/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
udsmidning på grund af husdyr?
Fra : lukaku
Vist : 2305 gange
20 point
Dato : 20-04-12 17:34

Hej jeg bor i et bolig område, hvor husdyr ikke er tilladt. Jeg flyttede ind for et år siden sammen med mine 2 katte der jeg ikke kunne få mig selv til at skille mig af med dem. Nu står jeg så i det problem at jeg har fået et stykke papir i postkassen hvor der står at administrationen er blevet gjord opmærksom på at der nogle som holder Husdyr og hvis der ikke bliver gjord noget ved det inden for de næste 14 dage vil man blive meldt til administrationen.

Mine katte genere på ingen måder andre mennesker eller laver skader på lejligheden. men mit spørgsmål er så kan jeg blive smidt ud hvis jeg vælger og ignorer sedlen og får jeg først en advarelse eller hvor langtid kan der gå inden sådan en udsmidning bliver en realitet og kan man trække det ud i år evt?

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 20-04-12 17:42

HVIS DU MISLIGEHOLDER DIN LEJEKONTRAKT,
ER UDLEJER I SIN GODE RET TIL AT OPSIGE DIG.

MVH AG112

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 20-04-12 17:46

Jeg ville egentlig skrive et langt og grundigt svar, med AG112 valgte igen at skrive med stort, hvilket gør for ondt i mine øjne, så jeg springer over.

Kommentar
Fra : lukaku

Dato : 20-04-12 17:49

Tak for jeres så uddybende svar. Men nu tænker jeg også mere på om jeg får en advarelse først? og hvor langtid man evt kan trække det ud?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-04-12 18:15

At holde husdyr selv om der er forbud mod det, det giver i praksis og i overensstemmelse med lejeloven, udlejer ret til at ophæve lejemålet.

Ved en ophævelse behøver udlejer ikke give en frist, som ved opsigelse, men kan forlange fraflytning med øjeblikkelig varsel.

Proceduren er normalvis, at man får en frist på 1-2 uger til at få det forhold bragt i orden, som har forårsaget overtrædelse af lejebetingelserne (her husdyrhold), altså afhænde dyrene.

og hvis det ikke sker, kan udlejer så meddele at lejeaftalen ophæves med øjeblikkelig varsel til fraflytning, typisk inden for 5 dage til en uge.

Du kan så selvfølgelig nægte at flytte, (gøre indsigelse over ophævelsen) men hvis der bliver en sag ud af det, skal du ikke regne med at få medhold i at det er ok at beholde dyrene.

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 30 point
Dato : 20-04-12 18:23

Du kan godt skrive et brev, men det er næsten spild af papir.

Det går hurtigere at blive smidt ud af lejligheden, end hvis du stoppede med at betale husleje.
Uanset hvor meget du hopper og danser, kan du ikke trække den mere end Ca. 1 måned.

Jeg har selv siddet som formand i en boligforening, så jeg kender udmærket regler osv. vedr. dette. Har selv været med til det samme, bare på den anden side af bordet. Der er ikke noget at gøre, du har ca. verdens dårligste sag.

Du har selv skrevet under på lejekontrakten, med regler. Når der er forbud mod husdyr, gælder det alle, dvs. ingen dispsation (så kunne alle jo få en).
Det er dig selv, der har bragt dig i den situation, og det var bare dumt gjort af dig.
Der er kun 2 ting at gøre:
1. Skil dig af med kattene, eller sørg i det mindste for at de ikke længere er i lejligheden.
2. Flyt, øjblikkeligt.

Der er ikke andet at sige til det end. Det er bare ærgeligt, du har dummet dig.

MVH

Godkendelse af svar
Fra : lukaku

Dato : 20-04-12 18:48

Tak for svaret viskinge.

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 20-04-12 19:10

så ka! du lære det

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 20-04-12 21:05

Jeg boede engang i noget etagebyggeri, hvor en beboer havde kat ulovligt gennem flere år.

Da det kom ejendomsadministratoren for øre, fik beboeren ordre til at skille sig af med katten - men vedkommende valgte i stedet for at gå rundt til de øvrige beboere, og få dem til at skrive under på, at katten ikke var til gene for dem.

Så skrev beboeren til ejendomsadministratoren vedlagt underskrifterne.

Det endte med, at beboeren fik lov til at beholde katten, men ikke måtte skaffe sig en ny, efter kattens død.

Var det mon en mulighed for dig, nu hvor dine katte heller ikke er til gene?