/ Forside/ Interesser / Helbred / Massage / Spørgsmål
10  mango 110
Def. af ordet Velvære.
Fra : Densmukke1
Vist : 709 gange
40 point
Dato : 03-03-12 22:34

Skal bruge ordet velvære i hjemmeside-sammenhæng.
Er flere steder stødt på forskellige måder at skrive velvære på.

Din velvære og/eller dit velvære? Nogle steder er det med din, andre med dit...

Det må betyde noget forskelligt!

Har du en definition af begge måder, må du gerne dele det med mig.

Glæder mig til at se flere bud på det!

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 04-03-12 00:20
Kommentar
Fra : pifo

Dato : 04-03-12 08:33

I følge Dansk Sprognævn / retskrivningsordbog , så hedder det "et" velvære.

Og man siger derfor, dit / mit velvære.

http://retskrivningsordbogen.dk/ro/ro.htm?q=velv%E6re

Du kan søge på Dansk Sprognævn, når du har den slags spørgsmål:

www.dsn.dk

Kommentar
Fra : Densmukke1

Dato : 04-03-12 09:14

Er hel klar over at det hedder et velvære, men ser også at det kan omtales som ex. Klinikken for din velvære....

Er det så følelsen velvære der her er tænkt på...?

Er også bøger der hedder "din velvære"

Men jeg synes selv dit velvære er rigtigst, men det kan være det er to forskellige betydninger.... Din contra dit.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 04-03-12 09:22

Nej, der er ikke flere betydninger
Jeg er sikker på, at det ikke hedder "en velvære - velværen" men "et velvære - velværet"
uanset, du kan finde folk, der skriver en velvære, så gør det det ikke mere rigtigt.

Det er ligesom, når du hører at mange siger advokado i stedet for avokado - det bliver det ikke rigtigt af.

eller hvis man siger selvskab i stedet for selskab

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 04-03-12 14:37

Pifo har fuldstændig ret. Det bliver ikke rigtigt,selvom det bliver gentaget. Det hedder heller ikke en"klædesbørste" men en klædebørste og heller ikke en papirskurv,,,,,men en papirkurv.......så enig det hedder "et velvære"......

Kommentar
Fra : Nyx-x

Dato : 06-03-12 23:28

He, he.
Nu vil jeg ved og cykle min lås.