/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Alfa Romeo fælge til Punto 60 fra 1997
Fra : mogens6
Vist : 709 gange
100 point
Dato : 18-04-12 15:36

Hej Kandu Mestrer.

Burde disse Alfa Romeo fælge ikke passe på min Fiat Punto 1.2 60 fra 1997?
http://www.guloggratis.dk/biler/daek-faelge/daek-paa-faelge/sommerdaek/annonce/14676931-azev-alufaelge-til-bla-alfa-romeo-33?bigimages=1#images

Fælgmål: Toyo dæk str. 195 50 R15. Indpresning 35. Krydsmål 4 x 98. Ø 58,6. ET 35

Min bil har næsten samme data.
Dog er forskellen: At på min er nav/center 58,1 og bolte er B12x1,25 hvor de vel på Alfa fælgene er M12x1,50

Hvad betyder forskellen? Og kan jeg bruge de bolte fra mine 155/70/13 fælge?

Mvh.
Mogens

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 18-04-12 16:02

http://www.kompressor.no/felger/boltesirkel.htm
kan jeg ikke se en eneste alfa romeo med ET på 35
centerhullet i de alfa fælgene er en halv mm større og det gør nok ingen ting. Og bolte tykkelsen er den samme.
Er det samme indpressing så skulle du kunne bruge fælgene.
alimak

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 18-04-12 16:07

Men som jeg husker det så har nogle Fiat biler en skrue der holder bremse tromlen fast, og på den skrue er det en pig der går ind i et huld i fælgen. Det ville jeg tjekke før jeg købte fælgene.
alimak

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 18-04-12 18:36

God pointe. Bremsetromlen og ved skivebremserne er der 2 pigge ud, som går ind i stålfælgenes huller, så det skal jeg vel tage højde for ved Alfa fælgene.

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 100 point
Dato : 18-04-12 19:57

de to pigge skal du ikke bekymrer dig om, de er kun til at 'styre' fælgen under montering,
på de fleste Fiat er der 2 bolte som holder bremseskive og tromle på plads,
normalt (fra fabrikken) er kun den ene med 'pig'
du kan sagtens undvære 'piggen',.. enten save / slibe den af, eller købe bolte uden pig,
evt. hos en ophugger,

når først hjulet / fælgen er skruet fast, har 'pig' boltene ingen betydning,

hjulboltene til Fiat er normalt Ø 12 mm. med stigning 1,25 (passende til en 19 mm top)
men de nyere Punto / Grande Punto (muligvis også andre nyere modeller) bruger
Ø 12mm. stigning 1,5, (passende til en 17 mm. Top)

du bruger bare dine egne fra Fiatten, (dog ikke hvis de er til stålfælge)
alufælge er tykkere,.. men kan du købe længere bolte, enten nye eller brugte fra en Fiat
på en Fiat Grande Punto Sport er der orginale alufælge på fra ny, og dermed også længere bolte,

mht. centerhullet er der kun ½ mm større hul, det har ingen betydning, det hjælper kun til at styre fælgen under montering,.. når hjulboltene er spændt, er det dem der centrere fælgen,
hvis det generer dig kan du købe centerringe til at udligne forskellen.
den er i mange tilfælde af plast materiale.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 18-04-12 20:00

ups,..
Citat
alufælge er tykkere,.. men kan du købe

rettes til
<men du kan købe længere bolte,.............

Kommentar
Fra : cclaus63

Dato : 19-04-12 07:34

1 du skal finde ud af gevindstiningen på dine hjulbolte
2 du skal regne med længer bolte ca 5mm længer, men heller ikke for lange, så de går for langt ind.
3 det er en fordel med en centrarings skive, nødvendig. Elleres er det noget bøvl, da det ikke er sikker at de vil centraer ordentlig, men du kan prøve uden, et søgerblad mellem nav og fægel, efter mont kører rundt med fælgen og tag en pind eller tommelstok, se om hjulene ikke hopper. Det kan være noget træls noget. Men prøv. mvh claus ps. Var fiat mekaninker for en del år tilbage.

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 20-04-12 10:26

Kære alle.

Tusind tak for info og hjælp. Det har været gavnligt. Kandu er ikke indrettet til at dele point ud til flere, da det ville være godt her!

Det er lykkedes med jeres hjælp.
Tak Alimak, EA_HS, Cclaus63

Jeg har været i et dilemma med hvem der får point.

Godkendelse af svar
Fra : mogens6

Dato : 20-04-12 10:29

Tak for svarene.

Håber at der er flere ved en søgning, der kan få brug for det....