/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Mængde maling til en kommode
Fra : xodeus
Vist : 1793 gange
80 point
Dato : 13-02-12 18:43

Hej alle. Vi vil gerne male en kommode til vores datter og skal have fat i noget maling.
Mine spørgsmål er så. Hvilken type maling kan anbefales til at male kommoden i rød/lyserød farve?
Hvor meget skal der bruges af denne type maling for at dække 2,5 kvm?
Kommoden er af massivt træ. Umiddelbart ubehandlet på overfladen.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 13-02-12 19:39

Det kan du få et ganske sikkert og kvalificeret bud på når du går ned til farvehandleren og køber din maling...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-02-12 19:55

Du kan ikke bare male på ubehandlet træ, hvis det skal blive et godt resultat.

Hvis det er fyrretræ, skal der først knastelak over knasterne. Så grundigsolie som skal hærde inden du fortsætter men en grundmaling, som efterfølgende slibes helt glat. Til sidst 2 gange maling i tynde lag.
Der findes fine vandblandbare malinger i forskellig glans. Det er helt op til dit valg.
Se prøver hos farvehandleren. Hvis han siger at forarbejdet er overflødigt, skal du gå et andet sted hen.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 13-02-12 19:56

Jeg ville først give hele kommoden en omgang grunding-så slibe let med fint sandpapir.
Til at male med ville jeg have brugt enten en god oliemaling og malerulle til formålet -eller spraymalet den et par gange. Fordelen med spray er at du slipper den let nuprede overflade fra rullen.
Men du er nok nødt til at grunde først .
Hvor meget skal du bruge ....Mit bud er ca 1 liter oliemaling eller 3 spraydåser!?

Kommentar
Fra : xodeus

Dato : 13-02-12 20:50

Tak for jeres svar. Ja det er fint med farvehandleren, men for at spare nogle penge er det ikke det første sted jeg vil gå. Jo måske for at få nogle gode råd, men det er jo også derfor at jeg har kandu.dk. Indtil videre mange tak for ideen med spray Sverola.
Jeg starter med at grunde den i første omgang. Så må vi se hvad vores datter ønsker af farver. ;)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-02-12 00:19

Spraymaling er slet ikke så let, som det lyder.
Det meste spray man får på dåse , er meget tyndt og dækker dårligt . Der skal formentlig adskillige lag til. Fald ikke for friselsen med at sprøjte for meget på af gangen. Det giver løbere. Vent for hvert lag til det er halvtørt. På den måde får du til sidst så meget på at det flyder sammen, men så fast at det ikke løber. Husk maske og omgivelser, som tåler sprøjtetågen.

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 14-02-12 10:52

En grundmaling, gerne spærrende. Bed om at få den tonet svagt rødt. Regn med ½ liter grundmaling.

Derefter en topmaling. Regn med 1 liter, så er der nok til 2-3 lag så der kan kan mellemslibes.

Brug vandig eller oliebaseret efter behag. Oliemaling flyder flottere men lugter og tørrer langsomt.
Husk grundigt forarbejde med afvaskning og slibning.

Se eventuelt her: http://www.maling.nu/maling-af-paneler-gerigter-fodlister-m-m.aspx

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-02-12 13:17

Mængden afhænger af, om du vil have en finish som et IKEA-møbel af spånplade med industrilak, som på overfladen ligner noget af plastic - eller om man må se, at det er et møbel af træ.
I andet tilfælde kan du nøjes med en trediedel færdigmaling, grundingen skal i sidste tilfælde bare spærre træet, så det ikke suger.
vh
pbp