/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Flytte fladstammen i etageejendom
Fra : taras
Vist : 8942 gange
100 point
Dato : 09-03-12 12:05

Jeg bor på 2. sal i en 5 etagers ejendom.
Jeg skal nedlægge et gammel toilet, og i den forbindelse vil jeg gerne flytte faldstammen ca. 80 cm. således at den kan komme ind i en rørkasse med alle de andre rør (og ikke stå midt i det hele)

I samme skal der ligges nyt gulv, så det bærende gulv bliver revet op, og mit loft bliver sænket, dvs. at jeg forventer at lave et knæk under gulvet, og igen mellem sænket loft og loft.

Dertil kommer nogle spørgsmål...
- Kan/Må man det (selvf. aut. udført) ?
- Skal der være inspektionslem/adgang til der hvor knækket er under gulv og over loft?
- Hvad vil I vurderer det koster (anslået)

Jeg får selvf. en bliktud forbi, men da jeg pt. sidder og laver 3D modeller af mit ny køkken, samt regner på budgetterne vil det være rart at have en indikation.
..og I er jo så kloge

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-03-12 12:13

Du skal givetvis have accept af udlejer/ejer/andelsforening.

Derudover kan du vel ikke flytte din del af faldstammen 80 cm, uden at det påvirker over/underboer?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-03-12 12:36

Som Vagnr. skriver...

Du må slet ikke lave noget af det uden tilladelse (den tvivler jeg på du får) - UANSET om det er din ejendom eller ej....

Kommentar
Fra : taras

Dato : 09-03-12 14:12

Hej Vagnr

Selvfølgelig skal jeg have accept af foreningen.

Ja det vil nok være en problematik omkring fremtidig udskiftning, da det selvfølgelig er besværlig gjort ved at der er "knæk" på min etage.
Jeg kan ikke se hvorledes det skal påvirke under/overbo... jeg snakker jo netop om at udfører "flytningen", ved kun at gøre det på min etage, dvs. at faldstammen forsætter samme sted som altid hos under/overbo.

Venligst Taras

Kommentar
Fra : taras

Dato : 09-03-12 14:14

Hej Refi

Din vurdering af om jeg kan få tilladelse eller ej, er den baseret på noget ræsonnement, eller blot din mavefornæmmelse?

Venligst Taras

Kommentar
Fra : taras

Dato : 09-03-12 14:23

Et lille forsøg på at illustrer

Normal faldstamme...
_____
|
__|__ 3.sal
|
__|__ 2.sal
|
__|__ 1.sal

Mit ønske...
_____
|
__|__ 3.sal
|__
|
__|
__|__ 2.sal
|
__|__ 1.sal

Kommentar
Fra : taras

Dato : 09-03-12 14:24

øv, den slettede mine mellemrum

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-03-12 14:25

Har INTET med mavefornemmelse at gøre.....

Men jeg har meget svært ved at forestille mig at du vil få tilladelse til ombygninger af den slags på en ejendom der IKKE tilhører dig....

Du kunne jo "tilbyde" at lave en helt ny faldstamme fra top til bund - det ville du nok nemmere få "godkendt"

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 09-03-12 16:53

det er ikke noget problem at lave. dog skal du lige være opmærksom på, at du jo skal have plads til at ændre rørføringen både i gulvet og under loftet.
og du må ikke flytte røret selv, men alle forberedelserne må du gerne lave.
og det er ret begrænset hvad det kan koste at flytte røret hvis du har gjort det hele klar.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-03-12 18:54

Jeg er ikke ekspert i faldstammer, men medmindre I har meget stor afstand i etageadskillelserne, kræver det vel meget skarpe knæk, jeg gætter på det nemt vil skabe problemer, hver gang en eller anden taber en ble i toilettet.

I en ejendom, hvor en af mine unger gerne vil have flyttet faldstammen i sin lejlighed, kun ca det halve af det du taler om, hele faldstammen skal skiftes, men løsningen er ikke på plads (endnu?).

Kommentar
Fra : taras

Dato : 10-03-12 13:25

trimare46 > som sagt bliver gulvet revet op og loftet sænket, så jeg tænker at man sagtens kan få nok fald på... med andre ord, det hele bliver gjort klar.
Har du erfaring med det?

Vagnr > ved du hvor stort et fald der skal være som minimum, for så kan jeg jo regne på det?
Man udskifter sjældent et stykke af en faldstamme, uden at udskifte den hele vejen, så det kunne jeg forstille mig vil blive samme tilfælde her?!

...er der nogen der ved hvor stort faldet skal være?
NB. det er en toilet faldstamme (hvis det betyder noget)

Kommentar
Fra : taras

Dato : 10-03-12 13:39

Det lader til at det kan man godt.
Faldet på toilet faldstamme skal være 2cm pr. meter, og toilet faldstammer skal være min 100 mm

Så er det mere et spørgsmål om tilladelse fra foreningen. Problematikken her er...
Det er foreningens ansvar at vedligeholde/udskifte faldstamme, og foreningen vil blive pålagt en større udgift hvis der ligger et knæk på en etage.
Dvs. at enten skal foreningen acceptere det, eller også skal der laves en klausul om at lejlighedens ejere skal betale merudgifter ved senere renovation... altså lidt noget rod.

