/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Såning af ærter
Fra : tutten
Vist : 1842 gange
100 point
Dato : 27-05-03 16:05

Er der nogen der har hørt noget om, hvis man dypper ærter i petroleum inden man sår dem, så tager duerne dem ikke.

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 27-05-03 16:17

Nej det har jeg godt nok ikke hørt om, men tror nu heller ikke der kommer nogle ærter op, hvis man dypper dem i petrolium.

Kan ikke lade være med at tænke tilbage på et andet godt råd med hensyn til gulerødder........hvis man kom kaffegrums i renden sammen med frøene, så ville der ikke komme orm i gulerødderne. Jeg skal love for det virkede helt super perfekt...........der kom nemlig hverken gulerødder eller orm.

Så jeg har nok ikke så meget til overs for alle disse "gode" råd.

Hilsen
Grethe

Kommentar
Fra : Hugos

Dato : 27-05-03 16:49

Det lyder nu som en and! Jeg tror nærmere at petroleumet ødelægger cellestrukturen med manglende spiring til følge.
Det bedste råd er stadigvæk fuglenet, det er billigt og effektiv. Men pas på det ikke bliver en fuglefælde!!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-05-03 17:09

Ærterne skal ligge i blød i et døgn i almindeligt koldt vand. Så spirer de hurtigere. Og så skal de jo ned under jorden, så duerne ikke lige går og falder over dem...

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 27-05-03 17:22

Hej Tutten!

Jeg har valgt at gøre således.Købt en af de billige plastkrukker, kommet plantejord i den og såede ærter i den, holdt den inden døre til der var små spirer, derefter ud at stå med en stor klar sæk over indtil planterne er ca.10 cm høje. så bliver de plantet ud.( Det fungerer fint ).

Håber du kan bruge dette fif.
Hilsen Rita

Kommentar
Fra : summer

Dato : 27-05-03 18:39

De mange, mange år jeg har dyrket ærter, har jeg bare sået dem i en ca. 5 cm dyb rille, som er forvandet. Ærterne spirer "trygt og godt" i den dybde, og når de er oven ud af jorden, gider fuglene dem ikke. - Virker hver gang.

Mvh
summer

Kommentar
Fra : fa.dk

Dato : 27-05-03 21:30

Jeg kan godt lide, der er fugle i min have. Jeg har eksempelvis en solsort, der følger mig i hælene, når jeg ordner haven - og jeg hjælper den gerne med nogle regnorme. Og duer kommer der også, og der forsvinder nogle ærter. Det kalkulerer jeg med, så dels sår jeg nogle ekstra i en plantekasse i drivhuset til senere udplantning, og dels sår jeg nogle nye, hvor duerne har været. I stedet for at ærgre mig over, at der forsvinder nogen, kan jeg nu glæde mig over en længere ærtesæson, da de ikke alle er sået samtidigt.
Mvh.
Frank

Kommentar
Fra : Hugos

Dato : 03-06-03 20:31

Prøvede at ligge ærterne i vand natten over og såede dem så ud i starten af maj. Status her 3. juni er, at ikke en har spiret. Om det er
orm der er gået i dem ved jeg ikke. Der har været net over hele tiden, så det er ikke fuglene.
Her for nylig såede jeg så nogle ærter i plantebakker UDEN at de har fået vandbad om natten, 3 dage efter begyndte de at spire. Så lad være med at ligge dem i vand - måske tager det lidt længere tid, men hellere det end ingen ærter!!!

Kommentar
Fra : summer

Dato : 03-06-03 23:13

Ja, ja af skade og gode råd bliver man klog. Så dog de ærter hvor de hører hjemme - i haven

mvh
summer

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-06-03 17:45

Nårh, det kunne være, at jeg skulle ud og kikke til MINE ærter.....

Det gik da meget godt sidste år.....