/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Starte en bådmotor på en let måde
Fra : amonsendk
Vist : 2287 gange
100 point
Dato : 11-03-12 10:39

Kære alle
Jeg overvejer at købe en lille motorjolle - men er lidt usikker overfor om jeg har kræfter nok til at starte en bådmotor. Da jeg var barn kæmpede min far altid med det Findes der påhængsmotorer der er lette at starte ? Kan man starte dem med en nøgle ? Har nogen erfaringer med el påhængsmotorer ?
KH Jeanett

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 11-03-12 10:42

Der findes med elstart, når man betaler for det.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-03-12 13:22

Her er noget du måske kan bruge: http://www.bue-net.dk/index.php?cPath=1_106_107

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-03-12 13:42

Kan man ikke skubbe den i gang som en bil ?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-03-12 14:13

Citat
Kan man ikke skubbe den i gang som en bil ?

Jow-jow da, man skal bare huske dykkerudstyret!

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 11-03-12 14:47

Det kan godt lade sig gøre at skubbe den i gang, -bare der skubbes hurtigt nok. -Det kan jo også lade sig gøre at hoppe over et hus, bare du hopper højt nok.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 11-03-12 15:56

hvis du køber en motor af mærket mariner, får du en motor der er nem at starte og som er driftsikker. den kan også fåes med elstart når du kommer op omkring 15-20 hk.
og du skal da være velkommen her hos bådfolket. vi er altid glade for nye udøvere.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 13-03-12 11:08

Jo mindre påhængsmotor, jo nemmere er den at starte med rekylstart = startsnor. Når du kommer op i fx 15 HK, så er rekylstarten lavet i udvekslingen, så den er til at starte med rekylstart, men det er herfra denne størelse, der skal lidt flere kræfter til.

En to-takter er nemmere end en fire-takter at rykke i.

Elstart er ikke så forholdsmæssigt dyr, fx 3000 kr. på en 15 HK. Det er er vigtigt er, at motoren er i orden. Når en påhængsmotor har stået i en peroide, skal der benzin frem til karburatoren. her skal "gummibolden" være hård. Efterfølgende, så skal man have lidt erfaring med den pågældende motor. Nogle skal have choker - ander ikke og nogle halv choker, for at starte.

Elstart foregår med en startknap på motoren. Er motroen med fjernstyring, foregår starten på en startknap på fjernbetjeningen.

Når der er benzin i karburatoren, skal motoren starte i senest 3. forsøg. Når du ser mange trække i startsnoren 217 gange og motoren ikke starter, så er det oftest fordi de har druknet motoren og tændrørene er våde, eller der ikke er rigtig tænding, eller der ikke er benzin til at starte på. Er det en ældre to-takter, kan der være problemer med utætheder i motoren, så den ikke har komp. nok til at kunne starte.

El-påhængsmotor, er primært beregnet til lnagsom sejlads, og "larmer" naturligvis mindre.

En lille en-cylinder to-taksmotor er let at starte. De findes op til 5 HK, de ryster meget og er man kan mærke det i hele båden. Fra 6 HK og opefter, starter de normalt med to-cyl. eller flere cyl. Det giver en roligere gang og ryster ikke båden så meget.

Skal du have med indenbordes motor, er det altid med el-start.

En dejlig hobby. Båd med højt fribord (høj ræling) er en god ting at gå efter.