/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kulfilter foran et Genvex anlæg
Fra : futze
Vist : 6618 gange
41 point
Dato : 21-02-12 17:19

Hej
Jeg vil godt fjerne brændeovns partiklerne foran min indblæsnings kanal til Genvexanlægget.
Er der noget filtersystem der kan anbefales og virker det.
Futze.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-02-12 17:50

Suger du ind over skorstenen?

Kommentar
Fra : futze

Dato : 21-02-12 18:48

Ved du overhovedet hvad en skorsten er?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-02-12 22:50

Hvorfor kulfilter????? Det er værdiløst overfor smog. Virker kun mod visse lugte. Studer lige lidt filterviden først. Mener vi har været omkring den før.

Genvex er faktisk forsynet med hæderligt gode filtre. Skal det være skørt godt (hysteri) ville jeg nok vælge et skab med med en F85 eller en F95 celle, og så smide den på anlæggets trykside. Men hvorfor så bims? Er konen kommet i overgangsalderen og ser spøgelser overalt?

Laver du det bimse, beholder du de originale som forfilter, og sætter det gode på afgangen fra maskinen (men du begynder så at matche opvågning på OP-stuer). Micretain og absolut er direkte sindsygt og Combien kan iøvrigt ikke trække de trykfald.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 22-02-12 05:28

WWW.ventilatiosfilter ser ud til at have en filterkasse med kulfilter & Ionisering,.
Dette filter skal jo så sidde foran Genvexen, da der er et lille trykfald over det.
Samtlige naboer og jeg selv har brændeovn og her i vinter var der sku ikke meget frisk luft over det når man bevægede sig uden for.
Har du dokumentation for at kulfilter ikke fjerner smog eller div. partikler.
Overfladen på et sådan filter er jo meget stor.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-02-12 08:00

Suuuuuk,

Et kulfilter kan du KIGGE igennem. Det virker ved kemisk reaktion. Og kun det som kullet kan reagere med.

Dvs, vil du noget seriøst, hedder det pre-filtrering, kulfilter og slutfiltrering med finfilter. Bruges ingen steder, andet end når man via kuponhæfter og nettet kan narre nogen til at købe noget der ikke duer.
Smog og andre forbrændingsprodukter har en størrelse hvor der forskellige finfiltre er temmelig virksomme. F45 har du allerede, F65 vil tage en anelse mere. F85 er normalt bedste betalbare slutfilter. Denne er temmelig effektiv overfor smogpartikler og yder derforuden en temmelig god udskilning af f. eks. svampesporer. Medfører at luften der indblæses har temmelig lavt partikel indhold. Der findes så også F95, men så begynder pris og trykfald at løbe noget løbsk og du er nu henne i noget der begynder at ligne elektronikindustri og hospital.

Du skal så også gøre dig klart at de celler du vil bruge skal være glasfiltre. Fristes du af de billigere syntetiske kan du lige så godt lade være. De taber deres klassifikation, lige så hurtigt som Thornings Schmidt taber troværdighed.

Kommentar
Fra : steen69

Dato : 22-02-12 08:53

hvis et kulfilter kunne sådan noget var forureningen jo klaret forlængst-

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-02-12 09:08

Har du tænkt over hvorfor sygehuse, industri mm IKKE bruger kulfiltre og den slags? Har kun EEN gang på 30 år været involveret, hvor vi brugte aktiv kul. Og det var på et jordrensningsprojekt (det skulle absorbere triklor).

Feks på Cheminova og biogasanlæg, anvendte man istedet Purafil til absorbent (er noget gladere for ammoniak). Ellers har jeg lavet sygehuse, elektronikindustri, medicinalindustri, grafisk branche. Så jeg har været alle de steder hvor kravene til filtrering er meget store.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-02-12 09:14

Hvis man har svampespore allergi, eller særdeles voldsom pollen allergi, kan man sætte et F85 på afgangen fra varmepumpen. Vælges pænt stort aht tryktab. Behold Combiens filter som forfilter. Filtret skal være glas. Begynder du af prishensyn med syntet, er det værdiløst og de kan ligeså godt lade være.

Alt andet vil med et luftskifte på kun 0,5 gang pr time være fuldkommen værdløst.

Så en kvartcelle fra Camfil i et bette filterskab.

Mennøøøø i kan jo ikke have allergi!!?? I har lige spekuleret på at øge jeres luftfugtighed, og dermed partikelindholdet i jeres hus.

Kommentar
Fra : steen69

Dato : 22-02-12 11:46

mon ikke det bare var mere smart at montere by-pass spjæld og et ur således at når nabo tænder op i brændeovn så omstyres indtagsluft til recirkluation og fastholdes der i nogen timer indtil skorsten og ovn er godt gennemvamt senere på aften - ønskes en mere smart styring kan der monteres en co2 føler i indtag- og ved høj værdi omstyres i en forudbestemt tid -

Kommentar
Fra : futze

Dato : 22-02-12 16:14

Der må sku da vætre andre end mig der generet af lugten fra div skorstene.
Mekanisk ventilation er jo et lovkrav i dag.
Det kan da godt være at et F7 (pollenfilter) tager partiklerne med lugten er der om man vil eller ej.
Det er så lugt generne jeg vil af med .
Er der et råd om dette problem, uden alt for meget By-pass?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-02-12 22:33

F7 er ikke et "pollenfilter". Der har du igen et eksempel på noget der smides på nettet uden egentlig viden (altså af dem der har døbt det "pollenfilter".

