/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Gælder den ansættels kontrakte
Fra : Disi
Vist : 933 gange
100 point
Dato : 21-03-12 09:18

Vi er et lille Firma der desværre kom til at skrive overindkomst med Metal i 1995
Vi bliver enige med de 3 folk vi har i Dec 2008 at de får en 10 kr mere i timen,for at slippe overindkomst.
( den eneste forringelse af overindkomst er fuld løn under sygdom) vi havde en medarbejder der lå syg 8 uger hvor vi måtte betale fuld løn, pension, feriepenge, sh penge .Det var en dyr omgang,da vi måtte ud og leje en anden mand til at fuldføre arbejdet.)
Vi skriver en mail til Metal Dec 2008 at vi vil opsige overindkomst ,vi får mail tilbage hvor de bekræfter ,men at vi skal komme med en lokal overindkomst mellem arbejdsgiver & løn modtager.
Det går lidt i glemme bogen ,men i 2011 laver vi nye ansættels kontrakter hvor der står time løn 175.00 pension 8% ferie fridage 6 % ,sundhedsforsikring ,fri bil og telefon til rådighed.og ca 37 timer pr uge
Det skriver medarbejdere under på ,og alt er i sin skønne orden …. Tror vi
Nu bliver vore medarbejder kimet ned at metal ,hvor de siger at deres forringelse af overindkomst er væsligt forringet. og de skulle møde op på Metal og skrive under på et eller andet ,men de nægtede alle 3 .Metal bliv lidt pige sur, og meldte tilbage at så måtte de komme med et oplag ?
Hvad gør vi lige nu ??? vi har det godt alle sammen ,hvorfor skal Metal så ødelægge den gode stemning i vores lille Firma ???
Gælder den ansættels kontrakte vi lavede sidste år hvor der står Aftalen er ikke omfattet af en overenskomst

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-03-12 10:35

Så længe du ikke bryder lovgivningen, kan du da gøre hvad der passer dig....

Hvis du og dine ansatte er enige er den pot jo ikke længere (vi lever endnu i et frit land).....

Hvis du vil have "sikkerhed" for du ikke bryder nogen lovgivning, må du jo gå rettens vej (eller lade modparten gøre det).... som minimum lade en advoket med speciale i arbejdsret lade det undersøge....

Der er IKKE en eneste jordisk sjæl der kan kan fortælle dig det udover en dommer - og selv der er der jo ingen garanti for de dømmer ens....

Du kan med sikkerhed få masser af svar der både siger JA og NEJ - men de kan ikke bruges til noget...
Arbejdskonflikter kan ikke løses af Kandu - det ville sgu være for nemt

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 100 point
Dato : 21-03-12 10:53

Dansk Metal, er -naturligvis - ked af, at de ikke har fået fornyet en overenskomst, med Jer. Jeres ansatte derimod, er helt tilfredse med den nye kontrakt. Jeres ansatte er medlemmer hos Dansk Metal. De kunne jo tage en snak med metal om, at afdelingen ikke skal blande sig yderligere, da de er tilfredse.

Er de ansatte til det, kan de jo overgå til en anden faglig organisation/A-kasse, end dansk metal - kan de fortælle i deres afdeling. Det kan nok løse afdelingens problem.

Der er aftalefrihed i DK, og så længe man aftaler inden for lovgivningen er aftalen gyldig.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-03-12 10:57

Underligt at Metal ikke lavede mere bøvl dengang overenskomsten blev sagt op.

"Væsentligt forringet" gælder for mig at se kun det punkt med fuld dækning under sygdom.

Iøvrigt forsvinder skattefradraget for sundhedsforsikringer, så den skal I nok tage op.

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 21-03-12 12:59

Hej Refi
Hvad mener du med Så længe du ikke bryder lovgivningen ??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-03-12 13:13

Det kan da ikke misforståes

Jeg er ikke advokat i arbejdsret - det er en sådan du skal have fat i.......

Han må kunne svare på det meste - resten er så op til en dommer.....

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 21-03-12 13:17
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-03-12 14:30

Citat
Hvad mener du med Så længe du ikke bryder lovgivningen

Alle er beskyttet af almindelige regler om arbejdstid, ferie/feriepenge, opsigelser, overtidsbetaling, barsel, arbejdsmiljø m.v.
Opstår der tvister om disse i virksomheder hvor der ikke er overenskomst vil de alligevel blive løst i retten ved fagforeningens mellemkomst hvis den forurettede henvender sig der (kræver at han er medlem), hvis ikke bliver det et civilt søgsmål..........arbejdsgiveren taber næsten altid.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-03-12 15:09

Citat
arbejdsgiveren taber næsten altid.

Det tyder jo på de "bryder" loven

Kommentar
Fra : netop

Dato : 23-03-12 23:46

Du kan få tjekket din ansættelseskontrakt her:

http://www.krifa.dk/fs/ansaettelseskontrakt.aspx

Godkendelse af svar
Fra : Disi

Dato : 09-04-12 14:06

Tak for svaret alka.