/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
problemer
Fra : bublebee
Vist : 755 gange
100 point
Dato : 22-02-12 11:26

Min mand har en søn på 9 år som er begyndt at skabe prioblemer - ikke så meget her, men når han er ved sin mor.
Vi har ham hver 2 weekend.
ved sin mor er han en rigtig ballademager, kalder hende kælling, møgso mm. Hører ikke efter - i skolen - som er en skole kun for børn med problemer (han havde indlæringsvanskeligheder så gik i specialklasse for at få hjælp til at lære at læse, regne mm. Den linie lukkede de og børnene røg på en skole kun for børn med problemer - også damp børn og mongolbørn mm) han laver ballade i skolen også - smider sten efter bilerne når de venter på bussen, stikker af fra lærerne når klokken ringer ind mm.
Men hjemme laver han mest ballade, han har en søster på 3 derhjemme - de to gejler hinanden helt op og da hun var mindre var han rigtig hård ved hende.
Vi har en lille pige på 5 mdr her - som han er god ved og glad for. her laver han ikke ballade og er næsten eksemplarisk.

Nu er problemet at han er begyndt at stjæle og lyve. det startede med han stjal en plade chokolade med herfra hjem til sin mor, så stjal han 50 kr fra sin mormors pung - nu eskalerer det til 1000 kr fra sin mors pung til legetøj i den lokale spar.
Når vi snakker med ham ved han godt han har gjort noget galt, men dagen efter kan det så være galt igen - somom det egentlig rager ham en papand.

Hvad søren skal vi gøre ved det ?
Han er virkelig på vej ud på et sidespor.

Kommentar
Fra : steen69

Dato : 22-02-12 11:53

tja hvad med hans far lige tager og kommer på banen 24/7 i stedet for hver anden weekend er min umiddelbare tanke

Accepteret svar
Fra : AG112

Modtaget 110 point
Dato : 22-02-12 12:01

SKOLEN MÅ DA HAVE PROFFESSIONELLE FOLK DER KAN TRÆDE TIL,
DET HAR DE SOM REGEL, ELLERS KAN DE VEL HENVISE TIL EN.

HELD OG LYKKE MED DET HELE, DET ER IKKE NEMT, OG MED DEN ALDER HAN HAR,
HAR DU HELT RET I AT DET ER PÅ TIDE, DER BLIVER GREBET IND.

FOR GÅR DEN ENE TING, SÅ GÅR DEN ANDEN TING OGSÅ, NÅR DER SLET INGEN KONSEKVENS
ER AF HANS HANDLINGER.

KAN HAN BO HOS JER ET STK TID? DET LYDER SOM OM HAN RESPEKTERER DIG
MERE END HANS MOR.

DET MÅ JO BARE IKKE ØDELÆGGE JERES FAMILIE, LIGE SOM HAN HAR HELD MED
DET HOS MODEREN. MVH AG112

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 22-02-12 12:01

Altså at vi skal have drengen boende i stedet for moren ?

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 22-02-12 12:03

Problemet er at vi bor 50 min fra hinanden, sa mht skolen vil det vare svært at have ham her i en periode.
Og ja det skal nemlig tages nu.
Skolen gør desværre intet

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 22-02-12 12:08

NÅR SKOLEN INGENTING GØR, KUNNE DET MÅSKE VÆRE EN GOD IDE, AT SKIFTE SKOLE,
OG LADE HAM BO HOS JER, HVIS I MAGTER DET.

JEG SÅ EN UDSENDELSE FRA EN SKOLE VED RINGKØBING (SCHUBERTS MINDE)
DER VAR SÆRLIGE BØRN ANBRAGT I LÆNGERE TID, (PRØV AT KONTAKTE KOMMUNEN).

MÅSKE BLIVER DET DET, DER BLIVER NØDVENDIG, HVIS DEN "DÅRLIGE" OPFØRSEL
FORTSÆTTER, MEN DEN HAR JO EN GRUND, MÅSKE ER HAN SYG, ELLER BARE KEDER SIG.

DET ER GODT, AT DU ER INDE OVER, SÅ DER KOMMER TIL AT SKE NOGET,
FØR TINGENE BLIVER VÆRRE.

