/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Væske til batteri - Hjæælp
Fra : thewizards
Vist : 4934 gange
300 point
Dato : 15-04-12 17:14

Hej Alle derude

Håber I kan hjælpe mig..

Jeg har købt et batteri til motorcykel, som skal fyldes væske på (Y60-N24A-LB). Jeg mindes at der skal fyldes demineraliseret vand på. Jeg måtte naturligvis købe en lader, som skulle få gang i batteriet.

På laderen er to lysdioder hvor de hhv. indikere igang med opladning og fuldt opladet. Efter 26 timer på "igang med opladning" bliver jeg mistænkelig om jeg har gjort en mega fejl.

Er det en fejl med kun at fylde demineraliseret vand på, som jeg har gjort?

Skulle jeg ha fyldt syre på af en slags? I så fald hvilken type at syre skal jeg hælde på?

Når jeg har forsøgt at lade batteriet kun med demineraliseret vand på, er det så ødelagt, og ikke kan bruges mere, hvis var syre jeg skulle bruge i stedet?

På forhånd og mange tak

Thewizard

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 15-04-12 17:24

Hvis batteriet er helt nyt og uden påfyldt syre, er det akkumolatorsyre der skal hældes på, hvis der wer syre på det da du købte det, er det disdeleret vand der skal efterfuldes med

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-04-12 17:29

Hvis det er et helt nyt batteri som er leveret uden vædske, så har du gjort noget forkert, batteri vædsken er en blanding af svovlsyre og demineraliseret vand, batteri vædsken leveres sædvanligvis sammen med et nyt batteri, hvis batteriet er købt i detail handelen så burde den være klar til brug, det er hos grossisten at den står uden vædske på grund af holdbarheden.
Et nyt batteri bliver påfyldt vædske og opladet, så bliver vædsken hældt fra igen og nu kan batteriet stå næsten i uendelig tid inden den skal bruges, når batteriet bliver solgt (med eller sammen med batteri vædske) så fyldes vædsken på igen og der er et fuldt opladet batteri klar til brug den dato der står på batteriet er ikke fabrikations datoen men den dato der blevet fyldt batteri vædske på.
Hæld vandet fra igen og henvend dig hvor du har købt batteriet og få fyldt den vædske på som burde være påfyldt da du købte batteriet, det bør sælger gøre gratis

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 15-04-12 17:32

Hvis du tømmer batteriet for demineraliseret vand som du har hældt på. fylder batterisyre/akkumulatorsyre/svovlsyre på og lige lader på batteriet så virker det som nyt igen, det er meget begrænset hvad skade det er sket med kun demineraliseret vand på det, det er en kemisk proces mellem blyet i batteriet og svovlsyren der bliver hælt på der give spænding fra sig.
så tøm du bare batteriet og hæld nyt syre på.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-04-12 17:32

Helt afgjort . et nyt tørt batteri skal fyldes første gang med akkumulatorsyre.

Det er en fortyndet svovlsyre, men den skal være mere ren end den syre, du normalt kan købe hos en materialist. Du burde kunne købe den samme sted som batteriet, eller splejer mekanikere at have det på dunke. Der skal kun fyldes til lige over pladerne. Der skal altid være plads til gasbobler under ladning og temperaturudvidelse, uden at det løber over.

Det destillerede vand, har ikke gjort skade. Hæld det bare ud.

Husk at akkuen skal lades umiddelbart efter at syren kommer på, og inden den tages i brug. Nogen mekanikkere vil sige at det er overflødigt. Men det vil skade livslængden meget at undlade ladning.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-04-12 17:42

Citat
Nogen mekanikkere vil sige at det er overflødigt
det er kun hvis det er den vædske (elektrolytter) som hører til batteriet at det er unødvendig, nye batterier er fuldt opladede og kan stå i årevis når vædske og batteri er hver for sig, hæld den opladede vædske på batteriet og det er klar til brug, det er mange år siden man kunne købe et batteri som ikke er opladet, men man skal huske at få den opladede vædske med, den bør være med i prisen, hvor har du købt et tørt batteri uden tilhørende vædske?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-04-12 18:48

Nej ovn.

Prøv at læse på anvisningerne fra akkumulatorfabrikanterne.

De giver ingen garanti, hvis batteriet tages i brug uden opladning, efter at væsken er hældt på.

Den misforståelse, som du også har, er den mest udbredte grund til akkumulatorfejl efter kort tids brug. .

Kommentar
Fra : thewizards

Dato : 15-04-12 19:34

Jeg takker for de mange nyttige svar - de var alle meget relevante og brugbare. Batteriet jeg har købt er et dry-battery /LP Y60 -N24A-LB 52510 fra thansen i Helsingør.

jeg vil straks imorgen tage batteriet under armen og suse til Helsingør og bede om syren.

Venlig hilsen

Thewizard

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 15-04-12 23:01

Citat
jeg vil straks imorgen tage batteriet under armen og suse til Helsingør og bede om syren.

De giver sgu ikke dig noget syre,
medmindre det står på skrift i annoncen

Det kommer du selv til at købe, mener en liter syre koster omkring 50.- (sidst jeg købte hos dem)
Og husk at lad batteriet op bagefter, ellers får du hurtigt et dårligt batteri.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 15-04-12 23:07
Kommentar
Fra : nomore

Dato : 15-04-12 23:31
Kommentar
Fra : nomore

Dato : 15-04-12 23:41
Kommentar
Fra : nomore

Dato : 16-04-12 19:27

Fik du din gratis syre......

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 30-05-12 13:30

du må tilbage til hvor du har købt batteriet de skal påfylde syre inden de udlevere det