/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Tilslutning af induktionsovn, 32A!!!!!!!
Fra : alfa
Vist : 3064 gange
100 point
Dato : 09-03-12 14:49

Hej

Jeg har en induktionsplade (http://www.aeg-electrolux.dk/Products/Madlavning/Kogeplader/Induktion/HK764400IB) som er på 7400W og 230V, det umiddelbare ampere-forbrug ville i så fald være 32A, hvordan kan det passe, jeg ved godt det er en induktion, men skal man virkelig ud og finde en sikringsgruppe på 32A (eller 35A som jo vist er den nærmeste), da man jo normalt har max. 16A i en normal "hus-tavle" til sådan noget, jeg synes bare det lyder meget mærkeligt, er der nogen der har en god forklaring til dette???

På forhånd tak

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 09-03-12 15:12
Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 09-03-12 15:40

Det er fordelt på 3 Faser R,S og T og en NUL Det er 3 x230V

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 09-03-12 15:43

230 x13 amp = 2990 W pr. fase 2990 x3 = 8970 W på 3 faser

Accepteret svar
Fra : flemming_h

Modtaget 100 point
Dato : 09-03-12 15:49

Hej Alfa

Hvis du downloader brugsanvisningen , under tilslutning står der kan tilsluttes med 1 eller 2 f.
men det står ikke på mærkepladen

vær sikker på,du kan bruge 2x 230v (2x 3680 w) det er vel sjældent man bruger max belastning
i længere tid

venlig hilsen

Flemming

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 09-03-12 15:49

13 Amp sikring er det der MAX må bruges på 1,5 kvatrat ledning, er der 2,5 kvatrat ledning må der bruges 16 Amp sikring.

Kommentar
Fra : flemming_h

Dato : 09-03-12 16:00

Hejdu 58

Ja det er korrekt men det beskrives som 16 A

Ifølge installationsvejledningen er det kun 1x 230v eller 2x230 v ikke 3f.

Flemming

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 09-03-12 16:13

16 Amp x 230 Volt = 3680 Watt pr fase, 2 faser = 7360 Watt, det skal så bare være 2,5 kvatrat ledning, og en sikring på 16 Amp pr fase , så kan det tilsluttes på 2 faser

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 09-03-12 16:15

så kan det tilsluttes på 2 faser .
det er selfølgelig + NUL, så der er 2 x 230 volt 16 Amp. = total 7360 Watt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-03-12 17:10

Du skal bruge en gruppe på 3 X 16 amp og 2,5 kv kabel/ledninger.
De 2 faser til induktionspladen
Den sidste fase kan du passende bruge til en bageovn evt. med pyrolyse.

Sådan er det lavet hos mig.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 09-03-12 17:50

Det er selfølgelig en kraftgruppe til for at induktionsplade kan bruges fult ud = MAX belastning.
En 3 faset kraftgruppe består af 3 faser R, S, og T en NUL og en Jord, ud fra det kan laves 3 fase med 230 volt, og hvis kablet kun er 1,5 kv. må der MAX være 13 Amp sikring pr. fase = 2990 Watt pr. fase. Er der brugt 2,5 kv. må der MAX være 16 Amp pr. fase = 3680 Watt pr fase, så for at induktionsplade kan bruges fuldt ud, skal den monteres på to faser og en NUL + Jord i kraftgruppen = 2 x 230 volt.
Hvis lysgruppen i køkkenet er på fase R i målertavlen, ja så monteren man induktionsplade på faser S & T i krafystikket på vægen, det er for hvis der laves kaffe mm. på fase R så den er belastet med ca. 13 Amp, og induktionsplade også bruges på fase R med ca. 16 Amp. Så er det samlede forbrug på fase R på ca. 29 Amp + det der også er forbundet på fase R i huset, og hvis MAX forsikring i gruppetavlen er en 25 Amp pr fase, ja så springer den. De fleste forsikringer dog 35 Amp.
SÅ DER FOR SKAL DER LIGE TÆNKES LIDT FØR HVILKEN FASE DER SKAL BRUGES.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 09-03-12 23:54

Hvad er sandsynligheden for at alle zoner køre max i længer tid.....

Bassebo

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 10-03-12 10:11

Citat
Hvad er sandsynligheden for at alle zoner køre max i længer tid.....

Meget meget sjældent, måske til jul, eller anden større begivenhed, hvis der skal laves meget varm mad, og ovnen også er gang, ja så er det rart at belastningen er jævnt fordel på alle tre faser, så der undgås driftstop, sådan en dag

Godkendelse af svar
Fra : alfa

Dato : 10-03-12 18:29

Tak for svaret flemming_h. Du var den der kom først med det rigtige svar, men selvfølgelig stor tak til jer andre også..

Det viste sig at den skulle have 2 faser og så kørte det, jeg kan bare lære at kigge ordentligt i brugsforvirringen, men tak for svaret, det var til stor hjælp.

Kommentar
Fra : flemming_h

Dato : 11-03-12 14:36

Hej Alfa

Selv tak er glad for at hjælpe men de andre svar var også korrekte

v/h Flemming