/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
lejekontrakt regler gælder da for alle ?
Fra : return
Vist : 911 gange
300 point
Dato : 07-03-12 14:36

hej

nogen der ved om det kan være rigtigt at når man feks har fået solgt en andels forening og sidder til leje med nye leje kontrakter og der feks står man ikke må holde husdyr betyder det så ikke at det gælder for alle i ejendommen eller kan det virkelig være rigtigt at udlejer kan forfordele dem han synes må ha hunsd og så dem han ikke synes får nej til det nogen der måtte kunne hjælpe med et brugbart svar

p.s kan udlejer nægte den peson som står som lejer at få sin bedre halvdel skrevet på den når ens bedre halvdel har boet over 3 år sammen med en ?

håber der er nogen der kan hjælpe

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 07-03-12 14:52

Der kan sagtens være forskellige regler for forskellige lejere, reglen om husdyrhold kan eksempelvis være indført på et tidspunkt, lejere som flytter ind efter denne dato får det så indført i lejekontrakten, men beboere som har været der fra reglens indførelse fortsætter på samme vilkår som tidligere.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 07-03-12 14:53

Du kan se lejeloven her:

http://www.lejerneslo.dk/asp/startaz.asp

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-03-12 15:02

Hvad kommer andelsforening spørgsmålet ved ????

Din lejekontrakt bestemmer hvad DU må og ikke må - så længe det ikke er i konflikt med lejeloven...

Om "nogen" må holde husdyr bestemmer udlejer helt og holdent så længe det ikke strider mod evt. vedtægter....

Og JA - udlejer kan nægte at skrive andre på en lejekontrakt men ikke nægte andre at bo der med mindre der er restriktioner i tinglysning eller vedtægter... (f. eks. for mange personer i forhold til størrelse)

Udlejer kunne jo sagtens have en grund til det. f. eks. at du flytter og dermed "overdrager" lejligheden til en anden....

Det er umuligt ud fra de oplysninger, eller mangel på samme, at sige noget 100%

Kommentar
Fra : return

Dato : 07-03-12 15:38

Hvordan vil i som læser dette her tolke det ??

745 Må jeg holde kæledyr ?

Din udlejer har ret til at bestemme, hvorvidt du må holde kæledyr eller ej!

Står der i din kontrakt, at du ikke må holde hund, kat, marsvin og andre husdyr, har du valgt det forkerte sted at bo, hvis du er dyreven og brænder for at anskaffe dig et kæledyr. Bestemmelsen i kontrakten skal følges, for i modsat fald risikerer du, at udlejeren opsiger - eller endnu værre: ophæver - lejeaftalen, hvorefter du kan tvinges til at flytte.

Dog kan din udlejer ikke strø tilladelser ud efter forgodtbefindende. Han skal indtage en konsekvent holdning: Lejerne 'må ikke' eller lejerne 'må godt' holde husdyr, eventuelt kun visse husdyr. Og han kan enten skrive det som et vilkår i de enkelte lejekontrakter eller lade det fremgå af en husorden for ejendommen.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 07-03-12 15:43

Du kan stadig ikke ændre en eksisterende lejekontrakt, så hvis der tidligere har været en regel om at man godt må have husdyr, og den regel er blevet ændret, så kan den kun ændres på lejekontrakter der indgås efter regelændringen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-03-12 15:46

Det er jo lige det jeg pointerede....

Citat
Din udlejer har ret til at bestemme, hvorvidt du må holde kæledyr eller ej!

Vi kender jo ikke vilkårene for de øvrige beboere - de har måske haft husdyrene længe inden kontrakterne blev en realitet, og må derfor beholde dem til de dør osv....

Der skal meget mere oplysning til før du kan køre en sag på den slags....

PS...

Hvor har du teksten fra ?????

Kommentar
Fra : return

Dato : 07-03-12 17:06

refi

der er fra portalen familie advokaten.dk

tror i misforstår mit spørgsmål

så prøver lige igen.

før jul var det en andelsforening vi boede i og ja der var også regler for husdyr og der måtte vi godt og nu foreningen så blevet solgt og ophævet og blevet til leje boliger

problemet er altså at dem som havde dyr fra før ejendomen blev solgt jo klart nok stadig må have sine dyr men så høre alt så også op ,vi sidder til leje nu og vi fik alle nye leje kontrakter hvor i der står at man ikke må anskaffe sig nye dyr problemet er så lige det at en i opgangen har anskaffet sig en hunde hvalp og det må man jo så ikke ifølge leje kontrakten

for en udlejer må nemlig ikke forfor dele hvem han synes må ha kæledyr og hvem som ikke må ha det det er sådan jeg tolker det fra familie advokaten

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 300 point
Dato : 07-03-12 17:10

Så må du jo forelægge sagen fore udlejer.....

Klart at hvis der står i hundeejerens kontrakt at der ikke må holdes husdyr, skal den jo væk....

Vi ved jo ikke om de har anskaffet den UDEN udlejers viden - ved DU det !!!!!!

Har i ikke en lejerforening ????

ALENE står du svagt....

Kommentar
Fra : return

Dato : 07-03-12 18:21

refi

har spurgt kvinden som har anskaffet sig hunden hun fortalte at de haved fået lov til at holde hund af udlejer inden de flyttede ind men det undre mig meget for i de nye leje kontrakter stå der sort på hvidt at vi ikke må ha husdyr så læser det sådan at han har forfordelt en person som fik lov og sagt nej til os , ifølge det fra familie advokaten , står der jo at han ikke må forfordele- nogen må og andre ikke må .

hvordan tolker du det ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-03-12 18:25

Citat
at de haved fået lov til at holde hund af udlejer inden de flyttede ind

Det kan jo være løgn....

Snak i første omgang med udlejer....

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 08-03-12 05:19

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 08-03-12 09:53

DIN UDLEJER KAN GODT NÆGTE AT SKRIVE DIN SAMLEVER PÅ, MEN DET ÆNDRE IKKE NOGET FOR JER, UDOVER AT NÅR DU FLYTTER ER DER "KUN" EN TIL AT BETALE ISTANDSÆTTELSEN.

HVIS DU F.EKS DØR HAR DIN SAMLEVER RET TIL AT OVERTAGE LEJEMÅLET, UANSET OM HAN STÅR OPFØRT PÅ LEJEKONTRAKTEN ELLER EJ.
JEG MENER DET ER HVIS I HAR BOET SAMMEN I 2 ÅR, SÅ HAR HAN DEN RET.

MVH AG112