/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Skal man radon sikrer gulvet i nybyggeri~
Fra : Odense
Vist : 1997 gange
25 point
Dato : 27-05-03 23:03

Skal man radon sikrer gulvet i nybyggeri ? er det lov

Kommentar
Fra : Bolino

Dato : 28-05-03 00:32

Ja, ifølge bygningsreglementet! Jeg har fundet følgende link (http://www.leca.dk/brochure/grafik/03-11a.pdf) så du kan læse lidt mere om det her!

Radon
Radon er en radioaktiv luftart og kommer især fra undergrunden.
Den er yderst sundhedsskadelig. Det er derfor
meget vigtigt at begrænse indholdet af radon i luften
indendørs på et så lavt niveau som muligt.
Bygningsreglement BR 95 (kapitel 11.4.2) samt Bygningsreglement
for småhuse BR-S 98 (kapitel 6.5.2) kræver, at
bygningskonstruktioner mod undergrunden skal udføres
lufttætte for at forhindre, at radon trænger op i bygninger fra
undergrunden.
SBI-anvisning 189, der indeholder vejledninger om, hvordan
konstruktioner kan udføres, så de opfylder Bygningsreglement
for småhuse BR-S 98, nævner bl.a.:
“...kan indtrængning af radon kun undgås ved at
trykudligne det kapillarbrydende lag til atmosfæren,
samtidig med at terrændækket gøres så tæt som
muligt.”
Denne brochure er udformet med baggrund i vejledningerne
i SBI-anvisning 189 og skal byggeteknisk anvendes
sammen med LECA-brochurerne “Terrændæk med LECAnødder
coated”, “Fundamenter” og “Kældervægge”.
Disse brochurer tilsendes gerne.

Lars Sørensen

Accepteret svar
Fra : ruder4

Modtaget 25 point
Dato : 28-05-03 07:54

Ja, som der rigtigt bliver sagt, skal man radon-sikre i alt nybyggeri. På følgende link kan du se, hvad Bygge- og Boligstyrelsen skriver om sikring af boliger for radon.

http://www.efs.dk/download/pdf/radon_nybyg.pdf

Med venlig hilsen ruder4

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 28-05-03 08:19

nogen her som har lavet en radon sikring før af et gulv ? på hvilken måder er det lavet...

Kommentar
Fra : sredna2210

Dato : 28-05-03 10:33

Man kan købe en stor rulle plastic og lægge ud under gulvet (oven over betonet)....(ved ikk lige hvad for noget gulv du har)....men altså plasic kan bruges som radonspærer.

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 28-05-03 13:22

Det er så nemt - når soklen er fædig smider man bare murerpap hen over soklen og over samlingen mellem fundament og betongulv og ind over gulvet - evt, inden slidlaget er støbt. Se tegning i den fil jeg sendte før.

Her er også lige et uddrag derfra:

Konstruktioner - terrændæk
Uanset den øvrige byggetekniske udformning af terrændæk indgår
der normalt en pladsstøbt betonplade i konstruktionen.
Denne betonplade kan være velegnet til at forhindre
luftindtrængning fra underliggende jordlag, såfremt den udføres
med tætte fuger og minimale gennemgående svindrevner og
sætninger.
Det kan anbefales, at betonpladen udføres i en tykkelse, der mindst
er 80 mm, og at den vibreres ved udstøbningen. For at modvirke
svind- og sætningsrevner bør den forsynes med en passende
svindarmering, fx Ø 8 pr. 300 mm i begge retninger eller Ø 3 mm
trådnet med 50 mm maskevidde, og støbningen bør være beskyttet
mod udtørring i ca. 4 døgn efter støbning. Støbningen skal helst
udføres i en arbejdsgang. I modsat fald skal armeringen være
gennemgående i indre støbeskel. (Se iøvrigt litteraturhenvisning nr.
4).
Eventuelle støbeskel renses omhyggeligt for slam og urenheder.
Når støbningen genoptages skal den afbundne beton være
vandmættet og svummet med cementvælling umiddelbart før næste
støbeproces.
Tilslutninger mellem betonplade og fundamenter skal også udføres
tætte.
Hvis der anvendes kantisolering tilbrydning af kuldebroen, bør
denne placeres i fundamentets midte eller overdækkes med lufttæt
folie, der klemmes under bagmur og klæbes tæt til betonpladen i
hjørnernes overlæg.
Radon trænger op gennem jorden sammen med luft, når
barometerstanden falder. Da der er tale om lufttrykforskelle på op
til 0,1 atmosfære, er det en ekstra sikkerhed for at undgå opstigning
af radon til huset, at ventilere drænlaget til atmosfæren.
Trykudligningen kan ske via en eller to åbninger til det fri,
eventuelt via omfangsdrænet som vist på side 12.
Terrændæk, udstøbt af luftgennemtrængelig klinkerbeton eller
andet luftgennemtrængeligt materiale med en tynd overbeton, anses
ikke for at være tilstrækkeligt tæt. Såfremt et sådant materiale
anvendes, er det nødvendigt enten at udlægge en tæt membran med
tætte (svejste eller kl2æbede) samlinger, eller påføre et tæt lag. Det
skal dog understreges, at en tæt membran kan give vanskeligheder i
form af vandansamlinger under byggeprocessen. Også i andre
tilfælde, hvor der ikke etableres et sammenhængende betondæk,
kan det være nødvendigt at udlægge/påføre en membran, der sikrer
tæthed.
Membranen kan placeres, hvor det findes hensigtsmæssigt i den
pågældende konstruktion, hvis det kan ske uden risiko for
fugtskader. Såfremt membranen placeres frit tilgængeligt ovenpå
terrændækket og dermed udsættes for færdsel i byggeperioden, bør
der anvendes et materiale, der kan modstå disse påvirkninger. Det
anbefales, at der anvendes en membran, hvis tykkelse er mindst I
mm, brudtøjning er mindst 200 % og brudstyrke er større end 8
N/mm2.

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 25-11-03 10:31

Hej igen Odense.

For lige at være lidt fræk ville jeg lige høre, om du kunne acceptere et af ovenstående svar, hvis du har fået svar på dit spørgsmål??????????? Så spørgsmålet kan blive lukket.

Med venlig hilsen Ruder4

Godkendelse af svar
Fra : Odense

Dato : 19-03-04 17:34

Tak for svaret ruder4.