktion.
http://www.dewalt.dk/powertools/productoverview/hierarchy/31/
eller
http://www.dewalt.dk/powertools/productoverview/hierarchy/30/

Hvis det skal være noget der virkelig er godt til beton, så skal du ud efter en borehammer til SDS bor, men den så ikke egnet til træ, metal, skrue opgaver osv.
http://www.dewalt.dk/powertools/productoverview/hierarchy/36/

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-04-12 22:44

borhammer med frakoblet slag er særdeles god til store huller i træ!

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 25-04-12 22:45

Undskyld, den skulle jo være billig
http://www.harald-nyborg.dk/p5769/power-craft-slagboremask-500w
Den virker sikkert fint til små hjemme opgaver, men der er jo en sammenhæng mellem pris og kvalitet

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 25-04-12 22:57

Citat
borhammer med frakoblet slag er særdeles god til store huller i træ!

Det er så ret dumt at gøre det, maskinen er ikke beregnet til det og du ødelægger med tiden den sikkerheds kobling der er i maskinen
Det du siger, er en udbreds misforståelse blandt mange.
Jeg har repareret el-værktøj siden 2001 og har set en del gange hvilke skader det kan give maskinen.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 25-04-12 23:00

Hvis det bare er til husbehov og du bor 3 huller om året, er en ganske almenlige slagboremaskine ok. Kan bruges til alle materialer, alt efter hvilket bor man indsætter.....
Hvis det er til ombygning eller store opgaver kan fek.s en borehammer komme på tale.
Uanset hvad følger prisen med kvaliteten. Jeg har valgt at give dig et par kvalitet links.
De billige modeller er noget værre skrammel................
Priserne ligger på omkring 1200.-1500.kr

Alternativet kunne være at vælge en Akku slagboremaskine (18v)

Slagboremaskine
http://dorchdanola-netbutik.dk/search.asp?keyword=slagboremaskine&btSearch=S%F8g

http://www.carl-ras.dk/soegning/produktsoegning/?words=slagboremaskine&submit=S%C3%B8g

Borehammer
http://www.carl-ras.dk/soegning/produktsoegning/?words=borehammer&submit=S%C3%B8g

http://dorchdanola-netbutik.dk/search.asp?keyword=Borehammer&btSearch=S%F8g

McBobo

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-04-12 23:13

Den hejdu58 skriver om har adapterhoved med almindigt borehoved og ville være et godt billigt køb hvis du ikke skal bruge den flere gange om ugen

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-04-12 06:56

Citat
Hvis det bare er til husbehov og du bor 3 huller om året, er en ganske almenlige slagboremaskine ok. Kan bruges til alle materialer, alt efter hvilket bor man indsætter.....

Så ku' jeg rigtig godt tænke mig at vide, hvilket slags bor jeg skal sætte i min slagboremaskine næste gang jeg skal bore i mit beton-loft?

Det ku' da være rart, at slippe for, at skal ud og låne en borehammer.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 26-04-12 08:28

Min erfaring med de prisbillige slagboremaskiner er at når folk skal have noget hængt op i beton lofter, så opgiver de forsøget med deres pris billige slagboremaskine og ringer og spørger mig om jeg vil på et besøg med min borehammer

En billig slagboremaskine løser mange opgaver okay, men en borehammer er klart det bedste til et beton loft

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-04-12 10:09

taunusanden skrev:
Citat
Min erfaring med de prisbillige slagboremaskiner

Jeg ved ikke, om min slagboremaskine er en af de "prisbillige", men den er ihvertfald bedre end den jeg havde før, som jeg havde arvet efter min morfar, og som var udmærket i det gamle byggeri jeg boede i dengang.

Min nuværende har jeg fået foræret af en kammerat, som havde én tilovers, det en en Bosch SB 4502, 450 w.
På mærkatet med navn m.m. står der faktisk: "stahl, steel, acier" og "stein, beton,concrete".
Ergo burde den vel kunne bore i beton.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 26-04-12 11:37

Jeg købte denne borehammer:
http://www.jemogclix.dk/Butik/Elvaerktoej/Boremaskiner.aspx?pid=9421
på 1100 w. til 499 kr (med tre års garanti) Jeg skulle blot "bore" et hul på 125 mm gennem dobbeltmur til solvarme indgang i garagen, men det var betydeligt billigere, end sende bud efter håndværkeren!

