/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Koder i kasserapportten?
Fra : kartoffel88
Vist : 1071 gange
70 point
Dato : 08-04-12 15:49

Hejsa.

Jeg har købt det grønne hæfte til at lave regnskaber i. Måske kender i det.

Det her:

http://www.daniaregnskab.dk/files/60243f9b1ac2dba11ff8131c8f4431e0.jpg

Der står "kode".. Hvad skal der stå der?

Kommentar
Fra : netop

Dato : 08-04-12 15:58

Citat
Der står "kode".. Hvad skal der stå der?

Hvor læser du "kode"?

Er det ikke Konto du læser som kode?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-04-12 16:43

Nu må jeg be` om mine himmelblå, det hæfte har jeg ikke set siden min handelsskoletid i 72`

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 08-04-12 20:37

Nårh ja. Det er konto jeg mener..

Accepteret svar
Fra : LeifHansen

Modtaget 70 point
Dato : 09-04-12 09:04

Der skal nøvendigvis ikke stå noget. Jeg formoder at du får dine kassekladder/rapporter bogført af en revisor efterfølgende. Han finder selv numrene. Du kan oså få en kontoplan af ham, som du så bruger kontonumrene fra. Det vil gøre bogføringen lidt billigere.
Du bør dog overveje at anskaffe et regnskabsproram som feks summasummarum. Der laver du samme kassekladde på skærmen og får automatisk momsregnskab og bogføring. Men også her skal du bruge noget regnskabsteknisk bistand feks revisor for at starte bogføringen op og lære hvordan du gør.
Mvh Leif

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 09-04-12 11:59

Hej

Jeg må give nogen af de andre her ret - den håndskrevne kasserapport er på vej ud - når jeg en sjælden gang støder på den ved en ny kunde, så er det noget af det første jeg får udfaset.

Der er en del af mine kunder som håndtere kontanter og ikke selv vil have et regnskabsprogram - til dem udarbejder jeg et regneark - som tager udgang i den gode gamle kassebog som du har fat i - men som har flere fordele - f.eks. så undgår man regnefejl og jeg har selvfølgelig oprettet den således at jeg kan oploade den direkte i mit regnskabsprogram, hvorved vi spare tid.

Hvis du i din virksomhed ikke håndtere kontanter - så vil jeg udelukkende bruge bankens udtog som "kassebog" - dvs. sikre mig at der er dokumentation for alle indsætninger/hævninger på firmaets bankkonto.

Svaret på dit spørgsmål er allerede skrevet - du skal ikke skrive noget i "kontosøjlen" - det klarer din revisor (formentlig hans/hendes elev).

Men tag en snak med en som kender til regneark - og drop så den håndskrevne udgave.

Hilsen

Leo Lund
www.leolund.dk

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 09-04-12 13:07

Hvis vi skal nøjes med at svare på dit spørgsmål, så referer "konto" til kontiene i kontoplanen.
Så du skal have lavet dig en kontoplan.

Kontoplanen varier alt efter hvilken type virksomhed du har.
Hos de fleste jeg laver, bruger vi 4 cifrede konti.
Feks omsætning 1000
Varekøb 1500
Øvrige omkostninger fra 3000-4000
renter konti mellem 5000-6000
derefter balance konti:
feks
bank 7420
hævet privat 8150/private indsætninger
osv

Godkendelse af svar
Fra : kartoffel88

Dato : 12-04-12 14:25

Tak for svaret LeifHansen.