/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Udligningsforbindelse i baderum
Fra : olarsen
Vist : 2081 gange
200 point
Dato : 15-02-12 11:15

Jeg skal have nyt gulv i badeværelse og bryggers, i bryggers befinder der sig 1 3F+N+PE på en 16A gruppe, må jeg:
1. udføre udligningsforbindelsen fra rionet og jernrør til en stikkontakts jord? (2,5mm2)
2. Må man ændre den gamle trefasede afbryder, som blev brugt til en vaskemaskine, til 3 x 230V stikk. (tørretumbler, vaskemaskine og cirkulationspumpe), selvfølgelig med udskiftning af sikringer til 10/13 A.
3. Må man trække en jordledning fra den gl. 3fasede gruppe, som nu er 3x230V, til andre stikkontakter i rummet, således at alle stikk. i rummet bliver med jord?
Huset er fra 1930, så det er ikke muligt at hente en ny jordledning fra gruppetavlen.

Jeg er elektriker af uddannelse, men har ikke arbejdet inden for faget de sidste 25 år, så derfor min uvidenhed omkring udligningsforbindelser. Ved godt at det er en aut. elinstallatør som skal udføre arbejdet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-02-12 19:15

Uden at være sikker - al udligning direkte til tavle-skinne.
Du må godt ændre en 3 faset gruppe til 3 x 230v Har det selv i køkken med 10 stk. stikkontakter.
Jordledningen må godt forgrenes indenfor samme gruppe.

Men jeg vil ikke hænges op på det.

Kommentar
Fra : steen69

Dato : 16-02-12 08:02

Jordledningen må godt forgrenes indenfor samme gruppe -

nej det må den ikk - jordledning skal altid fremføres i sammen med strømførende ledninger- fordi -

hvis man sløjfter tilfældigt fra nærmestere sted hvor der findes en jordledning- så sker der det en dag-

hvor du har en ledning fra en dåse måske til en stikkontakt/lampested - fra det sted er kun jordledning sløjfet videre til vaskemaskine i kælder - så skal der sættes en dør i væg- og i den forbindelse kommer man til at skære kabel over- hvor man så tænker - lige meget vi brugte aldrig det til noget alligevel - men faktum er ar så forsvinder den aktive jordledning til vaskemaskine også -

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 16-02-12 08:31

Sten69 er du installatør? Hvis PE leder skal fremføres i samme rør som strømførende ledere, må man jo heller ikke forbinde en stikk. til et jordspyd, som står ved siden af stikk.? Eller hyr?

Accepteret svar
Fra : steen69

Modtaget 200 point
Dato : 16-02-12 10:30

det må man faktisk godt- dog skal man så være opmærksom på at så skal der laves Supplerende udligningsforbindelser så i praktisk gør man det ikke fordi det er langt mere bekosteligt end trække nyt kabel fra tavle .

men nu skal man ikke blande jordledning(ekstrabeskyttelsleder) fremført fra tavle til udtag - sammen med udledningsforbindelse fremført fra samme sted til RIO-net/jernrør mm. fordi denne kan godt være sløfjet mellem rør osv-- men altid synligt .

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-02-12 10:37

Ok - men jeg forestillede mig da ikke at jordledningen blev ført selvstændigt over fra den ene stikkontakt til den anden.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 19-02-12 15:13

Du må godt tage jorden i en stikkontakt i dit badeværlse eller i en kraft stikk. og som du selv skriver skal det være 2,5 mm2 jordledning men tilgang fra tavlen til den stikkontakt som du vil tage jorden i må ledninger ikke være over 10 meter lange........
Det bedste vil jo være at ligge en seprat jordledning til jordklemmen i din tavle og det næst bedste at ligge din udligningsjord til din kraft stikkontakt........

Mvh Bassebo.....

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 23-02-12 21:25

Tak for svaret steen69.