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 26-04-12 18:14

@Troldepige
Du skal selvfølgelig bruge mur bor
Men jeg vil love dig en ting, har du først prøvet en borehammer til beton lofter, så vil du kunne mærke en væsentlig forskel

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 26-04-12 19:13

Hvis man af og til skal bore i beton, så har / køber man en bore-hammer og SDS-bor, den er lidt tunger og køre lidt langsommer og slår bedre, så det er hurtiger at bore et hul i et beton loftet, og man er færdig før man når at blive træt af at føfte den
En alm. slagboremaskine er lettere, køre hurtirer og der ved letter ved at brænde boret varmt og defekt, den kan bruge alm. murebor og slår ikke så godt, og det tar længere tid at bore et hul i et beton loftet, så man når at blive træt før man er færdig med at bore hullet
En slag-boremaskine kan man bruge til lette murværk, der er den letter og hurtiger at bruge.

Prisen for en bore-hammer og en slag-boremaskine til hobby brug er så lav at man har begge dele.
Så køb begge dele og du vil ikke fortryde det. Det er biller at købe det rigtige værktøj, end det er at fylde tanken op på bilen, og den bliver jo bare tanket op, for det er nødvendig for at kunne køre i bilen, da det er letter end at cykle rundt, og det er også lettere med det rigtige værktøj, SÅ KØB DET DU SKAL BRUGE og du bliver meget når du skal bruge det.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-04-12 19:56

Citat
Du skal selvfølgelig bruge mur bor

Min slagboremaskine, som jeg mener er udmærket (se evt. højere oppe), kan ikke bore i et betonluft med et almindeligt mur-bor i. Det er prøvet.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 26-04-12 20:08

Citat
kan ikke bore i et betonluft med et almindeligt mur-bor i. Det er prøvet.

Det må være et luftbor der skal bruges for af kunne bore i et betonluft

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-04-12 20:40

Citat
Det må være et luftbor der skal bruges for af kunne bore i et betonluft

Så tror da f*nden, at det ikke virkede.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 27-04-12 19:43

@Troldepige
Så er det jo netop som der er sagt, en borehammer til SDS bor er væsentlig bedre

Og som jeg tidligere nævnte, der har tit været sendt bud efter mig og borehammeren, når vennernes slagboremaskiner opgav at bore i beton lofter

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-04-12 20:10

taunusanden, jeg har prøvet en borehammer, og ved, at det virker.

Men d. 25-4 kl.23 skrev McBobo:
Citat
Hvis det bare er til husbehov og du bor 3 huller om året, er en ganske almenlige slagboremaskine ok. Kan bruges til alle materialer, alt efter hvilket bor man indsætter.....

Derfor er jeg interesseret i at vide hvilket slags bor, i en slagboremaskine, der kan bore i et betonloft.
Et almindeligt mur-bor kan ikke.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 27-04-12 20:22

Okay okay, skal nok holde op med min belæring om maskiner så

Mur bor og sds bor har den ting til fælles at der er 2 hærdede platter ude i enden af boret.
Så i teorien burde begge bor være lige gode, afhængig af kvaliteten. (prisen..)
Så kan kun sige, at din gode erfaring med at borehammeren virker til opgaven, taler for sig selv

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 27-04-12 21:30

Citat
Derfor er jeg interesseret i at vide hvilket slags bor, i en slagboremaskine, der kan bore i et betonloft.
Et almindeligt mur-bor kan ikke.

Problemet med em slagboremaskine er at den køre alt for hurtig, så selv med det rigtige bor af god kvalitet er der risiko for at køre det varm, når der skal bores i svær beton. Borehammeren køre ikke så hurtig og har en anden slagteknig. Et SDS bor kan bevære sig frem og tilbage i borepatronen når den køre rundt, det giver et bedre flow under boring. Så derfor er borehammeren nr. 1 til svær beton.

Så skal der bores i svær beton er der kun en borehammer og SDS bor der dur.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 27-04-12 21:53

@Hejdu
Jeg vil gerne minde dig om at både en boremaskine og en borehammer har variabel hastighed, så den forklaring holder altså ikke

Slaget i en slagboremaskine er mekanisk, det er to tandkranse der kører på hinanden.

Slaget i en borehammer er pneumatisk, en cylinder med en ram i kører frem og tilbage i spindelen hvor boret er monteret, drevet af en intershaft. Rammen rammer boret i bunden og laver slaget. Rammen er massiv og hærdet. Der er kompression mellem ram og cylinder, derfor pneumatisk.
Se evt en tegning her:
http://service.dewalt.dk/Products/Documents.aspx?ProductID=2750&DocumentID=12832
Rammen fungerer som hammer, når den rammer boret i bunden.

