/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Skal jeg fakturere eller bare lønnes?
Fra : kartoffel88
Vist : 743 gange
102 point
Dato : 01-04-12 14:28

Hejsa.
Har startet eget firma op, men arbejder som bartender ved siden af, indtil det kører rundt.
En af mine venner forslår at jeg fakturere min chef i stedet for at modtage almindelig funktionærløn.

Må man det? Og er det en fordel mht. skat og trække ting fra?

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 112 point
Dato : 01-04-12 14:39

Nej det er ikke en fordel. Du mister alle fordele som ansat, herunder feriepenge, løn under sygdom osv. Til gengæld for både du og chefen bævlet med moms, som dog i sidste ende går lige op.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-04-12 16:54

Ja du må..................men det er ikke absolut en fordel.

Kommentar
Fra : vagn2901

Dato : 01-04-12 22:34

Det kan nemt blive noget rod. Hvis det er en fuldtids funktionærjob (eller tilnærmelsesvis), vil det være ulovligt Så skal din arbejdsgiver trække skat af din løn.
Og hvis du undlader at overholde dine skattebetalinger, så kan han komme til at hænge på dem.

Godkendelse af svar
Fra : kartoffel88

Dato : 03-04-12 10:31

Tak for svaret transor.