/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Bortskaf indskudsler
Fra : taras
Vist : 5662 gange
50 point
Dato : 26-03-12 08:49

Jeg skal til at renovere ca. 100 m2 gulv.
Det er en kbh lejlighed på anden sal, så der er 99,9% sikkert indskudsler i etageadskilelsen.

Et hurtigt regnstykke siger ca. 8-10 cm indskudsler - bjælker/strør og andet = 10-12 m3 ler = 15 ton
Nu fik jeg en pris for bortskaffelse af indskudsler (nej jeg har ikke tænket mig at tage 30 ture på lossepladsen med trailer og en skovl).
Prisen for bortskaffelse jeg har fået er ca. 1.250,- pr. ton + 2.500,- for container og kørslen, dvs. ca. 20.000,- bare for bortskaffelsen

Det syntes jeg lyder ubehageligt dyrt!

Mit spørgsmål er derfor... nogle bedre bud eller kan I bekræfte?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-03-12 09:19

Indskudsleret er væsentligt for lyddæmpningen.
Hvis etageadskillelsen eller er god og sund, forstår jeg ikke hvorfor du vil fjerne leret.

His du vil have en totalt ny etageadskillelse , er det en bygge sag og så falder du for nyere brandmæssige bestemmelser. De afhænger at husets højde, men kan ende med en 120 min. beondæk.

Kommentar
Fra : taras

Dato : 26-03-12 10:17

Det skyldes at bjælkelaget skal genoprettes ved at der skal skrues lægter på hver side af bjælkerne.
Jeg havde besøg af en entrepreneur, og han sagde at man skal fjerne indskudsler (fik det til at lyde som lovpligtigt ved denne slags renovering).

Det nuværende bærende gulv er slidt helt ned til fe og not, så det gynger og svejer når man går på det. Men med omkostningen alene for at komme af med indskudsler, overvejer jeg blot at støbe ovenpå og ligge et svømmende gulv oven på en selvplaner... hvilket ikke er særligt tilfredstillende :(

Da jeg har 80 cm mellem bjælkerne, skal jeg op og bruge 30mm planker (eg), så jeg står overfor en dyr renovering... måske for dyr.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 26-03-12 10:31

Hvis det bærende gulv kun er slidt ned men ikke råddent, så lad det ligge. Hvis det gynger så tror jeg ikke at et svømmende gulv vil holde i længden, men revne. Hvad med at lægge et lag hård masonit på gulvet og oven på det lægge et nyt tyndt trægulv med skum/folie underlag. Du bestemmer selvfølgelig selv det nye gulvs tykkelse men husk at flytte paneler og få det til at passe med dørtræ. Jeg bor selv i et hus med grimme spånplader og oprindeligt gulvtæpper. Har lavet det jeg foreslår, dog ikke masonitplader, da gulvet ikke gynger.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-03-12 10:57

Masonit hjælper intet på stiv hed eller styrke. Det bruges kun til at udjævne med.

Du skal nok have råd fra andre med erfaring i gamle huse.

Jeg ville dog tro at man hodt kunne rette op brædder på sxiderne uden at fjerne leret.

Brædderne vil hjælpe med stivheden, hvis de skrues godt og tæt. Ved valg af det nye gulv skal du have et hvor fabrikanten angiver afstand mellem understøtninger som ikke er mindre end det du har.

husk at det også er godt om der er lidt ekstra til en gang afhøvling (slibning) senere.

Kommentar
Fra : taras

Dato : 26-03-12 11:13

Så det jeg hører jer sige, er at man ikke behøver fjernet leret.

Men jeg hører jer også sige at jeg ikke skal forventer at kunne støbe oven på eksisterende, når nu det er så slidt?

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 26-03-12 11:29

En historie, der er god at lære af: Afhøvling er ikke vedligehold og forbedring, men snarere hærværk.

Er gulvet stabilt at gå på, når du går oven på en bjælke, er der ingen grund til at ændre på bjælkelaget. Slet ikke hvis det er nogenlunde ret. Istedet for at slå på siderne er det muligt at lægge en lægte på fladen ovenpå bjælken og ridse den af efter bjælken. Lægten mister så en masse dimension, og skal sikres god understøtning mange stede (klods op med pap) Lægten sømmes fast i bjælken og det nye gulv lægges på lægten og sømmes hele vejen ned i bjælken.

Alternativt kan du benytte dig af at indskudsleret ligger på solide brædder i en not i bjælkelaget. Altså kan din nye gulv hvile på indskudsleret. Ret op med fermacellgranulat og fermacell gulvplader. Så har du et underlag, du kan lægge et svømmende gulv på. Min egen erfaring er at produktet er formidabelt når det kommer til lyddæmpning, især trinstøj.

http://fermacell.se/html/den/dk/fermacell_produkter.php?product_id=964&dyn_section=detail
http://fermacell.se/html/den/dk/fermacell_produkter.php?language_id=13&countries_id=13&template=&dyn_section=detail&area_code=3&product_id=212

Kommentar
Fra : taras

Dato : 26-03-12 12:53

Hej Klemme2006

Lyder som en spændende løsning!
Men bare så jeg ikke har misforstået, så tager vi den lige en gang til...

