/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Støj i højtalerne
Fra : Fattig
Vist : 777 gange
100 point
Dato : 10-03-12 10:07

Jeg har tilsluttet bærbar computer til sterioanlæg.
Her har jeg opdaget at der er "brummelyd" fra højtalerne hvis computeren ikke er tændt (bruger udgang til hovedtelefon i computer og indgang aux i forstærker).
Denne "brummelyd" ophører når jeg tager strømforsyningen fra, altså kun bruger computerens batteri eller når jeg tænder for computeren.

Hvad er årsagen til denne støj?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-03-12 10:42

Den tekniske forklaring er noget indviklet og kræver godt kendskab til elektroteknik.
Det hænger sammen med kondensatorer til bekæmpelse af radiostøj. De sidder i den bærbares svitchmode strømforsyning.
En ægte jordledning til strømforsyningen( hvis den er beregnet til det) og til forstærkrten også, kan hjælpe på det, men nok ikke fjerne det helt.

Accepteret svar
Fra : olehenne

Modtaget 110 point
Dato : 10-03-12 10:43

Hej Fattig.
Har samme problem, når jeg tænder stereoanlægget med kabel i hovedtelefon-udgangen i TV'et. Men det ophører når TV'et er tændt.
Omvendt er der ikke noget brum. Og så har jeg en fin lyd fra TV'et og kan bruge fjernbetjeningen til styrken i HT.
Det er såkaldt netbrum fra lysnettet via kablet til TV'et og uskadeligt.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 10-03-12 13:16

Det er fordi du ikke bruger et skærmet kabel til indgangen på din forstærker.
der skal være en skærm uden om inderlederne, som forbindes til chassiet.

vic200

Godkendelse af svar
Fra : Fattig

Dato : 08-04-12 18:43

Tak for svaret olehenne.
Beklager at det har taget lang tid at godkende dit svar