/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Naturgas contra olie
Fra : lgs
Vist : 931 gange
45 point
Dato : 23-02-12 23:34

Den megen tale om udfasning - ad åre - af oliefyr samt som indehaver af et bedaget oliefyr har ledt mig til søgning på priser på f.eks. gas og der kom det som ihvertfald for mig som en overraskelse, at ud fra forudsætningen (Dongs´s) at 1000 lit olie ~ 900 m3 gas, er der med dagens priser ca. 3.200 kr at spare ved at erstatte 1000 lit olie med 900 m3 gas (altså forudsat at afbrændingen af de 1000 lit giver samme varme som de 900 m3).
Da hverken Dong eller min olieleverandør er absolutte sandhedsvidner, hører jeg gerne jeres uvildige kommentarer.
Anskaffelse af naturgaskedel er så et helt andet spørgsmål. Hverken jord- og/eller solvarme eller pilletræsbrænder er mulige alternativer her.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 24-02-12 00:19

Da staten fastsatte prisen på naturgas med afgifter m.m. var det sådan at gas skulle koste det samme som olie. Gassen regnes ud fra et gennemsnit vist nok på de sidste 3 mdr. Men de sidste stigninger på markedet kan gøre forskellen. Gassen skal nok komme efter.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-02-12 06:30

Thyregod8 har ret i sammenhængen mellem prisen på naturgas og olie, den skal ses i forhold til brændværdien, som netop er 1,1 l olie svarer til 1 m3 naturgas.

http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Geologi_og_kartografi/Oliegeologi/naturgas/naturgas_%28Sammens%C3%A6tning_og_egenskaber%29

I praksis varierer brændværdien på gas (og olie) lidt, det justeres gasprisen løbende efter.

Gassen sviner kedlen meget mindre end olie, og skal derfor renses hvert år, de fleste gaskedler kan nøjes med hvert andet år, så der er der en lille besparelse.

Hvis du vælger naturgas (hvad jeg tror er klogt, det kunne jo tænkes olien på et tidspunkt får større afgift på grund af den større (CO2) forurening) skal du ubetinget få et kondenserende fyr, det har en meget højere udnyttelsen af gassen end de konventionelle, ofte over 100%.

Det sidste lyder som det rene vrøvl, men det skyldes at gas har en nedre brændværdi, som energieffektiviteten regnes ud fra, og en øvre brændværdi, som er højere (det er en del af den man får ved at afkøle røgen ved kondenseringen).

Jeg har haft gas siden 1984, det største problem jeg har haft med det var da det blev lagt ind, ledningen blev skudt gennem kloakken, pludselig havde jeg et stoppet afløb, men det blev hurtigt klaret.

Hvis du har en nedgravet olietank, skal den sløjfes, dsv.tømmes for olie og fyldes op med sand, jeg havde en indvendig, fik et par m2 frigjort.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 24-02-12 08:06

en lille ting er at jeg har lige skiftet mit gasfyr fra 1992 og der blev jeg gjort opmærksom på at hvis jeg skiftede til dong fyn fik jeg 3500 i tilskud hvor dong kun giver 2000 og så skulle gassen være billigere spørg mig ikke hvordan men det er fakta at sådan er det

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-02-12 09:29

nu er der jo truffet en politisk beslutning om, at olie og gasfyr skal udfases til fordel for fjernvarme og alternative energikilder. så hvis du har mulighed for at få fjernvarme, kan du få 10.000 i tilskud til at skrotte dit oliefyr.
gasfyr er en mulighed nogle år endnu, men de blive også udfaset.
skal du have et nyt gasfyr, skal du vælge en kondenserende kedel. den er meget økonomisk i forhold til en almindelig gasbrænder.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 24-02-12 09:32

For nogle få år siden fik jeg sat kondenserende gasbrænder op i mit hus. Dengang fik jeg tilbud om at leverandøren ville lægge det ind gratis, hvis jeg så ville afbetale udgiften over en årrække, som svarede til det jeg sparede, altså man fortsatte med at betale det man havde gjort hidtil indtil fyret var betalt. Der er flere fordele med gas, bænderen fylder kun lidt på væggen og man sparer skorstensfejer, ingen os, man kan nedlægge skorstenen og lede forbrændingen ud af et lille rør på siden af huset.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-02-12 09:49

Du kunne også overveje luft/vand varmepumpe, iflg tabel 1 i dette papir fra Energistyrelsen burde det give noget af den laveste energiregning

http://www.ens.dk/da-DK/Politik/forhandlinger11/Forhandlinger_om_Vores_energi/Documents/Udfasning%20af%20oliefyr%20og%20alternative%20opvarmningskilder.pdf

Jeg har en luft/luft varmepumpe i sommerhuset (og en elvandvarmer), er rigtig godt tilfreds, men i helårshuset skal det være luft/vand.

Men vandet fra en varmepumpe bliver ikke så varmt som fra et fyr (højest 50-55 grader), så man skal normalt efterisolere mv. et ældre hus, ellers bliver der koldt når det er hård frost. Så prøve at sætte vandtemperaturen på fyret til 50 grader, og se om I kan holde varmen i frostvejr. Det bedste med varmepumper er gulvvarme.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-02-12 11:49

her kan du se en oversigt nederst på siden:

http://www.stokerpro.dk/beregn.php

Ja når politikerne så fortæller os, at olie- og gasfyr skal udskiftes, med alternative, så install. vi jordvarme og til at drive pumpen install vi solpaneler til at give os elforbruget. Når vi så alle sammen har install dette for 105.000 til 200.000 kr. så bliver det lettere for politikerne at stille på el-afgift-skruen, når vi alle har investeret i disse anlæg.

Lyr mig, om ikke politikerne tager røven på os, når de mangler penge - igen!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-02-12 15:46

pas på med den slags beregningeer,

For ollie angives normalt nedre brændværdi, medens naturgasselskaberne angiver øvre brændværdi.

I praksis får man aldrig fuld kondensering i en gaskedel, så den øvre kan kun delvis udbyttes. Måske slet ikke, det afhænger både af kedel og centralvarmeanlægget.

Mange andre ting kan også påvirke virkningsgraderne. De skal tages med i beregningen.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 25-02-12 08:18

Det vil ALTID vær komplet umuligt, at beregne 100%. da der er så mange faktorer det spiller ind.
Forudsætningen for et rigtigt regnestykke er, at de ikke ændres, men alene naturen er en forudsætning, man kun kan regne med statistisk.

Ændre blot én forudsætning passer "regnestykket" ikke. Da der ikke er to år der er helt ens i temp. og vind, er der alene et par forudsætninger der ændrer regnestykket.

Da vi install. gasfyr i 1996, betalte vi ca. 10.000 kr. årligt. Gassen er steget til næsten det dobbelte, men vi betaler stadig kun ca. 10.000 kr. årligt. Til gengæld har det kostet os nye lavenergi glas, ekstra loftisolering samt mekanisk ventilation med varmegenindvinding, små 80.000 kr.

I starten brugte vi ca. 1.600 kbm, nu bruger vi ca. 1.000 kvm Mit månedlige "regnskab" er den mest sikre sammenligning jag har, men til trods for dette, så i løbet af de 180 måneder, er der ikke to måneder der er ens! Derfor er det komplet umuligt at beregne!