Men er helt enig med dig i:
"Så skal der bores i svær beton er der kun en borehammer og SDS bor der dur."

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 27-04-12 22:33

Citat
@Hejdu
Jeg vil gerne minde dig om at både en boremaskine og en borehammer har variabel hastighed, så den forklaring holder altså ikke

Hvor mange personer har du set det køre med lav hastighed på deres boremaskine, når der skal bores i beton?, den får fuld hammer, for så tror de at det går hurtiger med at bore hullet, men boret bliver jo bare brændt varmt og defekt, og ingen hul.
Og selv om borehammeren får fuld hammer, køre den ikke så hurtig som de fleste boremaskiner, og der ved brænder boret varmt, men den bore bare et hul, som den skal. Så der for, de der vil have besvær med at bore i beton køber en slagboremaskine, og de der vil have det ledt med at bore i betong køber en borehammer.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 27-04-12 22:40

Skrev jo også:
Citat
Men er helt enig med dig i:
"Så skal der bores i svær beton er der kun en borehammer og SDS bor der dur."

Så det er vi da enige om

Jeg mener bare at man burde have lært at der er dumt at køre fuld hastighed, når man har prøvet at brænde platterne på boret af..
Det er altså de færreste bore eller skrue opgaver hvor det er en god ide at køre fuld hastighed.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-04-12 22:55

Citat
Så skal der bores i svær beton er der kun en borehammer og SDS bor der dur.

Dette svarer til min forventning.
Men når der så er en, der påstår, at man kan bore i beton med en slagboremaskine hvis bare man sætter det rette bor i, så bliver jeg jo nysgerrig.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 27-04-12 22:58

Det er klart
Tror egentlig godt jeg forstår hvorfor du spørger nu, 10 øren skulle lige falde på plads

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-04-12 23:18

Citat
Tror egentlig godt jeg forstår hvorfor du spørger nu, 10 øren skulle lige falde på plads

Jeg er ikke helt klar over hvilken ti-øre du mener.

Den blok jeg bor i er delvis beton, loftet og ydermurene er beton, skillevæggene er mursten.
Jeg har en slagboremaskine, som jeg har fået af en kammerat, der havde to.
Da jeg flyttede ind i lejligheden havde jeg nogle stykker til, at hjælpe med flytningen, den ene er tømrer og han tilbød med det samme, at jeg kunne låne en borehammer af ham.
Senere har jeg lånt en borehammer hos viceværterne.

Jeg forventer, at flytte til noget ældre (murstens)byggeri indenfor en overskuelig årrække.

Så jeg har ingen planer om, at investere i en borehammer.

Skulle jeg få behov for, at flytte en lampe ell.l., så ville det da være så nemt bare at købe det rette bor til min slagboremaskine.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 27-04-12 23:25

Af en eller anden grund følte jeg at spørgsmålet var rettet mod mig, men det gik lige op for mig at det er McBobo du retter spørgsmålet imod.
Det var det der lige gik op for mig, eller 10 øre der faldt

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-04-12 23:32

Helt i orden.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 28-04-12 00:46

Citat
@ Troldepige. Senere har jeg lånt en borehammer hos viceværterne.

Jeg forventer, at flytte til noget ældre (murstens)byggeri indenfor en overskuelig årrække.

Så jeg har ingen planer om, at investere i en borehammer.

Skulle jeg få behov for, at flytte en lampe ell.l., så ville det da være så nemt bare at købe det rette bor til min slagboremaskine.

Hej Troldepige. Hvorfor tror du / måske ved du nu! hvorfor viseværten lånte dig en borehammer og ikke en slagboremaskine. 1. Han ved at borehammeren kan. 2. Han vil ikke have klager fra dine naboer over larm fra en slagboremaskine og bor der bliver pint/voldtaget

Troldepige blev klogere, og ved nu hvad der er best. men hvad med starteren af tråden kartoffel88?

Citat
@ kartoffel88. Er der en der kan linke til en udemærket og gerne prisbillig boremaskine, der også kan bore i beton.
Kan man få en der kan bruges til både småting i træ og til en beton væg?

