/ Forside/ Interesser / Helbred / Handicap / Spørgsmål
10  valde. 300
invalidebil ?
Fra : kenwood
Vist : 1772 gange
200 point
Dato : 02-03-12 08:18

kan man som handicappet købe en ny bil selv også få den indregistreret som invalidebil,har det blå invalideskildt.jeg orker ikke at slåsse med kommunen i mange måneder for at få bevilgiet en bil.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 02-03-12 08:26

Hvad med at spørge kommunen, det må da absolut være nærliggende...

Du betaler jo selvfølgelig selv for bilen og indregistreringen og lignende...

Kommentar
Fra : webm

Dato : 02-03-12 08:27

Der står noget om den slags her:

http://www.invalidebiler.dk/lovstof/bekendt.htm

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 02-03-12 09:00

Komunen skal godkende din nye bil, men såvidt jeg ved må du bruge invalideskiltet på alle biler du køre i,vist du selv vælger bilen uden om komunen kommer der jo vægtafgift på altså en merudgift.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 02-03-12 09:08

Du må de selv købe alle de biler du vil uden at spørge kommunen.
Hvis kommunen går med til at sige ja (reglerne er strammet meget op sidste år), kan du få den billigere end hvis du selv køber den. Den bliver så uden afgift. Det er meget svært at få kommunen til at sige ja. det der med at det er for at kunne komme rundt og besøge folk, dur ikke mere. Du skal have en behov for transport, f.eks. til arbejde eller skole m.m.

vic200

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 02-03-12 09:10

Vil du læse lovgivningen m.m. så er den her:

http://www.handicare.dk/auto-danmark/Lovgivning1/

vic200

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 02-03-12 09:15

jeg skal ikke ansøge om bil,den er købt,det er spørgsmålet om den kan indregistreres som invalidebil.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-12 09:44

Citat
spørgsmålet om den kan indregistreres som invalidebil.

Det skal du snakke med motorkontoret om....

Kommentar
Fra : leob

Dato : 02-03-12 10:30

Citat
jeg skal ikke ansøge om bil,den er købt,det er spørgsmålet om den kan indregistreres som invalidebil.

Efter de nyeste retningslinier kan man køre i en hvilken som helst bil bare man har et gyldigt invalideskilt.
Jeg kan køre i svigersønnens bil f.eks. da jeg har et skilt (af den nye slags med billede).
Dermed kan jeg parkere på handicap-p-pladser m.v.
Komuunen skal ikke godkende noget (medmindre du vil have tilskud)
leob

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 02-03-12 20:57

spørgsmålet om den kan indregistreres som invalidebil. ???

det er det det handler om.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-12 21:14

Citat
spørgsmålet om den kan indregistreres som invalidebil

Med mindre bilen er ombygget kræver det ikke nogen speciel registrering

Kommentar
Fra : leob

Dato : 02-03-12 22:56

Refi har ret
Jeg har købt min egen bil for 20 år siden efter at have haft en støttet bil
Den skal ikke registres med mindre der er tale om kostruktive ændringer
Leob

Accepteret svar
Fra : leob

Modtaget 200 point
Dato : 03-03-12 01:53

Jeg har lidt mere tid nu, så jeg prøver igen:

Der er egentlig ikke noget (længere) som hedder invalidebil.

Tidligere (der er måske nogle enkelte endnu) havde man et blåt skilt med ordet "Invalidebil". Dette skilt måtte kun benyttes til den bil, der var registreret som "bruger" af skiltet og når den registerede bruger af bilen var med i bilen. Denne registering skete hos udstederen af skiltet (som ikke var kommunen, men en underafdeling af De Samvirkende Invalideorganisationer).

Med de nye skilte (som har et fotografi af indehaveren og som er tidsbegrænsede og som stadigvæk udstedes af DSIs underafdeling) er det ikke bilen, som er "invalidebil" men snarere brugeren, som har ret til visse fordele (f.eks. parkering).
Denne bruger kan altså bruge en hvilken som helst bil til formålet.
Brugeren behøver faktisk ikke en gang at have kørekort. En passager med af de nye skilte har de samme goder (min kone har f.eks. et skilt).om helst bil uden indblanding fra myndighederne. Der er brugeren af skiltet som har goderne. Sådan har jeg kørt i masser af år (fordi kommunen ikke længere vil betale tilskud til køb af bil efter jeg er holdt op med at arbejde).

Det er dog stadig sådan, at man kan søge om at få tilskud til køb af en bil. I sådanne tilfælde bliver bilen registeret idet den (normalt) ikke må sælges før nogle år er gået - vistnok 6 år
Det er jo netop ikke din situation fordi du ikke vil vente på sagsbehandlingen eller måske ikke får det bevilget.

Du må altså købe en hvilken som helst bil uden indblanding fra myndighederne. Der er brugeren af skiltet som har goderne. Sådan har jeg kørt i masser af år (fordi kommunen ikke længere vil betale tilskud til køb af bil efter jeg er holdt op med at arbejde).

Noget andet er, hvis du ikke kan føre bil uden hjælpemidler. I kørekortet kan der stå, at man skal bære briller. På samme måde kan der kræve automatgear eller håndbetjent speeder e.lign.
Hvis bilen derfor skal bygges om (håndbetjen speeder f.eks.) skal bilen og brugeren synes af en køresagkyndig. Det kan man vel også kalde at bilen bliver registreret, men jeg ved ikke om du falder i denne kategori. Det rager egentlig ikke kommunen.

leob

Kommentar
Fra : leob

Dato : 03-03-12 01:57

Undskyld, at denne tekst
[CITAT]om helst bil uden indblanding fra myndighederne. Der er brugeren af skiltet som har goderne. Sådan har jeg kørt i masser af år (fordi kommunen ikke længere vil betale tilskud til køb af bil efter jeg er holdt op med at arbejde).
[/CITATer kommet med to gange.
leob

Godkendelse af svar
Fra : kenwood

Dato : 03-03-12 06:42

Tak for svaret leob.