Kommentar
Fra : futze

Dato : 22-02-12 23:08

Okay da, men Genvex anbefaler dette F7 filter som friskluftfilter og F5 som filteret der opfanger rummenes partikler.
Foriøvrigt har´jeg lige skiftet dem begge efter ca 4 mdr. og blev noget overrasket.
Aldig har de været så snavset som nu. Om det er fordi det er vinter eller hvad undre mig.
Genvexen har jeg nu sat til filteralarm efter 3 mdr. så må jeg se.

Det korte og lange er , hvordan undgår os med et genvindingsanlæg , at få stanken fra ens egen og naboernes brændeovne ind i huset.
Opfanger F7 filteret de skadelige stoffer der cirkulerer rundt i luften.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-02-12 00:44

For det første sørger man for at placere sit friskluftindtag så det er lavere end skorstenen. Dernæst sørger man for at bruge sin brændeovn forsvarligt, dvs forsøger ingen øvelser med at lade brændeovnen brænde over. Hvis ikke man kan leve med EU5 filtrets evne til at opfange partikler, sætter man et EU8 filter på anlæggets indblæsning. Men luften der har passeret et EU5 er betydeligt for ikke at sige meget renere end det der optræder udenfor. Deriblandt er opfanget temmelig mange partikler vi som mennesker kan lugte. Selv et så temmelig ringe filter som EU3 (Nilans standard) er faktisk rimelig virksomt overfor det vi kan konstatere som lugte. EU 5 og især EU8 er så gode at f. eks røgprøvning ikke kan udføres, idet disse tilbageholder røgpartiklerne der fremkommer, ved overhedning af olier.

Tankevækkende er det jo, at en korrekt brugt brændeovn ikke lugter eller ryger. Så derfor var det bedre at sørge for at bruge ordentlig brændsel og anvende det rigtigt. Det kan ikke være rigtigt at det skal være nødvendigt for dig, at du skal filtrere som i en opvågning på et hospital.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-02-12 00:53

Hvis du har meget skidt i udsugningen, skyldes dette almindeligvis husstøv. Har man meget husstøv om vinteren, kunne det være pga uforholdsmæssig mange husstøvmider. Disse trives ved relativt høje luftfugtigheder. Dvs har man ikke gennem vinteren fået sit hus, sengetøj mm tørret helt ned til ingen fugt, har man et problem.

En stor tilsmudsning kan også skyldes øget luftmængde og gammelt griseri i kanaler (få renset udsugningen og friskluftindtag - skorstensfejer). At du oplever meget i filtrene er formentlig også fordi, det gamle anlæg anvendte EU3 der ikke var specielt virksomt, hvorimod allerede EU4 er meget sjovere, og normalt ret fint til de fleste. EU6 er meget fint til alle. EU8 nærmer sig hysteri (Maude-syndrom). EU8/9 og alt højere er for specialindustri og OP stuer. Men find et par millioner og vi laver dit hus om til et klasse 10 hus.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 23-02-12 07:39

Siden 2006 da den nye Combi blev installeret har der været F7 filter monteret i friskluften.
Hvordan naboerne bruger deres brændeovn er jo ikke til at vide.
Der må findes en en løsning på at fjerne lugtgenerne i rørsystemet, og uden det giver et for stort
trykfald.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 20 point
Dato : 23-02-12 08:20

Nu er det ikke bare den klassiske der plager dig. Du kører med F7. Dit fiter lukker lige vel hurtigt pga afsværtning af smog. Din indblæste luftmængde falder hurtigere end din udsugning. Du får lidt undertryk i huset. Når så din skorsten bliver kold, kan Genvexen, pludselig overvinde skorstenens termik og du får en smule bagtræk i egen skorsten, og sur brændeovnslugt breder sig i huset. Det kan relativt nemt checke ved at sikre udligning, ved f. eks. at åbne en friskluftventil i stuen, eller et vindue på klem. Ved kold brændeovn kan du også teste med røg fra en smøg om der kommer lidt luft ind gennem din skorsten!

Hvis din Genvex producerer en relativ stor genvindingsgrad, altså ved KUN veksler, kunne man mistænke at dine luftmængder er lidt for skæve i forhold til hinanden.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 23-02-12 08:33

Hm du er måske nok inde på noget rigtigt.
Mine to luftmængder siger 60% ind og 50% ud, men om ventilernes åbning er iorden ved jeg ikke.
Har du tænkt dig at blive boende resten af livet i udkants Danmark.
Eller kommer I aldrig til Nordsjælland
Jeg kunne jo prøve at sende lidt mere luft ind for at få et større overtryk.
Det med når brændeovnen er kold, og ved optænding kan der godt komme en duns røg ud af ovnen ved åben låge.

Godkendelse af svar
Fra : futze

Dato : 24-02-12 18:54

Tak for svaret 3773.