/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Privatudlejer, fortryder godkendelse
Fra : mallem86
Vist : 840 gange
20 point
Dato : 11-02-12 08:08

Håber nogen kan hjælpe, er ny her, så har desværre ikke flere point at give af..

Står i den situation hvor vi har opsagt vores gamle lejlighed, den er istandsat, forbruget er aflæst, nøglerne er overdravet til udlejer og alt var godkendt..

Udlejer godkendte lejligheden ved fraflytning (mundtligt) d. 9. februar men d. 10. februar modtager vi en mail om at lejligheden ikke er godkendt og at han pr. dags dato har hentet tilbud hjem fra professionelle om at udbedre manglerne. Ydermere har han sat varmeanlæg og kondenstørre op, alt noget som vi skal betale.

Det der er problemet er, at vi (efter udlejere overbevisning) skulle male vinduerne ved fraflytning, men grundet den kolde temperatur (og dårlig opvarmningnsmuligheder) har det været umuligt at holde vinduerne dugfri og derved kanterne helt tørre. Derfor valgte vi at snakke med vores udlejer omkring det d. 9. februar for at høre om vi kunne finde en løsning, det kunne vi og vi gjorde lejligheden op og alt blev godkendt allerede der.
Hvis ikke vi havde kunne finde en løsning ville vi have forsøgt at få det malet inden den 15. som var sidste frist for aflevering.

Løsningen var at udlejer fik malingen, som vi havde købt til karmene og så ville udlejer selv ordne det. I vores mangelliste fra indflytning står der at vindueslisterne var riddere og misfarvede, så derfor blev vi enige om at det var fair udlejer stod for det, nu vi havde købt malingen.
Dette blev godkendt mundtligt og vi var fire ved overdragelsen,udlejer, os lejere og min far, som alle hørte lejligheden blev godkendt.

Efterfølgende mener udlejer at vi skulle have malet karmene og mener at det er fordi vi har misvedligeholdt lejligheden og at der er kommet fugt i lejligheden.
Så nu har han indhentet pris fra professionel maler, sat kondenstørre og varmeanlæg op og alt noget vi skal betale for.

Vi har forsøgt at tale med ham, men han ønsker ikke at tale med os inden han har et tilbud fra maler som han vil få i slutningen af næste uge. Problemet ligger bare I at vi gerne selv vil forsøge at udbedre manglerne og mener vi har ret til at få nøglerne tilbage ind til den 15. februar som er sidste frist for aflevering - men det vil han ikke give os, da han mener vi har misvedligeholdt lejligheden og bare vil gøre det værre.

- Kan udlejer trække mundtlig godkendelse tilbage?
- Kan vi forlange nøglen retur ind til den 15. februar?
- Kan udlejer forlange vi betaler for professionel i standsættelse af karmene, når der i vores mangelliste står at de var ridset og misfarvet ved indflytning?

Har virkelig brug for noget hjælp... På forhånd tak..

Det skal ydermere nævnes at der i lejligheden ikke var spartlet huller, nymalet eller rengjort ved indflytnig. Det har vi gjort ved fraflytnig og vi har ordnet de karmen vi kunne (dog ikke bunden af vinduerne grundet fugt)

Hjælp hjælp hjælp

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-02-12 08:09

lejernes LO

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 11-02-12 11:34

DIT STØRSTE PROBLEM ER, AT DE AFTALER, DU HAR LAVET MED UDLEJER, IKKE ER PÅ SKRIFT
OG UNDERSKREVET AF BEGGE PARTER.
HVIS DU KAN BEVISE, AT LEJLIGHEDEN IKKE VAR NYMALET OG ISTANDSAT VED INDFLYTNINGEN,
KAN UDLEJER HELLER IKKE FORLANGE, AT DEN SKAL VÆRE DET VED UDFLYTNING.

JEG HÅBER DU HAR TAGET FOTO AF LEJLIGHEDEN VED INDFLYTNINGEN, DET HJÆLPER MEGET.
HAR DU HVERKEN EN INDFLYTNINGSRAPPORT (DER SKAL UDFYLDES OG TILBAGESENDES TIL UDLEJER INDEN 14 DAGE EFTER INDFLYTNINGEN)
ELLER EN UDFLYTNINGSRAPPORT ??? INGEN FOTO ELLER ANDET, ER DET JO SVÆRT.

PRØV AT SPØRGE UDLEJER OM HAN HAR EN REGNING, PÅ ISTANDSÆTTELSE AF LEJLIGHEDEN,
INDEN DU FLYTTEDE IND, HVIS HAN HAR DET, KAN DU JO SE HVAD DER ER ISTANDSAT.
MVH AG112

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 11-02-12 11:41

I KAN IKKE FORLANGE AT FÅ NØGLEN TILBAGE, NÅR DEN ER AFLEVERET, DEN DAG ER FRAFLYTNINGSDAGEN.

DEN MANGELLISTE DU SKRIVER OM, ER DET EN DU LAVEDE VED INDFLYTNING ???
OG AFLEVEREDE TIL UDLEJER ???
HVIS DET ER DET, KAN HAN JO OGSÅ SE HVAD DER IKKE VAR I ORDEN VED INDFLYTNING.
SÅ DET KAN HAN IKKE FORLANGE BETALING FOR.

DEN MUNDTLIGE GODKENDELSE, BLIVER HURTIG PÅSTAND MOD PÅSTAND, DET SKULLE JO HAVE VÆRET SKRIFTLIGT, MEN DET TÆNKER MAN IKKE PÅ NÅR DU STÅR I SITIUATIONEN,
OG ALLE ER GLADE OG TILFREDSE, DET ER HELT FORSTÅELIGT.
MEN, SPIDSER SITIOATIONEN TIL, MÅ UDLEJER BEVISE AT BOLIGEN VAR NYISTANDSAT VED INDFLYTNINGEN.
MVH AG112

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-02-12 12:36

Der skal foreligge en synsrapport/opgørelse i forbindelse med fraflytning = en skriftlig aftale! Har udlejer IKKE det, kan han ikke gøre krav gældende.

Udlejer skal således i samråd med Jer afholde denne fraflytningsrapport. da I har opsagt lejemålet korrekt i forhold til tid til istandsættelse, har udlejer således kun til den 15 FEB til isatndsættelse - EFTER den aftalte rapport!

Senest 14 dage efter fraflytningen, dvs den 1. marts, skalI have modtaget fraflytningsopgørelse, har i ikke det, har udlejer tabt sine rettigheder til, at få istandsættelsen ved fraflytning godgjort af Jer.

Da boligen IKKE var istandsat ved <jeres indflytning, skal dette fremgå af Jeres skriftlige indsigelse senest 14 dage efter indflytningen.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 11-02-12 14:40

Du skal skrive et anbefalet brev til udlejer, hvor du gør rede for hvad der er sket i sagen og gør opmærksom på, at han har skiftet mening. I dette brev skal du bede om adgang til lejemålet, så i kan istandsætte de ting, som han påpeger.

Giver han jer ikke adgang, så er regningen hans.

Som hovedregel skal i overdrage lejligheden i samme stand som i modtog den. Og hvis vinduerne ikke var nymalede skal I heller ikke male dem. Det formoder jeg, at I fik skrevet ned ved indflytning.

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 13-02-12 09:37

Det er noget udlejer gør, for at trække penge op af lommen på dig. Han sætter sig på paragrafferne, og sender dig en stor regning. Det lyder som om du ikke kender reglerne. Mit råd er, at du søger hjælp, fx hos LO.

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 13-02-12 10:47

Der skal stå LLO.