Fjern eksisterende gulv, men ikke indskudsler.
Ret op på bjælker ved at ligge en lægte ovenpå, som udligner div. uretheder.
Derefter er der 2 muligheder:
a) Lig 30mm (er nok til min bjælkeafstand jf. savværk) planker direkte på lægterne, sømmet hele vejen igennem
b) Lig gulvplader med lyddæmpning og granulat derpå (fermacell) ovenpå lægterne, således at man kan ligge et billigere svømmende gulv på det.

a) vil være lidt dyrere pga. den dyrer træpris (ca. 750-800 kr/m2)

I begge tilfælde kommer jeg til at hæve gulvet ca. 50-60 mm (20-30 mm lægter + 30mm gulv)

Er det rigtigt forstået?

Mange tak!

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 26-03-12 13:30

I den officelle fermacelmodel hælder du porebetongranulat ud over det hele, også over bjælkerne, så de er dækkede (min 20 mm, så vidt jeg husker). Porebetonsgranulatet rettes meget nøjagtigt af. Ovenpå lægges specielle 20 mm fibergipsplader med fals, limes og skrues. Herover svømmende gulv. Husk trinfilt.

Hvis du vil have rigtigt plankegulv, ville jeg være frisk på at
1) Fore på bjælkerne, hvis det er nødvendigt.
2) Strø granulat ud mellem bjælkerne, helt ud til påforingen, og afrette overfladen efter påforingen.
3) Lægge et billigere og tyndere plankegulv, der er sømmet ned i bjælkerne og understøttes idet det hviler på granulatet. Kunsten er at lægge det gulv uden at hvirvle granulat ind i noten. Og spørgsmålet er om det kan svare sig. Granulatet er ret dyrt. Det kommer an på hvor meget dyrere det er at lægge 30 mm planker, fremfor 22 mm.

Du kommer ikke til at hæve gulvet nævneværdigt. Overfladen på det eksisterende gulv lå 30 mm over overkant bjælker. 20 mm over eksisterende bjælkelag for afretningens skyld. + 22mm planke , så ender du på 42 mm - dvs + 12 mm. Med 20mm afretning, 20 mm plader pg 10mm parket ender du 50 mm over bjælkelaget dvs + 20 mm.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-03-12 17:29

hvis du bestemmer dig for at fjerne indskudsleret, kan det nemt klares.
ring til et af de større kloakfirmaer. de har en tørsuger. den fjerner det hele på meget kort tid.
jeg ved godt, at den koster 1500-2000 i timen, men den sparer dig for et kæmpe arbejde.
og hvis du fjerner det, skal det erstattes af noget andet.
jeg kan anbefale, at du retter bjælkerne op ved at skrue reglar på siden af bjælkerne.
hulrummet du får mellem indskudsbrædder og gulvbelægning fylder du ud med rockwool.
så lægger du et 28 mm plankegulv ovenpå og vupti, så har du nyt gulv.
den lyddæmpende effekt af rockwoolen er dog ikke så stor som indskudsleret.
du kan afhjælpe det en smule ved at lægge gipsplader eller fibergips direkte ovenpå indskudsbrædderne inden du isolerer.
og du skal lægge en elastisk fuge i samlinger og ud mod bjælkerne så der er mindst mulig lydgennemgang.

Kommentar
Fra : taras

Dato : 26-03-12 17:58

Mht til fibergipsplader, og svømmende gulv oven på det...
Jeg har pt. 88 cm mellem mine sømrækker, dvs. fjerne jeg indskudsler, står jeg med et ca. 76cm hulrum.
Mig bekendt må man f.eks. ikke ligge gulvspånplader på noget over 60 cm, gælder det samme for fibergips?

trimare46> god ide med en tørsuger, men det er et baghus og på anden sal, dvs. de skal bruge en ~70 meter slange på for at suge skidtet op. Er det virkelig en mulighed eller vil jeg ligeledes blive revet her
... kender du også nogen der gør det billigt (eller er det google ;) ?

Kommentar
Fra : taras

Dato : 27-03-12 11:32

Har nu fået bekræftet at hvis indkudsler er intakt, så forbliver det BD60 og må derfor gerne forblive.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-03-12 15:16

det kan sagtens klares med så lang en slange. har selv kørt med sådan et udyr et par år.
du behøver ikke lægge fibergipsen ovenpå strøerne. den gavner mindst ligeså meget nede på indskudsbrædderne.
og det lige vel stor afstand til spånpladegulv, men et almindeligt plankegulv kan sagtens gå. og så sparer du også lidt højde.
men det bliver ikke svømmende gulv du får. det er nødt til at skulle skrues fast.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 29-03-12 21:34

Citat
Mht til fibergipsplader, og svømmende gulv oven på det...
Jeg har pt. 88 cm mellem mine sømrækker, dvs. fjerne jeg indskudsler, står jeg med et ca. 76cm hulrum.
Mig bekendt må man f.eks. ikke ligge gulvspånplader på noget over 60 cm, gælder det samme for fibergips?

Strøafstanden er irelevant. Fibergipspladen hviler ikke på strøerne, men på gasbetongranulatet, ligesom et støbt dæk eller en flise hviler på stabilgrus. Hvis du vil være helt sikker,så grav ned til indskudsbræddrne et enkelt sted ,og se om de logger i en not, og ikke på en påsømmet liste. Gør de det er der kun en teoretik usikkerhed, og det er om indskudsbrædderne kan klare den dynamiske nedbøjning fra færdslen på gulvet. Det er meget teoretisk. Den statiske nedbøjning kompenserer du jo for, når du afretter gasbetonsgranulatat. Det fremgår altsammenb af firmaets hjemmeside.

PS: Det opgravede indskudsler skal fugtes og presses ned igen, både aht brandspredning.

VH

Klement