/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
halogen udskiftes med LED
Fra : olarsen
Vist : 876 gange
200 point
Dato : 01-03-12 17:38

Haves:
Et nyt gipsloft med dampspærre lige under (over) gipsen, vil gerne bruge de gamle halogenarmaturer, den type som må indbygges under skabe og med G4 fatning/10W.

Ønskes:
Bruge de gamle armaturer, (der jo ikke har bagdåse, som skal bruges hvis der var halogenpærer i), med 2,4W LED, det er nok ikke 100% lovligt, der står jo stadig max10W på armaturet, men så længe man bruger 2,4W LED er det vel ikke noget problem? Eller hyr.

Og til de, som straks vil råde med hensyn til strømforsyning, der er brugt en jernkerne trafo, så ingen problemer her. (Switchmode kører med en 30-40KHz, hvilket LED'ens elektronik ikke kan holde til)

Accepteret svar
Fra : michaelholm

Modtaget 210 point
Dato : 01-03-12 17:45

Hej,

Som du skriver er det ulovligt, men det kan lyse og der går sandsynligvis heller ikke ild i det og hvis der gør dækker forsikringen i hvert fald hvis ikke de opdager de ulovlige installationer

God weekend
Michael Holm

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 01-03-12 19:55

Jeg ville købe en godkendt transformator der er fremstillet til formålet,
fås fra 69,00 kr (sikkert billigere ved at google)
http://scanlys.dk/product.asp?product=466
http://scanlys.dk/product.asp?product=467

så kan du sove roligt om natten,......

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 01-03-12 20:04

Jeg har selv 10 LED pærer, monteret i et lille værksted,
de kører på en bærebar / transportabel batteri starthjælp fra H.Nyborg, til 298,00 kr
'anlægget' kører nu på 3. år uden problemer,
det holder strøm i op til 10 - 15 timer, afh. af forbrug, og antal tændte pærer,
eller dioder som de også benævnes.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 05-03-12 09:50

EA_HS, hvad har en godkendt transformer med sagen at gøre?, jeg mener netop at jeg pointerede at der ikke var et trafoproblem - læs spørgsmålet!

Michael, jeg har fra andet sted hørt at der skal bruges safeboxe hvis det er muligt at sætte halogener i, hvilket er ganske logisk, man ved jo ikke hvad fremtidige brugere kan finde på.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 05-03-12 17:15

Citat
EA_HS, hvad har en godkendt transformer med sagen at gøre?, jeg mener netop at jeg pointerede at der ikke var et trafoproblem - læs spørgsmålet!

Det ved jeg virkelig ikke,. jeg er ikke elektroingenør,.. eller noget der bare ligner,
men ud fra egen erfaring, ved jeg at 50% af de LED pærer jeg har købt,
skal 'vende omvendt'....... (eller er det omvendt)....
hvis jeg bytter om på plus og minus, kan de ikke lyse,
når jeg vender dem tilbage,.... lyser de fint igen, (ved godt det lyder skørt i nogle ører)

om det skyldes der er forskel på pærer og dioder, er der sikkert nogle der ved mere om end mig,
så det skal jeg ikke kloge mig på,
så,...det er alt jeg ved,.. om du kan bruge det til noget, ved jeg ikke.

men ellers Tak for venligheden, og den 'hyggelige tone'
det har været en udsøgt fornøjelse at konversere med dig.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 05-03-12 18:30

Typisk for nogle kandu'er, de kan ikke læse, nogle gange heller ikke stave, svarer i øst når man spørger i vest, de svare på spørgsmål uden et minimum af kendskab til emnet og slutter med at blive fornærmede når man høfligt gør opmærksom på emnet. En diode er en ensretter, derfor skal den vende rigtigt i forhold til +/- og derfor går det fint med alm trafo. Ikke alle LED pærer må forsynes fra en elektronisk omformer da der kan være elektronik indbygget i selve pæren, f.eks. hvis det er en 230 V pære, som ikke tåler 30 kHz fra en switchmode trafo.

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 06-03-12 21:00

Tak for svaret michaelholm.

Har nu lavet det hele med safeboxe, downlightkabler og derudover brugt 230V LED pærer, så burde det vel holde