/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Genvex lav fugtighed
Fra : futze
Vist : 3725 gange
50 point
Dato : 19-02-12 17:04

Mit Genvex anlæg har her i vinter fået fugtigheden under 40%
Jeg hat læst at en for lav fugtighed kan give personer med luftvejs problemer store gener.
Vil muligvis monterer en fugtigheds giver som fordamper 2, 5 liter over 8 timer.

Er der et godt råd.
Hilsen
Futze

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-02-12 18:23

Du kan da sætte kedler over til at koge vand af. Du kan ende med kondens og skimmelsvamp på kode flader. Det er også ret dyrt i energiforbrug.
Hvis du vil have lidt mere fugt indendøre så stop genvex, når det er meget koldt ude.
Det kan give lidt gener med meget tør luft, men det er på ingen måde sundhedsskadeligt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-02-12 18:41

Relativ fugtighed lige nu på 30 - 40% er faktisk væsentlig for højt. Generne vil være forhøjet tilstedeværelse af husstøvmider. Disse giver gener i næse og svælg som folk henfører til "tør" luft. En af de absolut største kapaciteter inden for indeklimaforkning var dr med Jens Korsgaard. Iflg ham eksisterer begrebet tør luft ganske simpelthen ikke i Danmark (jo på Grønland). Talrige undersøgelser, heriblandt "Rådhusundersøgelen" beviste netop også en voldsom oversygelighed på de rådhuse, hvor der blev anvendt befugtning af luften. Idet befugtning er temmelig energikrævende forbød man det simpelthen for et par bygningsreglementer siden. Det vil være fuldkommen sindsygt at udsætte sig selv for de gener fugtet luft kan udsætte dig for. Skal man endelig befugte, som man f. eks gør i den grafiske branche og elektronik industrien, foregår det klogeligt med damp. Men det er ekstremt energikrævende i forhold til andre luftbehandlingsprocesser.

At slukke for sit ventilationsanlæg er direkte sindsygt, specielt når man har en Genvex Combi. Det er nok tæt på toppen af de aller aller tåbligste svar Transor har leveret.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 19-02-12 18:43

Jo men Genvexen laver samtidig varmt vand, så det duer ikke.
Fugtighedsenheder er også til kold luft med et effekt forbrug på ca 40 w så det er jo ikke slemt hvis komforten bliver bedre.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-02-12 18:43

læs http://www.kandu.dk/Tip15982.aspx
hvis linkene duer endnu

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-02-12 18:45

Glem det. De eneste der kan komme i tanke at anbefale sådan noget lort, er de svindlere der sælger dem.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 19-02-12 18:52

Jeg finder nu en del artikler om at hvis fugtigheden indedøre er under de 40% kan det skabe
luftvejs problemer for forskellige der lider af feks. Brokitis, allego osv.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-02-12 18:56

Iøvrigt skal man huske hvad det er for nogle rare små sataner der kan finde på at gro i fordampningsbefugtere. Noget af de hedder skimmel og mug. Har man det lidt varme ved fordampning, har vi en "flink familie" der hedder Legionella. Nogle af dem er direkte dødelige. Sidstnævnte er knap så sansynlig, da denne normalt smitter via respirable aerosoler. Men arbejder befugteren med at forstøve vand, er den livstruende farlig at bruge. Jeg er astmatiker og kender selv til de forskellige gener som du beskriver, men prøver bevidst at holde fugten absolut lavest, for at ombringe husstøvmider. At katten så støder og bussemændende bliver tørre, må man leve med.

At befugte er farligt, dumt og skadende for helbredet. Gør du det med en dampbefugter, bliver du ruineret på anskaffelsen og ikke mindst driften og vedligeholdelsen.

LAD VÆRE.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-02-12 18:59

Glem de artikler. Er det fra nogle af fidussiderne hvor selvudnævnte eksperter sidder og kloger sig - glem det. Læs de links jeg henviser til (hvis de duer). Høj fugtighed er en ulemper for alt (undtaget trægulve).

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 19-02-12 19:33

fyld huset med masser af grønne planter det giver sund luft

Kommentar
Fra : futze

Dato : 19-02-12 19:44

Ja vi skrev sammen om det også sidste år men nu har frue jo læst disse anbefalinger om at luften fugtigheden ikke må blive under de 40% indendære da det her kan forudsagde luftvejsproblemer.
Kender du nogle artikler der taler for at luft% ikke bliver for lav.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-02-12 20:26

Masser.....

Og hvis fruen tror på ævl fra nettet og andre reklameartikler, skrevet af folk der frygtelig gerne vil sælge dig en befugter, så følger du da bare rådene. Jeg er ødelagt i mine ben efter 2 dages messe og gider ikke sidde og pløje efter artikler. Har snart 30 års branche jubilæum og har fulgt med i hvad seriøse mennesker (læger, professorer og den slags) skriver om indeklima. Såøhhh.... Men en søn, en far og mig selv som allergikere, ved jeg udemærket hvad der er noget skrammel (og tør luft er ikke noget af det der generer helbreddet, tværtom).

Så gør hvad du vil. Vil du have mit råd, så lad være. Det har aldrig været god latin at befugte. Generne er 20 gange værre end goderne. Hvis du kan finde den, er "rådhusundersøgelsen" lidt morsom. Man har færre symptomer på "tør luft" når der befugtes, men har så et sygefravær der er flere gange højere. Så hvad er sjovest???? Tørre bussemænd eller noget der ligner influenza??? Du bestemmer! OG husk et der ligner influenza, kan være noget mere træls og udmønte sig i kroniske tilstande!

Kommentar
Fra : futze

Dato : 19-02-12 21:08

Det indlæg tygger jeg lige på

Kommentar
Fra : futze

Dato : 19-02-12 21:20

Ja det bliver efter dine oplysninger til en naturlig udluftning hvis fruen mener der er for tørt.
Tak for indlægget.
Forøvrigt kører Combien perfekt med indbl. på 60 % og udsugning på 50 %.
Virknings grad ved+ 5 gr er omkring de 90%.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 19-02-12 21:38

Det lyder jo blæret godt. Genvex'en er en fed maskine. Det er min favorit på de små Combi'er, omend den er for klejn til os (vi har behov for en kraftigere forsyning af brugsvand).

Og ønsker konen en smule mere vand i luften, så lav det naturligt, altså med flere planter. Vand klogeligt disse med kondensvand fra din Combi. Det er ligeså godt som destilleret vand - altså kalkfrit.

Godkendelse af svar
Fra : futze

Dato : 19-02-12 22:23

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 21-02-12 21:16

3773 har du noget erfaring med kulfilter foran et Genvex anlæg.
Det er for at undgå røgpartikler fra naboernes og egen brændeovn.