Dvs. at jeg mangler at finde ud af:
- Skal der være inspektionslem til lige der hvor der er knæk på rørene?
- Hvad skal man forvente det vil koste?

Tak!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-03-12 14:14

Altså, stadigvæk, jeg har ikke forstand på faldstammer, men et næsten retvinklet knæk (fra lodret til fald på 2%) lyder voldsomt i mine ører. 2 cm/m svarer til faldet i min kloak, der har jeg flere gange oplevet problemer med "opstuvninger" af toiletpapir, heldigvis i en samlebrønd, ikke lækkert at ordne, men billigt gør-det-selv

Jeg googlede denne, resultatet ikke opmuntrende for dig eller min søn, desværre

http://www.ezz.dk/379218-andelsbolig-bestyrelses-beslutning

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 10-03-12 15:43

Husk nu at advare beboerne oven over dig før du afmonter faldstammen. Det giver et være svineri og en meget kort arbejdsdag, hvis du er smurt ind i lort fra top til tå...

Men ellers kan jeg sige at jeg har lige renoveret en stuelejlighed, hvor faldstammen blev rykket andet sted hen (1,5.m.). Så det kan lade sig gøre, men kræver nok dv. tilladelser som andre har været inde på. I sidst ende kommer det nok an på hvem der har ansvaret hvis du flytter faldstammen og der herefter opstår problemer..... - luftscener eller andet der kan være til scene for de andre beboer. Hvem hænger så på den.... DIG?

Så forhør dig en ekstra gang før du går i gang.

PS.
Har du overvejede at lave inddækningskasse hvor faldstammen står nu. (vådrumsgibs)

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 10-03-12 16:45

Hej du får ikke lov til at lave forskudt rørføring med under en 45 graders vinkel på røret, er den eksisterende faldsatmme støbejern eller pvc, det har ikke den store betydning ud over det er dyrer at koble støbejern sammen med pvc rør da der skal bruges spec. muffer til dette.

mvh
per

Kommentar
Fra : taras

Dato : 10-03-12 18:45

Vagnr > Det har jeg herfra... (http://www.gratisbyggetilbud.dk/raadgivning/spoergsmaal/6/2505/), der står der godt nok afløb, så måske jeg stadig fisker lidt i uvidenhed.

McBobo > Jeg vil jo flytte faldstammen fordi den kommer til at stå midt i rummet... selvfølgelig har jeg overvejet at smække en rørkasse om den.
Alternativt skal jeg flytte alle rør (lodrette strenge, gas og udluftning) fra den anden rørkasse over til den, således at jeg i det mindste kun har en.

Per > Du virker sikker på 45 grader, er det noget du ved med sikkerhed?

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 10-03-12 19:13

taras

det er det, og der er ikke noget at komme efter, det er tilladt at sætte 2 x 45 grader efter hinanden men ALDRIG 89 grader som rørene hedder, for det første ville det klaske helt ulideligt når overboerne trækker ud, men ifølge afleøsreglementet må det aldrig forkomme i en afløbsinstallation, det er noget andet med f. eks. brugsvand ogl.

mvh
per

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-03-12 19:15

taras, et fald på 2 cm/m ville betyde en 500 m lang faldstamme i et 10 m højt hus

Jeg har en ide om, at faldstammer som udgangspunkt er lodrette, men kan ikke finde noget der siger det eller det modsatte.

Spøg til side, hvis du vil være sikker, skal du, eller din VVS'er, kigge i

ds 432 Norm for afløbsinstallationer som du kan bestille fra bibliotek.dk

eller købe for over 900 kr

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 10-03-12 19:15

taras

for øvrigt kunne det måske være en fordel at anvende lydisolerende afløbsrør, såfremt du er plaget af udtrækslyde, når du nu alligevel skal udskifte i en lejlighed.

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 10-03-12 19:17

det er 2/00 altså 2 mm pr meter

per

Kommentar
Fra : taras

Dato : 11-03-12 12:43

Hej Per

Hvis det kun er tilladt at sætte 2 x 45 graders efter hinanden, vil jeg jo ende med at have 80 cm hen og 80 cm ned før den igen bliver lodret (~en retvinklet trekant), og ligeledes over gulvet... det er jo en "skidt" løsning.
Jeg havde netop forstillet mig at der skulle sættes en 89 graders vinkel på... men kan selvfølgelig godt forstille mig det klask der så vil komme når nogen skyller ud 2 etager ovenover.

Med andre ord, så læser jeg mellem linierne, at det burde jeg slå helt ud af hovedet :(

Tak!

Venligst Taras