/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
tilslutning af brændeovn...
Fra : w-coast
Vist : 1329 gange
20 point
Dato : 22-02-12 20:49

har lejet et hus hvor tidligere lejer har taget brændeovnen med sid,sig,så no er der kun et hul...men vil så sætte en ny brændeovn op,men hvad ska man bruge til det og for at gøre hullet tæt??

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 22-02-12 20:55

tætningssnor

Kommentar
Fra : w-coast

Dato : 22-02-12 21:06

jamen til at dække resten af hullet rundt om røret i væggen

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-02-12 21:07

Tætningssnor er som nord47 skriver, en god og nødvendig ting, men der skal også sidde en jernkrave i skorstenen, det kan jo være den tidligere lejer også har taget den med.

Husk, en brændeovn nuomstunder SKAL være godkendt, hvis du køber en brugt en i Gul og Gratis el lign må skorstensfejeren IKKE godkende den, medmindre den er godkendt efter de nye regler fra, såvidt jeg husker, 2007.

Så hvis du går efter en brugt brændeovn, så find ud hvad den hedder, hvornår den er fra osv. og ring til skorstensfejeren inden du køber den.

Kommentar
Fra : w-coast

Dato : 22-02-12 21:09

ja hvor får man sådan en krave,for der er kun hullet og intet andet...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-02-12 21:14

Det gør du i et velassorteret byggemarked. Mål størrelsen af hullet og køb lidt varmefast mørtel ved samme lejlighed.
Kom igen i morgen aften, så kan du få dugfriske erfaringer fra mig, har lige sat op i mit feriehus og skorstensfejeren siger, det er i orden.
vh
pbp

Jeg købte min krave sammen med ovnen, en Asgård2, på netordre. Kan også fås i Bauhaus og er en af markedets billigste og har fine data for virkningsgrad og udledning.

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 22-02-12 21:16

Du skal have en et rør til indmuring som skal gå til inderside af skorsten IKKE ind skorsten

Prøvningsattest skal følge alle brændeovne fra 1. juli 2008

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-02-12 21:16

Det havde jeg på fornemmelsen, kraven kan du få i enhver forretning, der handler med brændeovne.

Men vent til du har fundet ovnen du vil have, de har ikke allesammen samme størrelse på aftræksrøret, jeg har både hugget ud til større rør, og sat lidt ekstra sten i til mindre rør, samt skiftet kraver undervejs.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 22-02-12 22:18

Husk lige at spørg om lov - før du går igang...

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 22-02-12 22:18

Og få det på skrift.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-02-12 03:37

Det er en almindelig misforsåelse,at en ovn skal godkendes af skorstensfejern. Den skal anmeldes til kommunen, som kan sætte krav indenfor fristen.
Det er vigtigt at aftrækket er helt tæt, og at der er åbning til det fri for erstatningsluft. Ellers kan du omkomme af kulilte.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-02-12 06:30

Nu er det ikke ligefrem raketvidenskab at sætte en brændeovn op, men der er nogle ting du skal være klar over, INDEN du går i gang.

Ovnen SKAL være godkendt, så du skal have prøvningsattesten for ovnen med ved køb, uanset om den er ny eller brugt. I godkendelsen står der også hvilke afstandskrav til træværk mv, der gælder for ovnen.
Skal det være rigtig godt, kan du finde en liste over svanemærkede ovne her

http://www.ecolabel.dk/soeg?query=Br%C3%A6ndeovne&category=produkter

Efter opsætningen SKAL du have skorstensfejerens underskrift på prøvningsattesten, her fra Brændeovnsbekendtgørelsen

"§ 9. Den, der lader gennemføre tilslutning af et fyringsanlæg, skal for egen regning lade skorstensfejeren påtegne prøvningsattesten eller en genpart heraf, med dato og underskrift.

Stk. 2 . Den, der er ansvarlig for et tilsluttet fyringsanlæg, skal opbevare prøvningsattesten, så længe fyringsanlægget er tilsluttet."

transor har ret i, at aftrækket skal være tæt, og at der skal kunne komme erstatningsluft.
I gamle huse er der normalt masser af utætheder, hvor der suser kold luft ind i til forbrændingen, så for at undgå fodkulde kan det være en god idé at trække et rør ind udefra, så den kolde luft dukker op lige ved brændeovnen, men det er måske for meget at gøre ud af det i et lejet hus.

God arbejdslyst

Og så eer det en rigtig god idé, af hensyn til dig OG dine naboer, at dimensionere ovnen rigtigt i forhold til huset, mange har en ovn der kunne varme et dobbelt så stort hus op, så skruer de ned for luften fordi det bliver for varmt, sur, stinkende og forurenende røg op af skorstenen, naboklager osv.

Her er et lille program der kan hjælpe med at finde ud af, hvor stor ovn du har brug for

http://www2.mst.dk/WebApps/aspnetApps/_ex/Braendeovne/

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-02-12 06:35

Ups, glemte, snak med kommunen først, de kan have særlige krav til fx skorsten, hvad og hvornår du må fyre osv.

"§ 11. Uanset om et fyringsanlæg opfylder kravene i denne bekendtgørelse og anden lovgivning, der regulerer opstilling og brug af fyringsanlæg, kan kommunalbestyrelsen efter lovens § 42 meddele påbud eller forbud, eksempelvis påbud om en eller flere af følgende foranstaltninger:

1) Skorstenen forhøjes, således at hverken den bygning, hvorpå skorstenen er placeret, nabobygninger, eller terrænforhold hindrer fri fortynding af røgen.

2) Brugen af fyringsanlægget indskrænkes, anlægget benyttes på en bestemt måde, herunder at der benyttes bestemte brændselstyper, eller benyttelsen kun må ske på bestemte tidspunkter eller under bestemte vejrforhold.

3) Der anvendes brændsel af tilstrækkelig kvalitet og tørhed, og det opbevares på en måde, så brændslets kvalitet ikke forringes."

Ikke raketvidenskab, men en del regler skal være opfyldt, hvis man vil undgå problemer

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 23-02-12 21:00

tag fat med skorstensfejeren og følg hans anvisninger jeg havde problemer med komunen di ville bestemme størrelsen på hullet i en ny skorsten men den skulle være større ellers ville skorstrnsfejeren ikke godkende instalisionen