NEJ, det bliver MEGET svært at finde en prisbilleg boremaskine der kan holde til at bore i svær beton, med du kan købe en prisbillig borehammer der kan klare opgaven at bore i svær beton, og så også købe en prisbillig slagboremaskine med selvspænd-borepatron, til småting i træ og til lette murværk.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-04-12 02:28

1 en skruemaskine i en af de større mærker og der Rigtige bor om til ca 10mm
2 sds borehammer i beton og mursten uden slag på er alt rigligt for almindelige opgaver

Slagboremaskine havde sit indtog som en mellem løsning den gang at borehammerene var ekstrem dyre

Jeg kan blive helt tosset når lerlingen begynder på at bore med slag på skruemaskinen i en mursten væg når der skal sættes befæstigelse op
1 man risikere at stenen flækker
2 det larmer adhelveds til
3 det går ikke stærkere når man bruger de rigtige bor(uden slag)

En ting der gælder alle huller om det er træ sten jern Hastighed hastighed og det rigtige bor

Ps brug aldrig slag på en sds borehammer med adapter borepatron du ødelægger borepatronen

Alt for mange personer tror at skrue/boremaskine bare skal havde fuld skrue tilpas altid hastigheden via knappen Kvart halv eller hel alt efter opgaven så holder dine bor længere og det tager stormet den samme tid

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-04-12 09:05

Det var da utroligt hvad man kan få ud af et "simpelt" spørgsmål

Punkt 1.

Bor du i betonbyggeri skal du IKKE investere i borehammere eller andet - det har "byggeriet" til udlån....

Punkt 2.

Bor du "privat" indeholder dit hus IKKE jernbeton så der rækker en slagboremaskine (bedre selvfølgelig en "mindre" murhammer)

Punkt 3.

Hvor ofte er det lige man har behov for den slags borearbejde og ikke kan låne sig frem

Hopper lige af inden det går helt grassat...

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 28-04-12 10:32

Citat
Slagboremaskine havde sit indtog som en mellem løsning den gang at borehammerene var ekstrem dyre

Jeg kan blive helt tosset når lerlingen begynder på at bore med slag på skruemaskinen i en mursten væg når der skal sættes befæstigelse op
1 man risikere at stenen flækker
2 det larmer adhelveds til
3 det går ikke stærkere når man bruger de rigtige bor(uden slag)

En ting der gælder alle huller om det er træ sten jern Hastighed hastighed og det rigtige bor

Ps brug aldrig slag på en sds borehammer med adapter borepatron du ødelægger borepatronen

Alt for mange personer tror at skrue/boremaskine bare skal havde fuld skrue tilpas altid hastigheden via knappen Kvart halv eller hel alt efter opgaven så holder dine bor længere og det tager stormet den samme tid

Helt enig

Refi har lidt retSlagboremaskine havde sit indtog som en mellem løsning den gang at borehammerene var ekstrem dyre

Jeg kan blive helt tosset når lerlingen begynder på at bore med slag på skruemaskinen i en mursten væg når der skal sættes befæstigelse op
1 man risikere at stenen flækker
2 det larmer adhelveds til
3 det går ikke stærkere når man bruger de rigtige bor(uden slag)

En ting der gælder alle huller om det er træ sten jern Hastighed hastighed og det rigtige bor

Ps brug aldrig slag på en sds borehammer med adapter borepatron du ødelægger borepatronen

Alt for mange personer tror at skrue/boremaskine bare skal havde fuld skrue tilpas altid hastigheden via knappen Kvart halv eller hel alt efter opgaven så holder dine bor længere og det tager stormet den samme tid

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 28-04-12 17:23

Citat
Hej Troldepige. Hvorfor tror du / måske ved du nu! hvorfor viseværten lånte dig en borehammer og ikke en slagboremaskine.

Fordi jeg henvendte mig til ham og spurgte, om jeg kunne låne borehammeren.
Så simpelt.

Inden jeg flyttede ind havde viceværten oplyst mig om, at de havde en borehammer, jeg kunne låne.

En slagboremaskine havde jeg jo, så det var aldrig på tal, at låne en sådan.

Men iøvrigt, så havde jeg en meget lang diskussion med den ene vicevært, han påstod meget hårdnakket, at en slagboremaskine og en borehammer var det samme.
Jeg foreslog ham, at prøve at bore i et betonloft, først med en slagboremaskine og derefter med en borehammer.

Men jeg tror ikke, at jeg fik ham overbevist.

Godkendelse af svar
Fra : kartoffel88

Dato : 03-05-12 11:47

Tak for svaret Benjamin.Hansen.