/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Høj kant på fliseterasse
Fra : lhg1
Vist : 705 gange
200 point
Dato : 03-04-12 00:52

Hej

Jeg skal til at lave en teresse på en grund der ikke er plan.
Det betyder at den ene ende af teressen vil være i jord højde, og den anden vil skulle have en kant, meget gerne i de samme sten.

Planen ville være at grave jord væk og så stabilgrus, afretningssand en fiberdug og så fliser (formodentligt herregård)

Mit spørgsmål er hvordan man laver kanten og specielt også i forhold til at få vibreret stabilgruset når det er over jorden.
- Altså hvordan laver jeg en kant over jorden, jeg har overvejet om man skal lave en fundament, evt. med fundablokke og så stabilgrus indenfor denne del. Men jeg er usikker på om dette er den rigtige løsning.

Jeg har lavet denne tegning af huset.
http://dl.dropbox.com/u/3652999/Hus.jpg

På forhånd tak.

Mvh
LHG

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-04-12 01:11

Der er ingen mål på din tegning, hvor høj en kant er der tale om?
Jeg ville lægge herregårds stenene lidt i trappe facon, hvis det er under en halv meter, nederst på side 8 i denne fdf dokument kan de se hvad jeg mener foran det blå hus:
http://www.lahema.dk/PDF/katalog_fliser.pdf
hvis du vil have en lodret kant som er over 20-30 cm. så skal der cement mørtel mellem stenene

Kommentar
Fra : lhg1

Dato : 03-04-12 09:08

Hej

Der er ca. 40-50 cm der hvor kanten er størst som planen er nu.

Spørgsmålet er også, hvordan kanten og underlaget laves, i forhold til at bruge en pladevibrator til at trykke stabilgruset sammen. Det kan jeg vel ikke gøre uden at have en kant af en slags.

Mvh
LHG

Accepteret svar
Fra : donning

Modtaget 200 point
Dato : 03-04-12 14:36

Du kan sagtens lave en lodret kant op til 0.5 meter, i herregårds-blokke. (over 0.5 meter skal du lave smig)

Du skal sørge for at sætte de nederste blokke i min. 10 cm beton, samt at der min. skal være 1/2 blok under terræn.

Resten af blokkene limer du sammen med fliselim (Blå lip), og vær yderst omhyggeligt med afvaskning af overskydene lip på synlige steder da du ikke kan fjerne det når det er tørret.

Efter et par dage når limen og betonen er tørret, kan du roligt fylde stabiltgrus bag muren.

Herregårds blokkene har samme overflade mål som en herregårds sten, og kan fås i flere farver.

Hvis du gør som beskrevet så holder det i mange år, men husk nu at lave fald så vandet bliver ledt væk fra terassen / muren.

..... Anlægsgartneren

Godkendelse af svar
Fra : lhg1

Dato : 16-04-12 15:23

Tak for svaret donning.