/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gipspladerne bliver skjoldede
Fra : kipumi
Vist : 958 gange
100 point
Dato : 23-04-12 18:31

Mit loft består af gibsplader, de er blevet snavsede med tiden - jeg har nu givet dem loftshvidt, men de er ikke blevet helt ens. Jeg synes, de er skjoldede. Ikke meget, men alligevel. Vil det hjælpe at give det en gang til med lofthvidt, eller er det noget forkert jeg bruger ?? Hvis... hvad skal jeg så bruge. ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-04-12 18:39

Hvad mener du helt præcist med lofthvidt.
Er det kalk ,limfarve eller maling.

Gjorde du pladerne rene først ?
.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 23-04-12 18:44

Hvormange gange har loftet fået hvidt?

Hvor mange kvadratmeter dækket pr. liter maling ?
(Der står på spanden, hvormeget der skal anvendes for at være normalt dækkende, hvis man anvender mindre end det anførte, kan man ikke forvente at malingen dækker.)

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 23-04-12 19:20

Loft maling dækker ikke så godt som vægmaling, og hvis loftmaling er af dårlig kvalitet, ja så dækker den ikke særlig godt, så køb en ordentlig vægmaling og gi loftet det, så kan du nøjes med at gi det en gang.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-04-12 19:33

Hvis pladerne er ubeskadige, altså ikke har snavsepletter eller fugtpletter der trænger gennem det nye lag maling og laver skjolder, så er det bare fordi loftet skal have en eller to gange mere maling

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 23-04-12 19:49

øh.. har lige læst på spanden, det er hvid plasticmaling , jeg har brugt det, der stod, jeg skulle. Vi er ikke rygere. Det er 8 år siden sidste loftsmaling. Det er ikke skjoldet over alt, men lige som hist og her. Det kan ikke være "helligdage", da jeg har kørt rullen omhyggeligt på en plade af gangen. Det er ikke en dårlig maling, men en god.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 23-04-12 19:56

Hvor mange lag, har du givet det?

Hjemme hos mig plejer vi minimum at give 2 lag maling, det dækker meget bedre end et enkelt lag. Syntes jeg.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 23-04-12 20:01

Antal af lag siger ikke ret meget hvis man ikke ved hvor tykt og hvor jævnt disse påføres.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 23-04-12 20:08

Det har kun fået en gang. Det er svært at sige, hvor meget, der kommer på, men jeg følger farvehandlerens besked og det der er tilbage ca. halvdelen, passer med m2 .

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-04-12 20:22

Støv, madfedt og andet godt kan gøre, at bunden ikke tager godt imod. En let afvaskning med fortyndet ammoniakvand eller grundrens efterfulgt af rent vand er en god forberedelse.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-04-12 20:26

Det, du kalder lofthvidt er altså hvid plasticmaling. Den officielle indehaver af navnet lofthvidt er ellers tyndt limvand med kridtpulver rørt i. og før brugen af det skal man vaske ned med vand. Er du sikker på, du har rørt længe og omhyggeligt rundt i din bøtte maling før og under påføringen?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 23-04-12 20:39

Hvis du kun har givet det en gang, så giv det en gang mere. Det bliver det jo ikke ringere af.

Mvh Benjamin

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 24-04-12 01:34

Citat
Det kan ikke være "helligdage", da jeg har kørt rullen omhyggeligt på en plade af gangen

Der er ingen der kan få et helt jævnt fordelt lag maling ved at male kun en gang.

Lofter skal have mindst to lag og det skal være hhv. på langs og på tværs af rummet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-04-12 09:13

Der er flere helt forskellige produkter, som kalder sig loftshvidt.

Plastmalingen skulle være fin til formålet.
det er lidt ærgeligt hvis du ikke har gjort godt rent med en grundrens eller lignende først, og brugt en
forankringsgrunder,hvis pladerne ikke har været malet først.

Men det løb er jo kørt.

Selv om man er omhyggelig er det meget svært, for ikke at sige umuligt at lægge et jævnt lag på ad 1 gang. så mal en gang mere. Forbruget er sikkert mindre pr arealenhed i anden omgang, fordi bunden ikke mere er så sugende.

Forklaringen på skjoldene, kan også være at dine plader har suget malingen op. Det afhænger af hvad de har været behandlet med før.

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 24-04-12 20:27

Tak for svaret dova.