HELD OG LYKKE
MVH AG112

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-02-12 13:57

Det lyder som om der skal professionel hjælp til inden det bliver værre.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 22-02-12 15:11

Ja og vi mener at det er blevet værre efter han kom på den nye skole. Problemet er at vi skal have fundet grunden og en løsning inden det går rigtig galt. Og ja sa kan det godt vare den skole for problem børn bliver en løsning

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 22-02-12 15:53

HEJ BUBLEBEE

SKYND JER AT FÅ PROFESSIONEL HJÆLP, DET KAN NÆSTEN IKKE GÅ STÆRKT NOK.

LAD DIN MAND TAGE EN SNAK MED MODEREN, SÅ HUN OGSÅ KAN FÅ EN ORDENTLIG HVERDAG,
DET ER HUN SIKKERT MEGET INTERESSERET I.

MVH AG112

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 22-02-12 16:06

Ja tænker også vi nok er nødt til at have en psykolog ind over nu desværre....

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-02-12 07:17

Der må være et eller andet, der ikke fungerer for drengen, noget han ikke trives med.

M.h.t. forskellen i hans opførsel hos far og mor, så kan der vel være forskellige grunde.
Vi kender vel allesammen den med, at hjemme viser vi vores sande jeg, men når vi er ude skjuler vi nogle ting.
Når han kun er hos far hver anden weekend, så er det ikke sikkert, at hans sande jeg når at komme frem.
Men det kan også være, at far er et fristed for drengen, når han kun er der et par dage stiller måske ikke helt de samme krav som mor, og hos far behøver drengen ikke, at tænke på skolen.

Hvis problemer er startet efter, at han er kommet på den nye skole, så er det måske der problemet ligger.
Snakker i med drengen om, om der er noget han er ked af, om der er noget han er utilfreds med?
Dette skal selvfølgelig ikke være i sammenhæng med, at han bliver skældt ud ell.l.

Min egen erfaring, med mine 2 børn på nu 11 og 15, er, at den slags ting ofte kommer frem når man sidder på knæ ved siden af deres seng for at putte.

Kommentar
Fra : Niller61

Dato : 23-02-12 17:01

Hej
Det lyder jo rigtig træls dette, men når man kun er 9år har men vel svært ved at forstå konsekvenserne af ens handlinger, hvis han så samtidig er kørt skoletræt og har svært ved indlæring er det vel også nemmere at lave noget ballade.
Jeg tror det drengen foretager sig er mere en måde at få opmærksomhed på, alle ved jo at for børn er skæld ud bedre end ingen opmærksomhed.
Jeg vil foreslå at man over en periode (især fra moderen) gav ham fuld styrke af positiv opmærksomhed, spiller spil går ture, spille fodbold eller hvad sådan en dreng nu havde lyst til, så kunne man aftale nogle ting, biograftur, fisketur eller lignende som lå f.eks et par uger ud i fremtiden, noget som begge kunne glæde sig til og nødigt ville gå glip af. Skulle han så i den mellemliggende periode lave nogle af de før omtalte numre, skal man første gang give en advarsel om at hvis dette eller tilsvarende gentager sig bliver biografturen aflyst ( og det er jo så her man skal være konsekvent, ellers virker det ikke, eller i værste fald virker det modsat ) Jeg tror at den øgede opmærksomhed på sigt vil belønne sig, så har man jo ikke brug for at lave numre for at få opmærksomhed.
Held og lykke fra en far til 4

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 23-02-12 17:10

Det er bestemt et forsøg værd. Moren kommer her næste søndag så vi kan snakke og finde en løsning

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-02-12 19:56

Lige præcis Niller61.

Den øgede opmærksomhed kan også være med til, at skabe nogle stunder hvor knægten får lukket op for hvad der egentlig er galt, om der f.eks. er noget han er ked af.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 26-02-12 21:47

vi prøver og så snakker vi med hans mor på søndag

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 08-04-12 19:36

Tak for svaret AG112.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 08-04-12 23:09

SELV TAK, DER VENTER JER ET RIGTIG STORT ARBEJDE FORUDE,
MEN JEG HÅBER MEGET I KOMMER GODT UD PÅ DEN ANDEN SIDE AF DET.

HELD OG LYKKE FREMOVER.

DE BEDSTE HILSENER
AG112